Sisteminis vaiko pažinimas ir specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas

  • Dalyko kodas: IPP 3025
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Systemic Analysis of Child and Assessment Special Educational Needs

    Dalyko anotacija lietuvių kalba

    Įgyjamos žinios apie vaikų raidos ypatingumų, specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) sisteminį vertinimą. Įgyjami gebėjimai identifikuoti vaikų raidos ypatingumus, jų individualią raidos struktūrą; atlikti ugdytinių SUP tęstinį vertinimą; vertinti švietimo pagalbos kokybę, teikti rekomendacijas mokinio SUP vertinimui ir tenkinimui gerinti; analizuoti SUP tenkinimo kontekstą, vertinti kitų ugdymo dalyvių kompetencijas ir poreikius. Studijas grindžiant personalizuotu mokymusi ir atliekant problemines užduotis, įgyjami komandinės veiklos, bendradarbiavimo, kritinio mąstymo, reflektavimo gebėjimai. Seminaruose, organizuojamuose ugdymo bei švietimo pagalbą teikiančiose įstaigose, studentai mokysis spręsti realias praktines problemas.

    Dalyko anotacija užsienio kalba

    Students acquire knowledge of systemic assessment of developmental peculiarities and special educational needs (SEN) of children; gain abilities to identify developmental peculiarities of children, their individual developmental structure, provide continues assessment of SEN; evaluate quality of educational support, develop recommendations to improve assessment / meeting of children SEN; analyse a context and evaluate competences & needs of all participants in education. Personalised learning and problem-based learning enable students to collaborate, team working, critically think, and be reflective. During workshops, organised in education institutions and those, where educational support is provided, students will learn to solve real practical problems.

    Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

    Psichologijos, neuropsichologijos, pedagogikos, negalių ir raidos sutrikimų kursai

    Dalyko studijų rezultatai

    1. Gebės apibūdinti ir paaiškinti vaikų raidos ypatingumų ir SUP įvairovę, jų sisteminio vertinimo metodologiją, organizaciją ir turinį, praktikoje taikys SUP vertinimą reglamentuojančius dokumentus.
    2. Gebės identifikuoti vaikų raidos ypatingumus, ugdytinių galias ir sunkumus, sieti juos priežastiniais ryšiais su vaikų ugdymosi poreikiais.
    3. Gebės įvertinti ugdytiniui teikiamos švietimo pagalbos kokybę, organizuoti tęstinį mokinio SUP vertinimą ugdymo įstaigoje ir teikti rekomendacijas ugdymo dalyviams kaip gerinti jų poreikių vertinimą ir tenkinimą.
    4. Gebės efektyviai bendradarbiauti grupėje, reflektyviai analizuoti savo patirtį, nuostatų ir vertybių pokyčius, demonstruos toleranciją ir pagarbą kitoniškumui.

    Dalyko turinys

    1. Sisteminio vertinimo ugdyme principai, modeliai ir procedūros.
    2. Vaikų raidos ypatingumų ir specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) samprata.
    3. Vaikų raidos ypatingumų ir SUP vertinimo organizavimas. Sisteminės pagalbos mokiniui, mokyklai ir šeimai teikimo etapai ir institucijos. Dokumentų, reglamentuojančių SUP vertinimą, analizė.
    4. Vaikų psichopedagoginio ir SUP vertinimo metodologijos, organizacijos ir turinio pokyčiai. Inkliuzinio vertinimo strategijos ir jų realizavimas.
    5. Raidos ypatingumų identifikavimas:
    5.1. Raidos sutrikimų (negalių, sutrikimų, sunkumų) klasifikacijos analizė.
    5.2. Universaliosios, bendrosios ir tipologinės vaikų raidos charakteristikos. Individuali vaiko raidos struktūra.
    6. Mokinių gebėjimų vertinimas, rezultatų interpretavimas, prioritetinė informacija pedagogams.
    7. Mokinių elgesio ir asmenybės charakteristikų vertinimas.
    8. Vaikų, turinčių sensorikos, komunikacijos, judėjimo sutrikimų, kompleksinių, įvairiapusių negalių ar sutrikimų, gebėjimų ir SUP vertinimo specifika.
    9. Mokinių, turinčių SUP, mokymo ir mokymosi strategijų įvertinimas.
    10. Pedagoginis vertinimas: uždaviniai, turinys, institucijos ir specialistai.
    11. SUP vertinimas: vertinimo kriterijai, išvados apie vaiko ugdymosi poreikių lygį ir struktūrą parengimas.
    12. Ugdymo dalyvių kompetencijų ir poreikių vertinimas, jų konsultavimas, rekomendacijų rengimas.
    13. Studentų asmeninės individualios patirtys, įgytos studijų metu ir bendraujant su ugdymo proceso dalyviais.

    Dalyko studijos valandomis

    Paskaitos 20
    Seminarai 20
    Konsultacijos 5
    Savarankiškas darbas 62
    Iš viso 107

    Studijų rezultatų vertinimas

    Tarpinis atsiskaitymas 20 %
    Namų darbas 30 %
    Egzaminas 50 %

    Literatūra

    2019 Ališauskas A. Vaiko situacijos vertinimas: sėkmingo ugdymosi link. Mokomoji knyga.
    2011 Ališauskas A. , Ališauskienė S., Gerulaitis D., Kaffemanienė I., Melienė R., Miltenienė L. Specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimas: Lietuvos patirtis užsienio šalių kontekste
    2019 Tony Cline The Assessment of Special Educational Needs: International Perspektive. Vol.7
    2017 James M. Kauffman, Daniel P. Hallahan, Paige Cullen Pullen Handbook of Special Education.
    2017 Janice Wearmouth Special Educational Needs and Disabilities in Schools: A critical Introduction.
    2007 Mokinių specialiųjų poreikių, pasiekimų ir pažangos vertinimas inkliuzinėje aplinkoje. Pagrindiniai strategijos ir praktikos klausimai . Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra.