Vaiko socialinis ugdymas

  • Dalyko kodas: IPP 2007
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Child Social Education
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Ona Monkevičienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko paskirtis – padėti studentui įgyti supratimą ir gebėjimų, reikalingų sėkmingam ikimokyklinio/priešmokyklinio amžiaus vaiko socialiniam ugdymui(si) organizuoti. Studijuojant modulį studentai įgis teorinių ir praktinių žinių apie tai, kaip sudaryti palankias edukacines sąlygas vaiko socialinio supratingumo, gebėjimų bei nuostatų ugdymuisi, išmoks palankaus mikroklimato ikimokyklinėje/priešmokyklinėje grupėje kūrimo ir vaikų elgesio valdymo strategijų; gebės vertinti vaikų socialinio ugdymo srities pasiekimus; analizuoti, vertinti ir kurti vaikų socialinio ugdymo srities programas, kurti ir įgyvendinti šios ugdymo srities inovacijas ikimokyklinio ugdymo įstaigose.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The aim of the module is to enable students to obtain understanding and abilities to successfully organise social education of early age children. During studies of the module students will acquire theoretical and practical knowledge about how to establish favourable educational conditions development of child’s social awareness, abilities and attitudes. S/he will learn strategies for creation of favourable microclimate in a group of early childhood education and management of children’s behaviour; will be able to evaluate achievements in children’s social education; to analyse, evaluate and create programmes of children’s social education, to develop and implement innovations in social education in schools of early childhood education.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Turi būti studijavęs dalykus: “Ikimokyklinė pedagogika”, “Ikimokyklinio ugdymo strategijos”.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės kurti ir įgyvendinti naujausiais mokslo ir didaktikos pasiekimais grindžiamą vaikų socialinio ugdymo turinį, vertinti socialinio ugdymo srities kokybę, vaikų pasiekimus ir pažangą.
2. Gebės kurti edukacines aplinkas ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos pradmenų integraliam ugdymuisi.
3. Gebės planuoti, organizuoti bei reflektuoti ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinio ugdymo(si) procesą bei jo kokybę.
4. Gebės tinkamai rinkti vaikų socialinio ugdymo srities pasiekimų įrodymus, juos dokumentuoti, analizuoti ir reflektuoti vaiko socialinio ugdymo(si) srities pasiekimus bei pažangą, numatyti vaiko tolesnio ugdymo(si) žingsnius.

Dalyko turinys

1. Ikimokyklinio/priešmokyklinio amžiaus vaiko asmeninės ir emocinės-socialinės kompetencijų samprata bei sandara. Vaiko socialinių gebėjimų bei nuostatų kaita augant ir ugdantis.
2. Ankstyvojo emocinio ir socialinio raštingumo samprata: emocijų suvokimas, emocinė savireguliacija; savo kūno pažinimas; savo santykių su bendraamžiais ir suaugusiaisiais supratimas; supratimas apie artimiausią socialinę ir kultūrinę aplinką, istorinio, geografinio, pilietinio raštingumo pradmenys.
3. Socialinio ugdymo(si) pasiekimų sritys ir pasiekimų žingsniai ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų apraše; socialinio ugdymo turinys ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programose.
4. Socialinio ugdymo(si) srities tyrinėjimas Lietuvos ir užsienio ikimokyklinio ugdymo programose, vaikų pasiekimų aprašuose, atpažįstant vertingas inovacijas.
5. Pozityvaus emocinio mikroklimato kūrimas, socialinės sanglaudos santykių plėtojimas, dialoginės sąveikos užtikrinimas, įgalinant vaikus ugdytis per kasdienes socialines praktikas bei patirtis.
6. Ugdymo priemonių paieška, kūrimas bei naudojimas vaikų socialiniam ugdymui(si)
7. Vaikų socialinis ugdymas(is) neinstitucinėse aplinkose (tėvų darbovietės, savivaldybė, parduotuvės, miesto šventės, muziejai, svarbios istorinės, kultūrinės vietos ir kt.)
8. E-tinklų, medijų naudojimas ryšiams su kitų vietovių ugdymo įstaigomis, gyvenimo būdo, laiko tėkmės supratimui.
9. Ugdymasis socialiniame kontekste, per socialines sąveikas, socialines veiklas, reflektuojant savo socialinę patirtį, ryšius, socialines aplinkas.
10. Emocinė ir kognityvinė savireguliacija ir jos ugdymo pedagoginės strategijos.
11. Savo ir kito perspektyvos tyrinėjimas, supratimas, gebėjimo pažvelgti į situaciją iš kito perspektyvos ugdymasis.
12. Naujų bendravimo, bendradarbiavimo, bendro veikimo būdų išbandymas, socialinių sprendimų priėmimas, problemų sprendimas, asmeninės patirties ir vertybių apmąstymas.
13. Savęs, kitų žmonių, socialinės bei kultūrinės aplinkos spontaniškas ir ilgalaikis stebėjimas, tyrinėjimas, vaizdavimas, modeliavimas.
14. Praeities-dabarties-ateities, čia-kitur, priežasties-pasekmės ryšių, pokyčių ir tęstinumo tyrinėjimas, įvykių, faktų, požymių išskyrimas, siejimas.
15. Socialinio vaikų ugdymosi rezultatų, vaikų veiklų, pedagoginių strategijų, aplinkų bei priemonių numatymas bendrame vaikų ugdymo proceso plane ir jų veiksmingumo refleksija.
16. Individualūs vaikų emocinio ir socialinio "raštingumo" skirtumai. Vaiko emocinio ir socialinio "raštingumo" lygį bei ugdymosi stilių atitinkantys pedagoginio poveikio būdai.
17. Populiaraus ir nepopuliaraus tarp bendraamžių vaiko socialiniai gebėjimai, jų atpažinimas ir plėtojimo strategijos, lyderystės vaikystėje skatinimas.
18. Vaiko, turinčio bendravimo ir elgesio problemų, nepakankamų socialinių gebėjimų identifikavimas, problemiško elgesio keitimo pozityviu strategijų kūrimas bei įgyvendinimas.
19. Pozityvaus vaikų elgesio palaikymas, skatinimas; pagyrimo, padrąsinimo bei loginių pasekmių strategijų taikymas pozityvaus elgesio skatinimui bei nepriimtino elgesio keitimui į pozityvų.
20. Vaikų socialinio ugdymo srities pasiekimų įrodymų rinkimas, dokumentavimas, jų asmeninio, emocinio-socialinio ugdymosi pasiekimų ir pažangos analizavimo būdai, procedūros, vizualizavimas.
21. Vaikų asmeninio, emocinio-socialinio ugdymosi pasiekimų ir pažangos vertinimo rezultatų panaudojimas tolesniam socialinio ugdymo proceso organizavimui.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 26
Seminarai 16
Konsultacijos 3
Savarankiškas darbas 61
Iš viso 106

Studijų rezultatų vertinimas

Namų darbas 20%
Tarpinis atsiskaitymas 30%
Egzaminas 50%

Literatūra

2005 Ikimokyklinio ugdymo programų kriterijų aprašas.
2006 Metodinės rekomendacijos ikimokyklinio ugdymo programai rengti.
2015 Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos.
2014 Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas.
2002 Juodaitytė A. Socializacija ir ugdymas vaikystėje.
2014 Arthur J., Davison J., Stow W. Social Literacy, Citizenship Education and the National Curriculum.
2011 Anderson S. with The Vermont Center for the Book. Social Studies and Me! Using Children's Books to Learn About Our World.
2011 Charner K. Learn Every Day About Social Studies.
2016 Cooper H. McDonald S.Inspiring Early Childhood Leadership.
2012 Cooper H History 5-11: a guide for Teachers
2013 Cooper H History in the Early Years.
2013 Cooper H. Teaching History Creatively.