Misiologinė katechezės paradigma dialogo kultūroje

  • Dalyko kodas: TEP 6029
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Misiological Paradigm in Catechesis in Culture of Dialogue
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Diak. doc. dr. Benas Ulevičius

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurse atskleidžiama misiologinė katechezės paradigma, nagrinėjamas katechezės kontekstualumas, išryškinama, jog krikščionybės žinios skelbimas ir interpretavimas visuomet yra kultūriškai sąlygotas. Kurse studentai susipažins su teologinės kalbos ribomis ir galimybėmis, sužinos, kaip katechezėje tinkamai pasirinkti ir sėkmingai naudoti analogijas, metaforas bei simbolių kalbą. Kurso metu pristatomos tipologinių schemų naudojimo katechezėje taisyklės, o semitinės ir graikiškosios biblinės idiomos interpretuojamos per naujausių analogijų prizmę. Kurse nagrinėjamas įkultūrinimo reiškinys, liturginių apeigų formų ir simbolinių sistemų įvairovė, pateikiant aktualius pavyzdžius ir mokantis skirti krikščionybės universalų turinį nuo kultūriškai sąlygotų išraiškos priemonių.

Dalyko anotacija užsienio kalba

In this course the missiological paradigm in catechesis is explored with the focus on its importance in dialogue culture of today. Students will learn about the various functions of language, variety of theological expression, importance of symbolism and visuals in catechesis. The difference between the message and culturally defined expressions will be studied. The processes of inculturation in Christianity throughout the centuries will be analyzed.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Katalikų teologijos bakalauras.

Dalyko studijų rezultatai

1. Išskirti ir paaiškinti katechezės kalbos metodus.
2. Skirti skelbiamos žinios turinį nuo kultūriškai sąlygotų išraiškos priemonių.
3. Panaudoti vaizdingas simbolines priemones, alegorines ir tipologines schemas katechezėje.
4. Pristatyti katalikiškąją įkultūrinimo sampratą ir atskleisti įkultūrinimo svarbą krikščionybėje.
5. Paaiškinti ir pritaikyti misiologinės paradigmos metodus.
6. Įvertinti katechezės priemonių tinkamumą konkrečioje situacijoje.

Dalyko turinys

Kalba kaip „pasaulis“. Kalbos funkcijos. Teologinės kalbos prigimtis ir ribos. Kalbos katechezėje naudojimo būdai. Simbolinė komunikacija kaip kalba.
Evangelijos žinios prigimtis. Pasaulėžiūrų kultūrinis sąlygotumas. Krikščionybės kultūriškai sąlygotos perteikimo formos. Kultūriškai sąlygotų išraiškos priemonių pavyzdžiai.
Tipologinių ir alegorinių schemų principas. Krikščionybės vaizdingumas. Mistagoginė katechezė kaip vaizdingų schemų katechezės pavyzdys. Simbolinės kalbos galimybės katechezėje. Kūno ir vaizduotės katechizavimas.
Įkultūrinimo samprata. Klasikiniai ankstyvosios krikščionybės įkultūrinimo pavyzdžiai. Įkultūrinimo svarba misijų kraštuose. Šiandieninės krikščionybės įkultūrinimo pastangos.
Misiologinė paradigma ir jos metodai. Dialogo kultūros sąlygos. Misiologinės paradigmos pavyzdžiai Šventajame Rašte, patristikos raštuose ir teologijoje. Žydiškieji, graikiškieji ir gamtamoksliniai misiologinių idiomų pavyzdžiai. Misijų samprata: principai ir įgyvendinimas. Vizualumo ir ritualo svarba misiologinėje katechezėje.
Katechezės pavyzdžių analizė ir atvejų kūrimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P) 30 val.
Seminarai (S) 15 val.
Darbas grupėse 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%; tarpinis atsiskaitymas – 20%; egzaminas – 50%.

Literatūra

2009 Francis George, "The Difference God Makes: A Catholic Vision of Faith, Communion, and Culture." A Herder & Herder Book: The Crossroad Publishing Company, New York.
2002 Danielou J. „The Bible and the Liturgy“ University of Notre Dame Press
2009 Ulevičius B., 5 „Dieviškasis žaidimas: liturginio mąstymo apmatai“ Vilnius, Aidai
1998 Maceina A., „Daiktas ir žodis“. Vilnius, Aidai.
Papildoma literatūra
1995 Walter B., Apie kalbą apskritai ir apie žmogaus kalbą // Naujasis Židinys. 1995(4). Vilnius, Aidai