Kompleksinė negalia (SPP)

  • Dalyko kodas: SPP2014
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Multiple disabilities
  • Dalykas atestuotas: 2021-12-01
  • Atestacija galioja iki: 2024-09-01
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Stefanija Ališauskienė, dr. Mona Julius

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Įgyjamos esminės žinios apie kompleksines negalias, jų raišką, pagalbos sistemas; gebėti vertinti asmens funkcionavimo lygį, specialiuosius ugdymosi /specialiuosius poreikius; numatyti multidisciplininės pagalbos strategijas, aplinkos pritaikymą, įrangą ir technologijas; empatiškai spręsti situacijas, susijusias su asmens, funkcionavimu, komunikavimu, ugdymusi, socializacija. Studijas grindžiant personalizuotu bei probleminiu mokymusi, įgyjami gebėjimai efektyviai spręsti asmenų, turinčių kompleksinę negalią, gyvenimo kokybės klausimus individualiai ir grupėje, reflektuoti. Seminaruose, organizuojamuose ugdymo bei švietimo pagalbą teikiančiose įstaigose, studentai mokysis spręsti realias praktines problemas.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Students acquire knowledge related to multiple disabilities, their characteristics, & aid systems; gain abilities to evaluate a level of person’s functioning, his /her special educational/ special needs; to foresee & plan multidisciplinary support strategies, environmental adaptations, equipment & assistive technology; empathetically solve situations, related to functioning, communication, education & socialisation of a person. Personalised & problem-based learning enable students gain abilities to efficiently solve person’s quality of life issues individually and in a group, be reflective. During workshops, organised in education institutions and those, where educational support is provided, students will learn to solve real practical problems.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Raidos psichologija, Negalios psichosociologija, Neuropsichologija, Neurofiziologija, Specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo pedagogika

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės apibūdinti ir paaiškinti kompleksinių negalių charakteristikas, jų raišką, priežastis, asmens funkcionavimą, vertinimo ir specialiosios pedagoginės / multidisciplininės pagalbos sistemas.
2. Gebės sistemiškai vertinti asmens, turinčio kompleksinę negalią, funkcionavimo pobūdį ir lygį, specialiuosius ugdymosi /specialiuosius poreikius, jų raišką bei tenkinimo kryptis, pasirenkant tinkamus vertinimo instrumentus.
3. Gebės identifikuoti specialiosios pedagoginės bei /ar multidisciplininės pagalbos prioritetus, numatyti pagalbos strategijas ir turinį, aplinkos pritaikymo, kompensacinės įrangos bei technologijų taikymo pobūdį, atsižvelgiant į individualius asmens poreikius ir užtikrinant asmens funkcionavimą.
4. Gebės veiksmingai ir empatiškai spręsti situacijas, susijusias su asmens, turinčio kompleksinę negalią, žmogaus teisėmis, funkcionavimu, komunikavimu, ugdymusi ir socializacija, reflektuoti savo mokymosi veiklos patirtis.

