Mąstantys robotai – netolima ateitis šiandienos pasauly

1374

Vytauto Didžiojo universitete (VDU) veikianti taikomosios etikos tyrimų grupė šią savaitę, lapkričio 23 dieną, nuo 18 valandos kvies sudalyvauti netradicinėje paskaitoje pavadinimu „Mąstantys robotai ir jų moralinės teisės?“. Paskaitos metu bus kviečiama aptarti taikomosios mašinų etikos tarpdiscipliną, būtinybę pripažinti robotus etiškais ir dar vis prieštaringai vertinamą temą – robotų autonomiją ir jų moralumo galimybę. Paskaita vyks Prezidento Valdo Adamkaus bibliotekoje-muziejuje (S. Daukanto g. 25, Kaunas, 3 aukštas), anglų kalba – kviečiami visi norintys sudalyvauti įdomioje diskusijoje.

Užsiėmimą ves prof. dr. Johnas-Stewartas Gordonas, Vytauto Didžiojo universiteto profesorius ir taikomosios etikos tyrimų grupės įkūrėjas Kaune. J. S. Gordonas kvies drauge aptarti pažangiausius išradimus kompiuterių bei  dirbtinio intelekto srityse santykyje su robotikos mokslu, kuris greitu metu taps šių dienų pasaulio realybe. Dirbtinis intelektas ir mąstantys robotai – netolima mokslo ateitis, kuri pasak akademiko yra per mažai aptarta, tačiau atneš daug naujovių į mūsų pasaulio suvokimą – „Gebantys mąstyti robotai bei mašinos, nuolat tobulėdamos ilgainiui pakeis beveik visas mūsų gyvenimo sritis ir jų suvokimą“, apie galimus pokyčius svarstė Vytauto Didžiojo universiteto profesorius.

j-s-gordon

Intelektualios mašinos – fantastika ir realybė

Susižavėjimas galimybe sukurti robotus – dirbtines, mąstančias ir mums pavaldžias mašinas, žmones lydi jau nuo seno. Antikinės Graikijos mituose Hefaistas sukuria Talą, mechaninį milžiną, saugantį Kretos salą. Pastarosiomis dienomis milijonai žmonių įsitraukė į naująjį HBO televizijos serialą „Westworld“, apie nuo žmonių neatskiriamais robotais apgyvendintą pramogų parką suaugusiems.

Tačiau šios istorijos nėra tik fantastinės, realūs dirbtinio intelekto pasiekimai vis labiau stebina šių dienų mokslo pasaulį. 1997 m. kompiuteris „Deep Blue“ laimėjo šachmatų turnyrą prieš tuometinį pasaulio čempioną Garry Kasparovą, šiais metais kompiuterinė programa „AlphaGo“ laimėjo pačiu kompleksiškiausiu žaidimu laikomo Go“ partiją prieš jo profesionalų žaidėją Lee Se-Dol. Tokie dienraščiai kaip „Los Angeles Times“ vis dažniau publikuoja žurnalistinius straipsnius, parašytus dirbtinio intelekto programos „Quill“.

Visa tai kelia nemažai etinių problemų, kadangi palaipsniui robotus gali tapti neįmanoma atskirti nuo žmonių. Remiantis fantastine literatūra ir šių dienų išradimų progresu, robotai gali turėti visas tokias pačias emocines reakcijas kaip ir žmogus,  gebėti improvizuoti, tačiau tebėra kažkieno nuosavybė. Ar tuomet tokios mąstančios mašinos gali būti mūsų valioje? Vytauto Didžiojo universiteto mokslininkai teigia, jog kalbant apie robotų galimybes, būtina aptarti ir jiems priklausančias teises.

Kvies diskutuoti apie robotų teises

Ši taikomosios etikos tema yra tarpdisciplininė, kelianti klausimus mašinų etikos kontekste jau kelis dešimtmečius. Taikomoji etika analizuoja, ar autonomiškai veikiantys robotai gali mąstyti bei būti moraliai atsakingi – suvokti kas yra gera ir bloga. VDU prof. dr. Johnas-Stewartas Gordonas teigia, jog prieš atsirandant tokioms inovacijoms, kurios leistų turėti mąstančius robotus, pirma reikia kelti klausimą, ar tokie robotai turės teisę pretenduoti į tam tikras moralines teises. Paskaitos metu bus bandoma aptarti tokio sprendimo galimybę, kuomet žmonės, būdami moraliai atsakingos būtybės, turės priimti sprendimą ir pripažinti tokius robotus pilnateisiais visuomenės nariais. Savo paskaitoje profesorius bandys pateikti keturis argumentus, kodėl ateityje tokiems robotams moralinių teisių suteikti nerekomenduojama.

Renginys yra nemokamas. Negalintys atvykti paskaitą galės stebėti tiesioginės transliacijos metu, po paskaitos bus įkeltas užsiėmimo įrašas.

Daugiau informacijos socialiniame tinkle „Facebook“.

plakatas-robotai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Rodyti visus komentarus