Bendroji ir raidos psichologija (PUP1004)

  • Dalyko kodas: PUP 1004
  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: General and Developmental Psychology
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Aldona Vaičiulienė, Lekt. Daiva Račelytė, Lekt. Vaiva Rimienė, Prof. dr. Ala Petrulytė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Bendrosios ir raidos psichologijos dalyko studijavimas leidžia išmanyti psichikos sampratą, šiuolaikinės psichologijos kryptis, mokslinius psichologijos tyrimo metodus, padeda atpažinti, reflektuoti ir įvertinti žmogaus pažinimo procesų ir psichosocialinę raidą, atsižvelgiant į besimokančiųjų fizinius, emocinius, socialinius ir intelektualinius ypatumus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The study of General and Developmental Psychology makes it possible to understand the concept of the psyche, directions of contemporary psychology, scientific methods of psychological research, helps to recognize, reflect and evaluate human cognitive processes and psychosocial development, taking into account the physical, emotional, social and intellectual characteristics of the students.

Dalyko studijų rezultatai

1. Turi naujais mokslinių ir taikomųjų tyrimų rezultatais pagrįstų žinių apie psichikos sampratą, šiuolaikinės psichologijos kryptis, psichologijos tyrimo metodus, pažinimo procesų ir jų raidos psichologinius dėsningumus, asmenybę ir psichosocialinės raidos ypatumus. Šias žinias taiko skirtingose edukacinėse situacijose bei aplinkose.
2. Naudodamasis šiuolaikiniais informacijos kaupimo ir sisteminimo būdais geba surasti, analizuoti, interpretuoti psichologinę mokslinę ir informacinę literatūrą. Ja remdamasis geba identifikuoti švietimo ir ugdymo tyrimo problemą, rinkti, apdoroti, analizuoti ir interpretuoti duomenis. Geba formuluoti tyrimo išvadas ir rekomendacijas.
3. Geba vertinti besimokančiojo raidą, individualius poreikius, polinkius ir gebėjimus, įžvelgti individualius besimokančiųjų skirtumus, atsirandančius dėl amžiaus, asmenybės ypatumų, lyties, socialinės aplinkos ir kultūros.
4. Vadovaudamasis profesine etika geba pristatyti idėją, nuomonę ar tyrimo rezultatus, efektyviai veikti ir mokytis bendradarbiaudamas grupėje, profesinėje bendruomenėje ir kitose aplinkose.
5. Geba pažinti, reflektuoti savo asmenybę. Geba prisiimti atsakomybę už savo profesinį bei asmeninį tobulėjimą, už savo profesinės veiklos rezultatus ir pasirinkti veiksmingas kompetencijų tobulinimo sritis ir formas.

Dalyko turinys

1. Įvadas į psichologiją: psichikos samprata; šiuolaikinės psichologijos mokslo kryptys; tyrimo metodai psichologijoje.
2. Pažinimo procesai ir jų raida: jutimo, suvokimo, dėmesio, atminties, mąstymo, kalbos ir vaizduotės psichologiniai dėsningumai ir raida.
3. Asmenybė: asmenybės samprata; požiūrių į asmenybės raidą įvairovė.
4. Psichosocialinė raida: santykių su tėvais (globėjais) raida; santykių su bendraamžiais raida; moralės raida;
1. Mokslinės literatūros (teorijos, empiriniai tyrimai) pažinimo procesų ir jų raidos, asmenybės bei psichosocialinės raidos tema analizė.
2. Švietimo ir ugdymo problemų psichologinio mokslinio konteksto atskleidimas. Tiriamasis darbas naudojant įvairius psichologinio tyrimo metodus.
1. Žmogaus psichikos dinamika įvairiais amžiaus tarpsniais. Kiekvieno amžiaus tarpsnio pagrindinės raidos ypatybės: fizinės, pažintinės, psichosocialinės.
2. Prigimties ir patirties vaidmuo raidos procese.
3. Individualūs skirtumai raidoje.
4. Socialinis kultūrinis raidos kontekstas.
1. Individualių ar (ir) grupinių darbų pagal temas Pažinimo procesai ir jų raida, Asmenybė bei Psichosocialinė raida pristatymas ir aptarimas.
2. Probleminių situacijų analizė grupėje. Pagrindinių kognityvinių ir psichosocialinių dėsningumų atpažinimas įvairiuose amžiaus tarpsniuose.
1. Pedagogo profesijai būtinos psichologinės kompetencijos, augimo potencialas.
2. Profesinės etikos psichologiniai aspektai.
3. Savęs pažinimo svarba. Savianalizė ir refleksija.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 15 val.
Seminarai 15 val.
Konsultacijos 5 val.
Savarankiškas darbas 45 val.
Iš viso 80 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzaminas (50%), tarpiniai atsiskaitymai (25%), individualaus darbo ataskaita (25 %).

Literatūra

1. 2011 Feldman R. Understanding psychology
http://images.pcmac.org/Uploads/
JeffersonCountySchools/JeffersonCountySchools/
Departments/DocumentsSubCategories/
Documents/Understanding%20Psychology.pdf New York: MacGraw-Hill
2. 2008 Myers D. Psichologija Kaunas: Poligrafija ir informatika
3. 2010 Navickas V., Vaičiulienė A. Žmogaus raidos psichologija Vilnius: Versus aureus
4. 2012 Žukauskienė R. Raidos psichologija: integruotas požiūris Vilnius: Margi raštai
Papildoma literatūra
1. 2010; 2012 Daukšytė J. Bendroji psichologija: pažinimo procesai Vilnius: VPU leidykla
2. 2011 Fingerman K., Berg C., Smith J., Antonucci T. Handbook of lifespan development New York: Springer Publishing Company
3. 2015 Handbook of child psychology and development science /editor-in-chief Richard M. Lerner Hoboken (N.J.): Wiley
4. 2015 Hille K. 3-6 metų vaiko raida :psichologijos pagrindai ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdytojams Tyto alba
5. 2010 Kratavičienė R. Raidos psichologijos medžiaga studentams Vilnius: VPU leidykla
6. 2013 Legkauskas V. Vaiko ir paauglio psichologija :šiandienos iššūkiai : [vadovėlis aukštųjų mokyklų studentams] Vilnius : Vaga
7. 2010 Lekavičienė R., Vasiliauskaitė Z., Antinienė D., Almonaitienė J., Ausmanienė N., Matulienė G., Jakštys J. Psichologija šiandien Kaunas: Technologija
8. 2002; 2004; 2010 Navaitienė J., Rimkevičienė V. Raidos ir pedagoginės psichologijos užduotys. (I, II, III dalys) Vilnius: VPU leidykla
9. 2012 Petrulytė A. Paauglio psicholsocialinė raida: mokymo priemonė Vilnius : LEU, Edukologija
10. 2013 The Oxford handbook of developmental psychology New York: Oxford University Press