Psichologija (bendroji, raidos, edukacinė ir socialinė)

  • Dalyko kodas: IPP1001
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 10
  • Pavadinimas anglų kalba: Psychology (General, Developmental, Educational and Social)
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Ala Petrulytė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Modulio paskirtis – padėti studentui įgyti supratimą ir gebėjimų, reikalingų sėkmingam ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaiko socialiniam ugdymui(si), remiantis bendrosios, raidos, socialinės ir edukacinės psichogijos šiuolainėmis žiniomis ir vertybinėmis nuostatomis.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The purpose of the module is to help the student to gain the understanding and skills necessary for a successful social education of an early age child based on newest knowledge of general, developmental, social and educational psychology and value-based attitudes.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės paaiškinti ir įvertinti raidos, edukacinės ir socialinės psichologijos mokslinių teorijų bei tyrimų privalumus ir ribotumus, rezultatų generalizavimo galimybes.
2. Gebės susieti ir pritaikyti naujausius psichologijos mokslinius pasiekimus su praktine ugdomąja veikla.
3. Gebės interpretuoti ir pritaikyti bendrosios, raidos, edukacinės ir socialinės psichologijų principus, dėsningumus įvairiose vaiko ugdymo(si) situacijose ir sociokultūriniame kontekste.
4. Gebės pasirinkti efektyvias psichologines ugdytinių grupės valdymo strategijas, kuriant tolerantišką, atvirą, kūrybišką ir bendradarbiaujančią ugdytinių aplinką.

Dalyko turinys

1. Bendrosios ir raidos psichologijos samprata, svarbiausi klausimai ir problemos, mokslinių tyrimų specifika.
2. Asmenybės raida šiuolaikinių psichologijos krypčių požiūriu.
3. Amžiaus tarpsnių periodizacijos problema.
4. Pažintinės raidos dėsningumai ansktyvojoje vaikystėje:
• pojūčiai ir suvokimas, dėmesys ir jo reguliacija, atmintis;
• mastymas, samprotavimas ir metakognicija.
• kalbos raida, jos suvokimas ir kalbėjimas, dvikalbystė.
• intelektas, jo prigimties ir patirties dilema.
5. Socialinės emocinės raidos dėsningumai vaikystėje/paauglystėje:
• ankstyvoji sąveika su aplinka, emocijos ir jų reguliacija,temperamento samprata.
• asmenybės raida ir lytinio tapatumo formavimasis.
• santykio formavimasis ir prieraišumo samprata.
• santykiai šeimoje, auklėjimo būdai, santykiai tarp brolių ir seserų.
• santykiai su bendraamžiais.
• moralės raida, empatija ir altruizmas, ugdymo(si) kontekstas
Savarankiškas rašto darbas – naujausių psichologinės vaiko raidos tyrimų analizė. Studentai pasirenka vieną juos dominantį psichologinį konstruktą, atlieka šio konstrukto raidos tyrimų analizę, kuria siekia įvertinti tyrimų metodologinį pagrindą, rezultatų generalizavimo galimybes, tyrimų ribotumus. Tyrimų pagrindu teikia rekomendacijas praktiniam jų rezultatų pritaikymui.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P) 46 val.
Seminarai (S) 44 val.
Konsultacijos 6 val.
Savarankiškas darbas 171 val.
Iš viso 267 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas 20 %,
Tarpinis atsiskaitymas 15 %,
Tarpinis atsiskaitymas 15 %,
Egzaminas 50 %.

Literatūra

1. 2008 Myers, D. G. Psichologija. Poligrafija ir informatika
2. 2004 Erikson, E. H. Vaikystė ir visuomenė Vilnius: Katalikų pasaulio leidiniai
3. 2015 Lerner, R. M. (Ed.) Handbook of child psichology and development science Hoboken, N.J.: Wiley
4. 2011 Santrock, J. W. Life-span development New York, N.Y.: McGraw Hill
5. 2012 Žukauskienė, R. Raidos psichologija: integruotas požiūris Vilnius: Margi raštai
6. 2011 Piaget, J. Vaiko pasaulėvoka Vilnius: Žara
Papildoma literatūra
1. 1999 Garbačiauskienė, M. Psichologai apie žmogaus raidą. Kaunas: Šviesa
2. 2014 Jusienė, R. Mažų vaikų savireguliacija. Vilnius: VU leidykla
3. 2007 Rimkutė, E. Mąstymas ir kalba. Vilnius: VU leidykla
4. 2015 APA handbook of personality and social psychology. American Psychological Association,Washington, DC
5. 2008 Petrulytė A. Bendravimo psichologija : mokymosi priemonė. Vilnius:
VPU leidykla
6. 2003 Ignatavičienė K., Račelytė D. Apie konfliktus ir jų sprendimą. Mokymo metodinė priemonė. 1 dalis. Vilnius: VPU leidykla