Komunikacijos tyrimų metodologija

  • Dalyko kodas: IKM 5017
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Communication Research Methodology
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. Kristina Juraitė, PMDF Viešosios komunikacijos katedra ir prof. Natalija Mažeikienė, SMF Socialinio darbo katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šio kurso tikslas yra suteikti studentams metodologinių žinių ir kompetencijų, reikalingų įgyvendinant mokslinius ir taikomuosius integruotos komunikacijos tyrimus. Studentai susipažins su kokybinių ir kiekybinių tyrimų strategijų bei empirinių technikų įvairove ir jų taikymo galimybėmis, analizuojant įvairius komunikacijos aspektus (komunikacijos kanalus, produktus ir paslaugas, jų vartojimą bei efektyvumą). Didelis dėmesys skiriamas studentų praktinių įgūdžių ugdymui, rengiant tyrimo dizainą ir įgyvendinant tyrimo planą, pasirenkant ir pritaikant atitinkamas tyrimo strategijas ir metodus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

This course aims to empower students with methodological knowledge and skills required for the implementation of communication research. The topics cover the main qualitative and quantitative research strategies and empirical techniques applied in communication research (communication channels, products and services, their use and effectiveness). The course puts a strong emphasis on students' practical skills training, while preparing and implementing research design, selecting and applying appropriate research strategies and methods, collecting and analyzing empirical data, writing research report.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

“Organizacijų komunikacija”, “Visuomenės organizacijos ir struktūros”.

Dalyko studijų rezultatai

Išmanyti komunikacijos ir rinkų tyrimų metodologijas, strategijas ir technikas bei jų taikymo specifiką, analizuojant konkrečias integruotos komunikacijos veiklas bei atvejus. Taikyti socialinių tyrimų metodus komunikacijos procesų bei rinkų analizei.
Atpažinti tyrimo eigoje kylančias etikos problemas ir jas spręsti, įvertinti tyrimo reikšmingumą pagal svarbiausius kokybės parametrus.

Dalyko turinys

1. Komunikacijos tyrimų paradigmos ir metodologijos. Kiekybiniai, kokybiniai ir mišrieji tyrimai.
2. Socialinio tyrimo procesas. Teorijos vaidmuo empirinio tyrimo procese.
3. Komunikacijos tyrimų strategijos: eksperimentiniai tyrimai ir apklausa.
4. Komunikacijos tyrimų strategijos: atvejo tyrimas, etnografinis tyrimas ir veiksmo tyrimas.
5. Komunikacijos tyrimų strategijos: semiotika, diskurso analizė ir pagrindžiančioji teorija.
6. Duomenų rinkimo technikos: interviu technikos ir jų taikymo būdai.
7. Klausimyno sudarymas ir duomenų rinkimo principai.
8. Duomenų rinkimo technikos: dokumentų analizės metodai.
9. Duomenų rinkimo technikos: stebėjimo metodai ir jų taikymo galimybės.
10. Tyrimo imties sudarymas ir pagrindimas, imties dydžio nustatymas.
11. Kokybinio tyrimo duomenų analizės principai.
12. Kiekybinio tyrimo duomenų analizės metodai.
Tyrimo etikos principai ir tyrimo kokybės parametrai (patikimumas, pagrįstumas, apibendrinamumas).
14. Tyrimo išvadų formulavimas, ataskaitos rengimas ir pristatymas.
15. Tyrimo projektų pristatymas ir diskusija.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., komandinis darbas (pasitelkiant el. bendravimo priemones) – 15 val., savarankiškas studento darbas – 100 val. Iš viso: 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Tarpinis atsiskaitymas – 20%, tyrimo projektas ir darbas seminaruose – 30%, egzaminas – 50% galutinio pažymio.

Literatūra

1. 2014 Creswell J. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Sage
2. 2000 Denzin N., Lincoln Y. (eds.). Handbook of Qualitative Research. Sage
3. 2009 Frey L. et al. (eds.). Routledge Handbook of Applied Communication Research. Routledge
4. 2011 Jensen, K. The Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitatve Methodologies. Routledge
5. 2006 Keyton J. Communication Research: Asking Questions, Finding Answers. McGraw-Hill Higher Education
6. 2007 Sue V., Ritter L. Conducting Online Surveys. Sage
Papildoma literatūra
7. 2005 Bens E. et als. Communication Theory and Research: An ECJ Anthology. Sage
8. 2004 Gray D. Doing Research in the Real World. Sage
9. 2011 Norkus Z., Morkevičius V. Kokybinė lyginamoji analizė. Lietuvos HSM duomenų archyvas
10. 2004 Renckstorf K. Action Theory and Communication Research: Recent Developments in Europe. Mouton de Gruyter