Ikimokyklinė pedagogika (IPP)

  • Dalyko kodas: IPP1006
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Early Childhood Pedagogy
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Ona Monkevičienė, doc. dr. Birutė Autukevičienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Modulis skirtas padėti studijuojančiajam įgyti teorinių žinių apie šiuolaikinio kokybiško ikimokyklinio ugdymo ypatumus, jų naudą, organizavimo modelius, vaiko adaptaciją lengvinančius veiksnius, pedagogo, dirbančio ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo grupėje, profesinės raidos ypatumus, kompetencijas, vaidmenis, karjeros perspektyvas, įgyti gebėjimų kurti edukacines aplinkas atsižvelgiant į vaikų amžių, jų individualybę bei patirtį, atpažinti ir reflektuoti vaikų dienos, savaitės, metų ritmą bei realias ugdymo organizavimo problemas. Studentas perpras kimokyklinio ugdymo raidos etapus Lietuvoje bei užsienyje.
Modulio turinys ir jo studijavimo metodai leis studijuojantiesiems įgyjamą šiuolaikinę vaiko ugdymo įstaigoje sampratą sieti su patirtimi bei pradėti konstruoti savo individualią ugdymo filosofiją.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The study module enables students to obtain theoretical knowledge of peculiarities of high quality early childhood and pre-primery education, benefit of early childhood/pre-primery education, models for organising early childhood education, factors that facilitate child’s adaptation, competencies and career perspectives of professional development of a teacher, who works in a group of early childhood education, and his/her career perspectives, to obtain abilities to create educational environments taking into account children’s age, their individuality and experience, to recognise and reflect on the daily, weekly and yearly routine of children and real problems of organisation of education.
The content of the module and its study methods will enable students to link the acquired contemporary conception of educating a child in an educational institution with the experience and to construct own individual philosophy of education.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Studentas turi būti studijavęs psichologijos, pedagogikos kursą.

Dalyko studijų rezultatai

1. Perpras šiuolaikinio kokybiško ikimokyklinio/ priešmokyklinio ugdymo teorinius pagrindus (vaikystės tarpsnio svarba, naujos vaikų ugdymo kaitos tendencijos, ikimokyklinio/ priešmokyklinio ugdymo poveikis vaiko brendimui, mokymuisi ir gyvenimo sėkmei ir kt.).
2. Perpras ikimokyklinį ugdymą reglamentuojančius dokumentus.
3. Paaiškins šiuolaikinėje švietimo įstaigoje dirbančio nuolat tobulėjančio ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo pedagogo profesinės raidos ypatumus, funkcijas, vaidmenis, darbo stilių, veiklos etiką, saviugdą, savikūrą
4. Perpras šiuolaikinio pedagogo kompetencijas, karjeros galimybes, mentorystės pagrindus, ugdymo orgnizavimo modelių įvairovę.
5. Gebės atpažinti ir reflektuoti vaikų dienos, savaitės, metų ritmą bei realias ugdymo organizavimo problemas.
6. Gebės savarankiškai pasirinkti vaiko gebėjimų plėtotės idėjas ir strategijas, kurti edukacines aplinkas atsižvelgdamas į vaikų amžių, jų individualybę bei patirtį.
7.Nusiteiks garantuoti vaiko individualios raidos ir ugdymo dermę, atsakyti už tradicinių ir naujų visuomenės vertybių ir nuostatų integraciją į savo edukacinę veiklą, pajus pedagoginio darbo vertingumą.

