Integralus ugdymas ir edukacinė įtrauktis

  • Dalyko kodas: IPP3022
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 8
  • Pavadinimas anglų kalba: Integral Education and Educational Inclusion
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Alvyra Galkienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Studijų modulis skirtas analizuoti ikimokyklinio ugdymo integralumo ir universalumo sampratai bei mokytis kūrybiškai modeliuoti įtraukiojo ugdymo prieigas, sąlygojančias sėkmingo ugdymosi galimybę kiekvienam vaikui. Studijuodami būsimieji ikimokyklinio ugdymo pedagogai analizuoja vaiko gerovės principus, tarpdisciplininių specialistų tinklų kūrimo ir veiklos organizavimo strategijas, preventyvios edukacinės pagalbos vaikui organizavimo būdus, mokosi identifikuoti ir realizuoti tarpsritines edukacines jungtis heterogeniškose ugdytinių grupėse.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The module aims to analyse the conception of integrity and universality of early childhood education and to enable students to creatively model access to inclusive education, which preconditions possibilities for successful education for each child. While learning , future early childhood teachers analyse principles of child’s well-being, strategies for creation of interdisciplinary networks of specialists and organisation of its activities, ways of organising preventive educational support to a child, learn to identify and realise inter-domain educational links in groups of heterogeneous learners.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Būti išklausius kursus Ikimokyklinė pedagogika, Vaiko socialinis ugdymas ir socialinė įtrauktis, Vaiko kalbinis ir literatūrinis ugdymas globalizacijos ir naujųjų technologijų kontekste, Gamtamoksliniai ir matematiniai tyrinėjimai vaikystėje

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės atpažinti, analizuoti ir reflektuoti įvairių integralaus ir įtraukaus ugdymo sistemų požymius pedagoginiu, teisiniu ir sociopsichologiniu aspektais.
2. Supras vaiko gerovės socioedukacinius pagrindus, gebės organizuoti integralias ikimokyklinio ugdymo veiklas heterogeniškose ugdytinių grupėse ir organizuoti preventyvią pagalbą ugdymosi nesėkmėms išvengti.
3. Gebės kurti kokybiškam vaiko ugdymuisi ir gerai savijautai palankių veiksnių sąveiką šeimos ir darželio mikrosistemose, empatiškai veikti pažeidžiamose šeimos ir ugdytinių grupėse.
2. Supras vaiko gerovės socioedukacinius pagrindus, gebės organizuoti integralias ikimokyklinio ugdymo veiklas heterogeniškose ugdytinių grupėse ir organizuoti preventyvią pagalbą ugdymosi nesėkmei.
4. Gebės projektuoti kiekvieno vaiko sėkmingam ugdymuisi palankias aplinkas, jas grįsdamas pagarba skirtumams ir vaikų įvairovei.

