Vaikystės antropologija

  • Dalyko kodas: IPP 1008
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 5
  • Pavadinimas anglų kalba: Childhood Anthropology
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Sergejus Neifachas

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas padėti studijuojančiajam įgyti teorinių žinių apie vaikystės kultūros fenomeną, atskleidžiant antropologinį, sociologinį, kultūrinį, istorinį vaikystės sampratų formavimosi kontekstą, išryškinant perėjimą nuo suaugusiųjų sukonstruotos ir simbolinės vaikystės sampratos prie paties vaiko ir vaikystės savikūros fenomeno; įgyti gebėjimų priimti inovatyvius vaikų ugdymo praktikos tobulinimo sprendimus, grindžiamus etnografinių vaiko ir vaikystės tyrimų pavyzdžiais, prognozuoti galimas edukacines ir socialines sprendimų pasekmes.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The module aims to help students acquire theoretical knowledge of the phenomenon of childhood culture revealing anthropological, sociological, cultural and historical context of formation of the conception of childhood highlighting a transition from the conception of childhood constructed by adults and symbolic one to the child himself or herself or the phenomenon of childhood self-creation ; to acquire ability to make innovative decisions about improvement of practice of children’s education based on examples of ethnographic research on child and childhood, to forecast possible educational and social consequences of decisions.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Studentas turi būti studijavęs ikimokyklinės pedagogikos kursą.

Dalyko studijų rezultatai

1. Žinos antropologijos, vaikystės kultūros sampratos, vaikystės antropologijos genezę istorijos raidoje; turės supratimą apie socialiniuose ir humanitariniuose moksluose skiriamus vaikystės tyrimų tipus, teorijas, kuriomis grindžiami šiuolaikinės vaikystės tyrimai; gebės rekonstruoti vaikystės fenomeną, interpretuojant šiuolaikinio ugdymo sistemas.
2. Remdamasis lyginamosios edukologijos tyrimais, gebės analizuoti konkrečias vaikų gyvensenos pasaulyje problemas: vaikų kultūros, lyčių, etniškumo, klasės skirtumus ir pan.; gebės inicijuoti, analizuoti ir vertinti vaikų ir suaugusiųjų kultūrinio polilogo aktualijas šiuolaikiniame ugdyme.
3. Gebės adekvačiai vertinti įvairovių pedagogiką, plėtos pliuralistines nuostatas ugdant vaikus kultūriniuose, socialiniuose ir kt. kontekstuose.

Dalyko turinys

1. Vaikystės kultūros bei antropologijos šakos.
2. Vaikystės antropologijos idėjų etapai.
3. Dabartinės bendrosios vaikystės antropologijos svarbiausių subdisciplinų skirstymas.
4. Vaikystės antropologijos genezė. Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui: Teorinių metodologinių literatūros šaltinių analizė, koncepcijų žemėlapių kūrimas.
Klausimyno sudarymas studijų kolegai, paskirtos studijuoti literatūros pagrindu.
5. Vaikystės tyrimų situacija ir metodologijos problemos.
6. Vaikystei ir vaikams reikšmingų sąlygų ir vaikų gyvenimo įvairiose sąlygose tyrimai; vaikystės kokybės, vaikų gyvenimo kokybės tyrimai.
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui: Požiūrio į vaiką kaip kultūros subjektą, o ne tik jos perėmėją esė: kaip vaikai kuria kultūrą bei tampa jos subjektais?
7. „Netobulos“ vaikystės sampratos rekonstrukcija. Vaikų lygybės samprata.
8. Vaikų ir pedagogų individualybės raiškos recepcija.
9. Įvairovių pedagogika ir radikaliojo pliuralizmo raiška ugdant vaikus.
10. Suaugusiųjų mąstymo rekonstrukcinė paradigma.
Praktinė užduotis tarpiniam atsiskaitymui: Kritinė refleksija. Diskusija apie „Tobulos“ vaikystės fenomeną – istorine-kultūrine prasme naują vaikystės sampratą. Projektų metodas. Savo asmeninių vertybių ir požiūrių žodžiu ir raštu refleksija (5 psl. refleksija).

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 20
Seminarai 15
Pratybos 5
Konsultacijos 5
Savarankiškas darbas 88
Iš viso 133

Studijų rezultatų vertinimas

Namų darbas 20%
Tarpinis atsiskaitymas 30%
Egzaminas 50%

Literatūra

2003 Andrijauskas A. Kultūrologijos istorija ir teorija.
2003 Būgaitė E. Filosofinė antropologija
2003 Juodaitytė A. Vaikystės fenomenas: socialinis-edukacinis aspektas
2004 Corsaro, W. The Sociology of Childhood, 2nd ed.
2003 Kehily, M. & Swann, J. Children’s Cultural Worlds.
2006 Smidt, S. The Development Child in the 21st Century.
2007 Dieliautas, J. Vaikas vaikaujantis: fenomenologinės variacijos vaikystės filosofijos tema.
2008 Lancy, D. F. The Anthropology of Childhood: Cherubs, Chattel, Changelings, Cambridge
2009 Montgomery, H. Montgomery, H.
Papildoma literatūra
1998 Harris M. Kultūrinė antropologija