Dalyko turinys

1. Ikimokyklinio ugdymo raidos etapai Lietuvoje bei užsienio ikimokyklinės minties raida.
2. Vaikystės tarpsnio svarba. Ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo poveikis vaiko brendimui, gyvenimo sėkmei.
3. Šiuolaikinio ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo kokybės reikalavimai (kriterijai) ir problemos.
4. Vaiko raida, globa ir ugdymas ikimokykliniame/ priešmokykliniame amžiuje. Tarpusavio ryšiai ir sąveikos.
5. Vaiko adaptacija ikimokyklinėje įstaigoje.
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui. Šiuolaikinį ikimokyklinį/ priešmokyklinį ugdymą paaiškinančių teorijų apie ikimokyklinio/ priešmokyklinio ugdymo poveikį vaiko brendimui, ugdymo kokybę, vaiko raidos, globos ir ugdymo santykį analizavimas (skaitant užsienio ir Lietuvos mokslinius ir metodinius šaltinius). 4 savarankiškai surastų mokslinių straipsnių pristatymas grupei.
5.Dokumentai, reglamentuojantys ikimokyklinio amžiaus vaikų institucinį ugdymą Lietuvoje ir Europos Sąjungos valstybėse. Dokumentų skaitymas, analizavimas tam tikrais aspektais, lyginimas; pasiruošimas diskusijoms.
6.Vaiko teises reglamentuojantys dokumentai Lietuvoje ir užsienyje
7.Ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo pedagogo raidos etapai, veiklos etika, saviugda, savikūra.
8.Ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo pedagogo funkcijos, asmeninė ugdymo teorija, vaidmenys, darbo stilius.
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui. Atvejo studija, skirta pedagogo vaidmenų, darbo stiliaus atpažinimui. Asmeninės ugdymo teorijos kūrimas (Mano, kaip būsimo pedagogo, požiūris į šiuolaikinį vaiką, vaikystę ir į vaiką orientuotą ugdymą)
9. Šiuolaikinio pedagogo kompetencijų modeliai, kompetencijų struktūra, atpažinimas, vertinimas, įsivertinimas. Pedagogo karjeros galimybės.
10. Mentorystės samprata, mentoriaus veiklos misija. Mentorystė atliekant praktiką ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Užsienio mentorystės patirtis. Šiuolaikinės mentorystės strategijos ir modeliai.
11.Ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo organizavimo modeliai (modeliai pagal pedagogų skaičių, pagal darbo laiką, vaikų komplektavimą, specialistų dalyvavimą, pedagogo ir meninio ugdymo pedagogo/fizinio lavinimo pedagogo veiklos derinimas, ugdymo aplinką ir pan.)
12. Pedagogo padėjėjo atsakomybės, funkcijos.
13. Ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo organizavimo modeliai (modeliai pagal pedagogų skaičių, pagal darbo laiką, vaikų komplektavimą, specialistų dalyvavimą, pedagogo ir meninio ugdymo pedagogo/fizinio lavinimo pedagogo veiklos derinimas, ugdymo aplinką ir pan.)
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui.
Ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo organizavimo modelių atpažinimas praktikoje. Refleksija (švietimo įstaigų veiklos stebėjimas ir analizavimas, e-paieška). Savo kompetencijų įsivertinimas pagal parengtą metodiką.
15.Vaiko diena ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
16. Vaiko savaitės ritmas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
17. Vaiko metų ritmas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
18. Realių ugdymo organizavimo problemų grupėje dienos bėgyje refleksija bei teorinė analizė.
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui. Atvejo studija (problemų identifikavimas ir teorinė analizė). Filmo peržiūra (Vaiko diena darželyje)
19.Tradicinė ir netradicinė, natūrali ir praturtinta inovatyviomis priemonėmis vaikų ugdymo aplinka.
20. Vaikų ugdymo(si) priemonės, jų kūrimas, atranka, panaudojimo galimybės
21. Lauko aplinka ir vaikų ugdymosi galimybės joje. Veiklos grupėje ir lauke dermė
Užduotis galutiniam atsiskaitymui (egzaminas):
Inovatyvaus ugdymo organizavimo projektai. Parengiamas ir pristatomas projektas, fragmento išbandymas.
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui. E-erdvėje surastos edukacinės medžiagos apie ugdomąją aplinką bei priemones demonstravimas ir komentavimas
22. Laiškas sau

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P) 24 val.
Seminarai (S) 16 val.
Darbas grupėse 4
Bendravimas su studentais pasitelkus e-priemones 4 val.
Konsultacijos 2 val.
Savarankiškas darbas 59 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Tarpiniai atsiskaitymai (50%), galutinio atsiskaitymo (egzamino) užduotis (50%).