Dalyko turinys

1. Ugdymo integralumo ir universalumo sampratos. Atvira ikimokyklinio ugdymo aplinka, ugdytinių įvairovė, heterogeniškų grupių didaktikos principai (Tęstinės užduoties „Vaikų įvairovės portfolijo“ analizė bendrarbiaujančioje studentų grupėje).
2. Universalus ugdymo dizainas. Strateginės universalaus ugdymo prieigos.
3. Teisinės prielaidos universalaus ugdymo plėtrai Lietuvos ikimokykliniame ugdyme.
4. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos, įgyvendinačios įtraukųjį ugdymą fizinė, edukacinė aplinka ir valdymo struktūros.
5. Integruoto, įtraukaus, universalaus ugdymo strategijomis grindžiamos ikimokyklinio ugdymo įstaigos modeliavimas.
6. Įtraukiojo ugdymo veikėjai, jų vaidmenys, sąveika ir koordinavimo mechanizmai.
7. Lyginamoji ugdytojų grupių analizė bendrojo ir specialiojo ikimokyklinio ugdymo institucijose. Ugdymo kokybės siekinių realizavimo prognozės.
8. Įtraukioji pedagoginė partnerystė mikro- ir makro- aplinkoje. Vaiko gerovės komisija ir jos funkcijos ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
9. Partnerystės tinklai. Atvejų analizė. Tarpdisciplininės ugdytojų grupės susitikimo plano kūrimas.
10. Vaiko gerovės samprata. Realizavimo komponentai.
11. Vaiko gerovės realizavimo patirčių Lietuvos, Lenkijos, Suomijos ir Austrijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose lyginamoji analizė.
12. Sociopsichologinė edukacinė pagalba, jos samprata, poveikio racionalumas ir iracionalumas.
13. Pagalba neįgalaus vaiko adaptacijai ikimokyklinio ugdymo bendruomenėje: mikrosistemos, jų sąveika, individuali pagalba.
14. Šeimos bendruomenė. Vidiniai procesai gimus neįgaliam vaikui.
15. Ikimokyklinio ugdymo pedagogo bendravimo variantų su negalią turintį vaiką auginančiais tėvais modeliavimas. Bendravimo rezultatų analizė.
16. Negalią turinčio vaiko broliai ir seserys. Palaikanti ugdymo aplinka, jos modeliavimas.
17. Įtraukios ikimokyklinio ugdymo grupės bendruomenės (įtraukiant šeimas) šventės išvykoje planavimas.
18. Visuomenės mažumų grupes remiančios nevyriausybinės organizacijos, jų įvairovė ir veiklos principai.
19. Lietuvos nevyriausybinių organizavijų „Viltis“, „Pagava“, „Lietaus vaikai“, „Širdukai“ analizė paramos įtraukčiai ikimokykliniame ugdyme aspektu.
20. Tęstinis tyrimas. Vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, charakteristikų ir ugdymo metodikų aprašų aplanko analizė, kritinė ugdymo proceso refleksija, inovacijų siūlymas.
21. Ikimokyklinio ugdymo turinio diferencijavimas. Ugdymo programų individualizavimas.
22. Pritaikytos ikimokyklinio ugdymo programos, jų parengimo metodika ir pratybos.
23. Kasdienio gyvenimo įgūdžių ugdymas heterogeniškoje ikimokyklinio ugdymo grupėje. Įtraukus, vaikus įgalinantis kasdienės veiklos planavimas kartu su vaikais. Tarpasmeninis pažinimas, vaidmenų pasidalinimas.
24. Integralus kasdienio gyvenimo įgūdžių ir fizinio aktyvumo ugdymas. Tarpsritinių jungčių identifikavimas ir realizavimas. Kasdienio gyvenimo įgūdžius ugdančių aktyviųjų užduočių kūrimas, diferencijuojant jas skirtingų poreikių turintiems vaikams.
25. Emocijų suvokimo ir valdymo bei savireguliacijos ir savikontrolės ugdymas savireguliacijos, elgesio, komunikacijos, įvairiapusių raidos sutrikimų atvejais. Alternatyviųjų ugdymo metodų analizė.
26. Integralių tarpsritinių ryšių tarp emocijų suvokimo ir valdymo bei savireguliacijos ir savikontrolės bei sakytinės kalbos, aplinkos pažinimo, tyrinėjimo ir kitų ugdymo sričių identifikavimas, didaktinių prieigų ir veiklų heterogeniškos grupės kontekste kūrimas, analizavimas, reflektavimas.
27. Autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų santykių su bendraamžiais ir suaugusiais gebėjimų plėtotė.
28. Palankių aplinkų kūrimas santykių su bendraamžiais ir suaugusiais plėtotei heterogeniškoje grupėje. Didaktinių sprendimų dermė ugdymo srities, individualių vaiko poreikių ir visaverčio besimokančios vaikų bendruomenės harmonizavimo kontekste.
29. Sensorinių (regos, klausos) bei intelekto sutrikimų turinčių vaikų meninės raiškos ir estetinio suvokimo ugdymo ypatumai.
30. Universalus ugdymas ir meninė raiška. Integralių ryšių tarp meninės raiškos ir estetinio suvokimo ugdymo ir kitų ugdymo sričių paiešką, ugdymo veiklų heterogeniškoje grupėje harmonizavimas. Meninės raiškos priemonių įvairovė ir jų taikymas.
31. Vaikų, turinčių kalbėjimo ir kalbos bei klausos sutrikimų sakytinės ir rašytinės kalbos ugdymo ypatumai.
32. Sakytinės ir rašytinės kalbos bei kitų ugdymo sričių integralių ugdymo ryšių identifikavimas, kalbos plėtotės planavimo ir organizavimo heterogeniškoje grupėje pratybos, rezultatų refleksija.
33. Vaikų, turinčių intelekto sutrikimą, tyrinėjimo įgūdžių raiška.
34. Integralių ryšių tarp tyrinėjimo įgūdžių ir aplinkos pažinimo bei skaičiavimo įgūdžių ugdymo sričių identifikavimas ir intelekto sutrikimą turinčio vaiko ugdymo organizavimo heterogeniškoje grupėje planavimas bei preventyvios pagalbos modeliavimas.
35. Mokymosi sutrikimų turinčių vaikų mokėjimo mokytis gebėjimų ypatumai, raiškos variantai.
36. Integralių ryšių tarp mokėjimo mokytis ir aplinkos pažinimo, tyrinėjimo, problemų sprendimo sričių identifikavimas. Mokymosi sutrikimą turinčių vaikų integralaus ugdymo heterogeniškoje grupėje planavimas.
37. Iniciatyvumo ir kūrybiškumo ugdymas heterogeniškoje grupėje.
38. Specialiųjų poreikių pobūdis, galintis kelti sunkumų iniciatyvumo ir kūrybiškumo raiškai. Ugdymo heterogeniškoje grupėje modeliavimas.
39. Tarpkultūrinė raiška heterogeniškoje grupėje.
40. Debatai. Tautinio identiteto ir tarpkultūrinių įgūdžių ugdymas.
41. Heteroheniškos grupės formavimo vertybiniai ir socioedukaciniai pagrindai.
42. Projektas. Kiekvieno vaiko sėkmingai raiškai atviros ugdymo aplinkos modeliavimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 56
Seminarai 40
Konsultacijos 14
Savarankiškas darbas 158
Iš viso 268