Dalyko turinys

1. Kompleksinės negalios struktūra ir esminės charakteristikos;
2. Kompleksinių negalių raiškos ir asmens funkcionavimo ryšys, remiantis Tarptautine funkcionavimo, negalumo ir sveikatos klasifikacija (TFNSK);
3. Kompleksinės negalios priežastys;
4. Kompleksinės negalios vertinimas: strategijos, metodai ir instrumentai;
5. Specialioji pedagoginė ir / arba multidisciplininė pagalba kompleksinės negalios atveju: sistemos, principai, strategijos.
6. Aplinkos įtaka asmens, turinčio kompleksinę negalią, funkcionavimui ir socialiniam dalyvavimui.
7. Sisteminis asmens, turinčio kompleksinę negalią vertinimas:
7.1. Vertinimo instrumentai ir jų taikymas; Tarptautinė funkcionavimo, negalumo ir sveikatos klasifikacija (TFNSK);
7.2. Asmens, turinčio kompleksinę negalią, funkcionavimo lygio nustatymas, taikant TFNSK principus;
7.3. Asmens, turinčio kompleksinę negalią, specialiųjų ugdymosi / specialiųjų poreikių vertinimas.
8. Asmens, turinčio kompleksinę negalią, specialiųjų ugdymosi / specialiųjų poreikių tenkinimo krypčių nustatymas.
9. Specialiosios pedagoginės pagalbos prioritetų nustatymas ir planavimas;
10. Multidisciplininės pagalbos principai bei praktika;
11. Pagalbos strategijos numatymas bei aplinkos pritaikymas asmeniui, turinčiam kompleksinę negalią;
12. Kompensacinės įrangos bei technologijų parinkimas ir taikymas asmeniui, turinčiam kompleksinę negalią;
13. Funkcinių gebėjimų ugdymas;
14. Socialinių gebėjimų ugdymas;
15. Komunikacinių gebėjimų ugdymas: alternatyviosios ir/ar augmentinės komunikacijos taikymas.
16. Individualaus pagalbos ir /ar ugdymo plano rengimas

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 20 val.
Pratybos 20 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kaupiamąjį vertinimą sudaro: grupinė užduotis (40 proc.), individuali užduotis (10 proc.), egzaminas (grupinis projektas) (50 proc.).

Literatūra

1. 2019 Watson, Sue. "Teaching Students With Multiple Disabilities or Handicaps." ThoughtCo, Jul. 3, 2019, https://www.thoughtco.com/multiple-disabilities-3111125
2. 2019 Brian Watermeyer; Judith McKenzie; Leslie Swartz (2019)
The Palgrave Handbook of Disability and Citizenship in the Global South. https://link.springer.com/content/pdf/bfm%3A978-3-319-74675-3%2F1.pdf
3. 2017 Educating Students with Severe and Multiple Disabilities: A Collaborative Approach, Fifth Edition 5th Edition, Kindle Edition, Fred P. Orelove (Editor), Dick Sobsey (Editor), Donna L. Gilles (Editor), Ann Turnbull (Foreword), H. Rutherford Turnbull (Foreword). ISBN-13: 978-1598576542
ISBN-10: 1598576542, Paul H. Brooks Publishing
4. 2012 Eva M. Horn, Jean Kang (2012). Supporting Young Children With Multiple Disabilities: What Do We Know and What Do We Still Need To Learn? Topics Early Child Spec Educ. 2012 February ; 31(4): 241–248. doi:10.1177/0271121411426487. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3932659/pdf/nihms547132.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3932659/
5. 2011 LR švietimo ir mokslo ministro, LR sveikatos apsaugos ministro, LR socialinės apsaugos ir darbo ministro įsak. Dėl mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašo patvirtinimo, 1 priedas (2011 m. liepos 13 d. Nr. V-1265/V-685/A1-317 https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.404013
6. 2006 Liaudanskienė V., Vilūnienė A. (2006). Bendravimo su vaikais, turinčiais įvairaus lygio negalią, būdai ir technologijos,
7. 2001 International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), (2001). / Tarptautinė funkcionavimo, negalumo ir sveikatos klasifikacija (2001). World Health Organisation (WHO) / PSO, Ženeva Komentaras:
https://www.who.int/classifications/icf/en/
Papildoma literatūra
1. 2017 R. S. Adler, O. V. Samsonova-Jellison
(2017). Music Therapy for Multisensory and Body Awareness in Children and Adults With Severe to Profound Multiple Disabilities: The MuSense Manual.
ISBN: 9781785927362, Philadelphia, PA: Jessica Kingsley Publishers
2. 2009 Jillian Pawlyn, Steven Carnaby, John Wiley & Sons (2009). Profound Intellectual and Multiple Disabilities– Nursing Complex Needs. Wiley- BlackWell.