Literatūra

1. 2011 Boyd D., Bee H. Augantis vaikas Vilnius: Ugdymo plėtotės centras.
2010 J. S. Pocienė. Ikimokyklinis ugdymas: raida, pedagoginės sistemos: ikimokyklinės pedagogikos studija. KU leidykla
2. 2010 Szarkowicz D. Stebėjimas ir refleksija vaikystėje Klaipėda, Žemaitijos spauda
3. 2014 Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas ŠMM. Švietimo aprūpinimo centras https://www.smm.lt/uploads/documents/Pedagogams/ikimok_pasiekimu_aprasas.pdf
4. 2015 Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos Vilnius: ŠMM švietimo aprūpinimo centras https://www.smm.lt/uploads/documents/svietimas/knyga%20-%20rekomendacijos.pdf
5. 2014 Monkevičienė O. VII dalis. Ikimokyklinio ugdymo didaktika./Ugdymo paradigmų iššūkiai didaktikai. Sud. R.Bruzgelevičienė. Vilnius: LEU leidykla Laisvai prieinama internete
6. 2008 Monkevičienė O. Reformuojamo ikimokyklinio ugdymo(si) turinio įgyvendinimo technologijos ir pedagogų rengimas: habilitacijos procedūrai teikiamų mokslo darbų apžvalga. Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
7. 2013 Metodinės rekomendacijos dėl ikimokyklinio ugdymo organizavimo formų įvairovės ŠMM, ŠAC. http://www.kaunas.lt/wp-content/uploads/sites/8/2015/07/rekomendacijosd%C4%97lIUmodeli%C5%B3.pdf
8. 2015 G.S. Morison. Early Childhood Education Today Pearson.Merrill Prentice Hall
https://catalogue.pearsoned.co.uk/preface/0132286211.pdf
9. 2012 A.McMonagle. Professional pedagogy for early childhood education. DCCC Publiching. https://www.pobal.ie/Publications/Documents/EOCP%20Professional%20Pedagogy%20for%20Early%20Childhood%20Education.pdf
10. 2016 S. Blandford, C. Knowles. Developing Professional Practice 0-7. 4 skyrius, 79-99 p. England, Pearson
11. 2010 D. Sommer, I. Pramling Samuelson, K. Hundeide Child Perspectives and Children‘s Perspectives in theory and Practice. 197-201 p. London, Springer
12. 2002 A.Juodaitytė Socializacija ir ugdymas vaikystėje. 21-34 p. Vilnius, Petro ofsetas
13. 2012 Ikimokyklinio ugdymo kokybė http://www.nmva.smm.lt/wp-content/uploads/2012/12/Ikimokyklinio-ugdymo-kokybe-2012-rugs%C4%97jis.pdf
14. 2008 Monkevičienė O., Autukevičienė B. Pradedančiojo pedagogo profesinės raidos etapai, patiriami sunkumai ir mentoriaus paramos ypatumai.
Pedagogika.Nr.91 http://www.biblioteka.vpu.lt/pedagogika/PDF/2008/91/27-34monaut.pdf
15. 2017 Autukevičienė, B., Monkevičienė, O. Į pradedančių dirbti ikimokyklinio ugdymo pedagogų profesinės karjeros plėtotę orientuota mentorystė. Pasaulis vaikui: ugdymo realijos ir perspektyvos : tęstinis mokslo straipsnių leidinys. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla T.6 http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:24114910/datastreams/MAIN/content
16. 2013 Čiužas, R. Mokytojo kompetencijos. Profesinio meistriškumo siekis: mokslo monografija. Vilnius: Edukologija
17. 1992 JT Vaiko teisių konvencija https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.19848
Papildoma literatūra
1. 2014 M. Valenčič Zuljan, Barica Marentič Požarnik. Induction and Early-career Support of Teachers in Europe. European Journal of Education,Vol. 49, No. 2. http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.vpu.lt/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=51650d69-19e1-4599-a7d0-ead1d16e859b%40sessionmgr120
2. 2013 Chang Zhu , Di Wang, Yonghong Cai, Nadine Engels. What core competencies are related to teachers' innovative teaching? Journal
Asia-Pacific Journal of Teacher Education
Vol.41. http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.vpu.lt/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=1c5165b1-aed9-4542-9c17-34d7a2d161a7%40sessionmgr103
3. 2017 N. Leggett. L.Newman. Play: Challenging educators’ beliefs about play in the indoor and outdoor environment Australasian Journal of Early Childhood. Vol. 42 http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.vpu.lt/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=9&sid=1c5165b1-aed9-4542-9c17-34d7a2d161a7%40sessionmgr103
4. 2013 Autukevičienė, B. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogo mentoriaus kompetencijų modelis, atitinkantis šiuolaikinę pedagogų rengimo paradigmą. Mokytojų ugdymas : mokslo darbai. Nr. 20 (1), http://etalpykla.lituanistikadb.lt/fedora/objects/LT-LDB-0001:J.04~2013~1408121661033/datastreams/DS.002.0.01.ARTIC/content
5. 2013 Čiužas R. Mokytojo kompetencijų nuolatinė kaita. Mokslo darbų apžvalga.
Lietuvos edukologijos universiteto leidykla „Edukologija“ Laisvai prieinama internete
Ikimokyklinio ugdymo organizavimo, švietimo pagalbos dokumentai
• Lietuvos higienos norma įstaigoms, vykdančioms ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programą (pask. galiojanti versija)
• Privalomo ikimokyklinio ugdymo nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašas
• Rekomendacijos savivaldybėms dėl centralizuoto vaikų priėmimo į švietimo įstaigų ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo grupes
• Rekomendacijos dėl vaikų darželių modernizavimo
• Bendro darbo su šeimomis tvarkos aprašas
• Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašas
• Mokyklos vaiko gerovės komisijos sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašas
• Nevalstybinės įstaigos, vykdančios ikimokyklinio ir / ar priešmokyklinio ugdymo programas, steigimas
Reikalavimai auklėtojams
• Pavyzdinis auklėtojo pareigybės aprašymas
• Mokytojo padėjėjo pavyzdinis pareigybės aprašymas
• Mokytojo profesijos kompetencijos aprašas
• Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašas
• Pedagogo profesijos kompetencijų aprašas (2015).
Vaiko teises reglamentuojantys teisės aktai
• Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencija
• Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas
• Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymas
• Informavimo apie ypatingus atvejus, susijusius su galimais vaiko teisių pažeidimais, tvarkos aprašas