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%, namų darbas – 20%, egzaminas – 50%

Literatūra

1. 2008 Est, V. Evans, L. Vienu žvilgsniu. Praktinis vaiko specialiųjų poreikių tenkinimo vadovas. Vilnius: Tyto Alba.
2. 2017 Galkienė, A., Monkevičienė, O., Lakkala, S., Albert, S., Kyrö-Ämmälä, O., Kijak, R., ... & Kossevska, J. Inclusion in socio-educational frames. Lietuvos edukologijos universiteto leidykla
3. 2014 Meyer, A. Universal design for learning : theory and practice Wakefield (Mass.) : CAST Professional Publishing
4. 2014 Rapp, W. H. Universal design for learning in action :100 ways to teach all learners. Baltimore (Md.) [etc.] : Paul H. Brookes Publishing Co.
5. 2015 Liasidou, A. Inclusive education and the issue of change :theory, policy and pedagogy. Basingstoke : Palgrave Macmillan
6. 2013 Das, A. Inclusive education : a contextual working model. Concept Publishing Company
7. 2011 Florian, L., & Black‐Hawkins, K. Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37(5), 813-828.
8. 2006 Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. Improving schools, developing inclusion. Routledge.
9. 2003 Ivoškuvienė, R. ir kt. Sutrikusios raidos vaikų ikimokyklinio ugdymo gairės. Šiaulių universiteto leidykla
10. 2008 Galkienė, A. Heterogeninių grupių didaktika. Šiaulių universiteto leidykla
11. 2010 Rose, D. H., Meyer, A. A practical reader in universal design for learning. Cambridge (Mass.) : Harvard Education Press
12. 2010 Rothenberg, M. Vaikai smaragdo akimis : istorijos apie ypatingus berniukus ir mergaites. Vilnius: Viltis.
13. 2010 Gordon, J. S. Is inclusive education a human right? Journal of law, medicine and ethics. Vol. 41, iss. 4, p. 754-767. Chichester : John Wiley and Sons
14. 2009 Hick, P., Kershner, R, Farrell, P. T. Psychology for inclusive education : new directions in theory and practice. London ; New York : Routledge
15. 2007 Gary, T. Deconstructing special education and constructing inclusion Maidenhead : Open University Press
16. 2003 Vislie, L. From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European journal of special needs education, 18(1), 17-35.
Papildoma literatūra
17. 2008 Ikimokyklinio amžiaus vaikų, turinčių kalbos ir elgesio sutrikimų, ugdymas. Vilnius, ŠMM, Specialiosios pedgogikos ir psichologijos centras
18. 2003 Inkliuzinis ugdymas užsienio mokslininkų akiratyje : straipsnių rinkinys / Šiaurės ir Baltijos šalių projektas "Mokykla visiems" ; [sudarytojai: Regina Labinienė (projekto vadovė), Teresa Aidukienė, Inger Tinglev. Vilnius : Presvika
19. Specialusis ugdymas :mokslo darbai / Serialinis leidinys