Elgesio ir emocijų sutrikimai (SPP)

  • Dalyko kodas: SPP2012
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Behavioral and emotional disorders
  • Dalykas atestuotas: 2021-09-01
  • Atestacija galioja iki: 2024-09-01
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Giedrė Misiūnienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Apžvelgiami elgesio ir emocijų sutrikimai ir jų klasifikacija, aptariama įvairi filosofinė bei teorinė perspektyva, orientuota į elgesio modeliavimą. Analizuojami veiksniai, inicijuojantys elgesio ir emocinių problemų atsiradimą, aptariama šeimos instituto reikšmė ugdytinio emocinei raidai. Pristatomi šiuolaikiniai elgesio valdymo modeliai. Dalyko studijavimas grindžiamas personalizuoto mokymosi koncepcija, skatinančia aktyvią studento poziciją ir dalyvavimą mokymosi procese. Seminaruose, organizuojamuose ugdymo įstaigose, studentai mokysis spręsti realias praktines problemas.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Behavioural and emotional disorders and their classification are reviewed and various philosophical and theoretical perspectives focused on behavioural modelling. Factors that trigger the emergence of behavioural and emotional problems are analysed and the significance of the family institute for the emotional development of the learner is discussed. Presenting modern behaviour management models. The study of the subject is based on the concept of personalized learning that promotes active student engagement and participation in the learning process. During workshops, organised in education institutions, students will learn to solve real practical problems.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Raidos ir pedagoginė psichologija; Specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo pedagogika; Neuropsichologija; Ugdymo turinio kūrimas ir valdymas tenkinant specialiuosius ugdymosi poreikius.

Dalyko studijų rezultatai

1. Žinos apie elgesio ir emocijų sutrikimus, jų priežastis bei gebės taikyti skirtingo amžiaus vaikų, turinčių šiuos sutrikimus, ugdymosi ir socializacijos strategijas ir metodus.
2. Gebės rinkti ir analizuoti duomenis, veiksnius apie elgesio ir emocijų sutrikimų/sunkumų turinčio vaiko diskursą iš skirtingų ugdymo proceso dalyvių perspektyvos, identifikuojant emocines ir elgesio stiprybes bei problemines situacijas
3. Gebės planuoti veiklas, sudarant IEP (individualius elgesio planus), numatant tikslą ir uždavinius, pasitelkiamus resursus bei plano įgyvendinimo veiksmingumo įvertinimo kriterijus.
4. Supras, gerbs ir toleruos EES turinčių vaikų, jų šeimų įvairiapusį kultūrinį pagrindą, empatiškai bendraus su ugdymo proceso dalyviais, siekiant mokymosi kartu ir vieniems iš kitų.

Dalyko turinys

1. Elgesio ir emocijų sutrikimų specifika bei raiška, identifikavimo aspektai.
2. Teorinės elgesio ir emocijų sutrikimų turinčių ugdytinių ugdymo prielaidos.
3. Elgesio ir emocijų sutrikimus turintis ugdytinis ir jo santykis su aplinka, diskursų analizė
4. Šiuolaikiniai elgesio valdymo modeliai.
5. Pageidaujamo elgesio konstravimo strategijos.
6. EES turinčio vaiko, jo šeimos, mokytojų, specialistų bendra veikla: planavimas, vykdymas, reflektavimas ir įvertinimas.
7. IEP sudarymas, įgyvendinimas, įvertinimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 20 val.
Seminarai 20 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Grupinis namų darbas - 20 proc., egzaminas - 30 proc., atvejo analizė - 50 proc.

Literatūra

1. 2016 Mokinių probleminio elgesio įvertinimas: metodinis leidinys mokytojui: parengtas įgyvendinant projektą "Pagalbos vaikams, turintiems elgesio ir emocijų sunkumų, modelio kūrimas Šiaulių mieste". Vilnius: Litera https://www.sac.smm.lt/wp-content/uploads/2018/05/Ugdymo-ir-pagalbos-teikimo-specifika.pdf
1. 2019 Lewis, K. R .Geros žinios apie blogą elgesį: kodėl šiuolaikiniai vaikai kur kas mažiau drausmingi ir ką dėl to daryti. Vilnius: Vaga
2. 2017 Ross W. G. (2017). Nevaldomų vaikų nebūna : kai vaikas – it tiksinti bomba. Vilnius: Vaga
3. 2014 Handbook of evidence-based practices for emotional and behavioral disorders :applications in schools /edited by Hill M. Walker, Frank M. Gresham. New York : The Guilford Press
4. 2009 Berns, R. Vaiko socializacija: šeima, mokykla, visuomenė. Vilnius: Poligrafija ir informatika
Papildoma literatūra
1. 2011 Vaikų emocijų ir elgesio sutrikimai. Psichologinė-pedagoginė pagalba : (rekomendacinis leidinys) / Viktorija Grigaliūnienė, Agnė Stolygaitė, Algirdas Jaras. Kauno psichiatrų ir psichologų klubas. https://www.lsmuni.lt/cris/handle/20.500.12512/21333
1. 2013 Kauffman, J. M., Landrum., T. J. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Boston (Mass.) : Pearson Education.
2. 2008 Scheuermann, B. K., Hall, J. A. Positive behavioral supports for the classroom. USA: R. R. Donnelley & Sons.