Vaikų, turinčių autizmo spektro ir / ar elgesio sutrikimų, ugdymo aspektai (SPP)

  • Dalyko kodas: SPP3008
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Educational aspects of children with ASD and /or behaviour disorders
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Yael Kimhi

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Įgyjama žinių, susijusių su autizmo spektro sutrikimų ir elgesio sutrikimų etiologija; įgyjama žinių, susijusių su kognityvinėmis teorijomis (minčių teorija, visuminio rišlumo, vykdomųjų funkcijų) ir įtaka socialinei ir kognityvinei raidai asmenų, turinčių ASD ir elgesio sutrikimų; gebėjimų identifikuoti socialinės, emocinės ir komunikacijos raidos trajektorijas; gebėjimų vertinti vaikų socialinius, emocinius ir kognityvinius poreikius, atlikti funkcinį vertinimą. Personalizuotas ir probleminis mokymasis paskatins studentų kritinio reflektyvaus mąstymo gebėjimus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Students will acquire knowledge regarding the aetiology of ASD and behaviour disorders; identify developmental trajectories regarding social, emotional and communication development; develop knowledge regarding the cognitive theories (theory of mind, central coherence, executive functions) and their influence on the social and cognitive development of individuals with ASD and behaviour disorders; evaluate social emotional and cognitive needs of children including functional assessment. Personalised and problem-based learning will enable students to develop critical and reflective thinking.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Autizmo spektro sutrikimai, elgesio ir emocijų sutrikimai

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės apibūdinti ir paaiškinti socialines, emocines ir kognityvines charakteristikas vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą (ASS) / elgesio sutrikimą bei šių charakteristikų vertinimo būdus.
2. Gebės paaiškinti vaikų, turinčių ASS ir / ar elgesio sutrikimą, komunikavimo taip pat ir kalbėjimo charakteristikas
3. Gebės susieti (nusakyti ir paaiškinti sąsajas) kognityvines teorines („Proto /“Theory of mind“ / ToM, Centrinio suderinamumo / Central Coherence / CC, Vykdomųjų funkcijų/ Executive Functions/ EF) ir socialines bei kognityvines charakteristikas vaikų, turinčių ASS ir / ar elgesio sutrikimą
4. Gebės įvertinti socialinius, emocinius ir kognityvinius poreikius vaikų, turinčių ASS ir / ar elgesio sutrikimų
5. Gebės nustatyti netinkamą elgesį provokuojančius veiksnius ir gebės įvertinti funkcinį vaiko elgesio

Dalyko turinys

1. Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą (ASS), socialinės ir emocinės charakteristikos
2. Vaikų, turinčių elgesio sutrikimų, socialinės ir emocinės charakteristikos
3. Kognityvinės teorijos: „proto teorija“(angl. theory of mind), centrinio suderinamumo (angl. central coherence), vykdomųjų funkcijų (angl. Executive Functions).
4. Vaikų, turinčių ASS komunikavimo ir kalbėjimo charakteristikos.
5. Vaikų, turinčių elgesio sutrikimų, komunikavimo ir kalbėjimo charakteristikos.
6. Kognityvinių teorijų ir socialinių bei kognityvinių aspektų sąsajos autizmo spektro sutrikimų atveju.
7. Kognityvinių teorijų ir socialinių bei kognityvinių aspektų sąsajos elgesio sutrikimų atveju.
8. “Proto” teorijos, centrinio suderinamumo ir vykdomųjų funkcijų vertinimas.
9. Vaikų turinčių ASS, specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas.
10. Funkcinis elgesio vertinimas
11. Įrodymais grįsta švietimo pagalba vaikams, turintiems ASS ir elgesio sutrikimų.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 24 val.
Pratybos 30 val.
Konsultacijos 6 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 60 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kaupiamąjį vertinimą sudaro: grupinis projektas (20%), individualus projektas (40%), egzaminas (testas) (40%).

Literatūra

1. 2014 Kimhi, Y. (2014). Theory of mind abilities and deficits in ASD. Topics in Language Disorders, 34, 329-343. https://www.researchgate.net/publication/269104614_Theory_of_Mind_Abilities_and_Deficits_in_Autism_Spectrum_Disorders
2. 2014 Kimhi, Y., Shoam Kugelmas, D., Agam Ben-Artzi, G., & Bauminger-Zviely, N. (2014). Theory of mind and executive function in preschoolers with typical development versus intellectually able preschoolers with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(9), 2341–2354. https://www.researchgate.net/publication/261328645_Theory_of_Mind_and_Executive_Function_in_
Preschoolers_with_Typical_Development_Versus_Intellectually_Able_Preschoolers_with_Autism_Spectrum_Disorder
3. 2018 Knight, V. F., Huber, H. B., Kuntz, E. M., Carter, E. W., & Juarez, A. P. (2018). Instructional practices, priorities, and preparedness for educating students with autism and intellectual disability. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 34(1), 3–14 https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1088357618755694
4. 2017 Lukito, S., Jones, C.R.G., Pickles, A. et al. Specificity of executive function and theory of mind performance in relation to attention-deficit/hyperactivity symptoms in autism spectrum disorders. Molecular Autism 8, 60 (2017) doi:10.1186/s13229-017-0177-1 https://molecularautism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13229-017-0177-1
4. 2009 Corbett, B. A., Constantine, L. J, Hendren, R., Rocke, D., & Ozonoff, S. (2009). Examining executive functioning in children with autism spectrum disorder, attention deficit hyperactivity disorder and typical development. Psychiatry Research, 166, 210 -222. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2683039/
5. 2006 Happe, F & Frith, U. (2006). The weak coherence account: Detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 5 – 25. https://www.researchgate.net/publication/7324064_The_Weak_Coherence_Account_Detail-focused_Cognitive_Style_in_Autism_Spectrum_Disorders
6. 2004 Joseph, R.M., & Tager-Flusberg, H. (2004). The relationship of theory of mind and executive function symptom type severity in children with autism. Developmental Psychopathology, 16, 137 – 155. http://www.bu.edu/autism/files/2010/03/Joseph-Tager-Flusberg-20041.pdf
7. 2004 Neilsen, S. L., & Mcevoy, M. A. (2004). Functional Behavioral Assessment in Early Education Settings. Journal of Early Intervention, 26(2), 115–131. https://www.researchgate.net/publication/237970272_Functional_Behavioral_Assessment_in_Early_Education_Settings
Papildoma literatūra
1. 2018 John, T. S., Dawson, G., & Estes, A. (2018). Brief report: Executive function as a predictor of academic achievement in school-aged children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(1), 276-283. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10803-017-3296-9
2. 2009 Cutting, L. E., Materek, A., Cole, C. A., Levine, T. M., & Mahone, E. M. (2009). Effects of fluency, oral language, and executive function on reading comprehension performance. Annals of Dyslexia, 59, 34–54. https://www.researchgate.net/publication/24362168_Effects_of_fluency_oral_language_and_executive_function_on_reading_comprehension_performance
3. 2000 Hastings, R. P., & Brown, T. (2000). Functional Assessment and Challenging Behaviors: Some Future Directions. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 25(4), 229–240. https://www.researchgate.net/publication/250169894_Functional_Assessment_and_Challenging_Behaviors_Some_Future_Directions