Teatro supratimo ugdymas 1 (MDP)

  • Dalyko kodas: MDP 1009
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Development of Theatre Understanding 1
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. Sonata Visockaitė, lekt. Liubomiras Laucevičius

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Teatro supratimo ugdymo teorinių paskaitų metu susipažįstama su teatro istorinės raidos bruožais, stilistiniais ypatumais, seminarų metu ugdomi gebėjimai atpažinti ir apibūdinti svarbiausių epochų ir stilių dramos vaidinimus, apibūdinti teatro vaidmenį Europos kultūros ir Lietuvos gyvenime,dvasinei ir dorovinei asmenybės brandai, pasitelkiant biografinius pasakojimus. Nagrinėjama kokiomis formomis reiškėsi teatro ugdomieji, edukaciniai ir kitokie elementai. Skatinama aktyviai domėtis teatrinio bei viso kultūrinio gyvenimo vyksmu tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje, domėtis vaikų bei jaunimo auditorijai skirtais bei vaikų ir jaunimo sukurtais spektakliais. Ugdomi gebėjimai interpretuoti teatrinius įvaizdžius, atskleidžiant įvairias prasmes, lyginant jų supratimą įvairiose vaikų ir jaunimo amžiaus grupėse; gebėjimai suprasti ir vertinti įvairių kūrėjų teatro kalbą ir ugdyti vaikų bei jaunimo šios kalbos supratimą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

During theoretical classes of Development of Theatre Understanding students get familiarized with historical development features of the theatre, stylistic peculiarities; during seminars students’ abilities to identify and characterize drama performances of the most significant epochs and styles, to describe the role of the theatre in cultural life of Europe and Lithuania, its role in the development of spiritual and moral maturity of a personality employing biographical stories are developed. Students analyse what were the forms of manifestation of theatre training, education and other elements. Students are encouraged to take an active interest in the theatrical and cultural life as a whole both in Lithuania and globally, to show interest in performances created for children and young people or created by them. Abilities to interpret theatrical images revealing various meanings while comparing the perception of them in different age groups of children and the youth are developed; abilities to understand and evaluate theatre language of different creators and develop children’s and young people’s perception of this language are also cultivated.

Dalyko studijų rezultatai

Žinos bendriausius teatro istorinės raidos bruožus ir jų stilistinius ypatumus, gebės tinkamai vartoti teatro teorijos sąvokas bei terminiją, atsižvelgiant į bendrosiose teatro programose ir išsilavinimo standartuose keliamus reikalavimus.
Suvoks pagrindinius teatro vystymosi principus, teorijas, modelius, gebės paaiškinti jų sąsajas su konkrečios istorinės visuomenės socialiniu ir kultūriniu kontekstu.
Gebės asimiliuoti teorinių paskaitų metu įgytas žinias bei pritaikyti jas teatro edukacinėje veikloje.
Gebės vertinti teatro vaidmenį žmogaus ir visuomenės politinei, kultūrinei ekonominei, socialinei raidai.
Gebės reflektuoti savo rezultatus, skiriant dėmesį savo profesinių žinių ir suvokimo gilinimui bei visuminio asmenybės ugdymo aspektams; nuolat domintis teatriniais, kultūriniais visuomeninio gyvenimo reiškiniais.

Dalyko turinys

Graikų dramos formavimosi etapai.
Demokratinių Atėnų teatras. Aischilas.Sofoklis.Euripidas. Aristofanas.
Senovės Graikijos teatro struktūra.
Kaukės ir kostiumai.
Helenistinės epochos teatras.
Senovės Romos teatro ištakos.
Respublikos periodo romėnų teatras.
KomedijaTogata.Literatūrinė Atelana.Mimas.
Romėnų teatro architektūra.
Aktoriai. Kostiumai ir kaukės.
Romos teatras imperatoriškoje epochoje.
Literatūrinis mimas. Pantomima. Cirko ir Amfiteatro reginiai
Viduramžių teatro ištakos ir formavimosi etapai.
Gistrionai.
Liturginė ir pusiauliturginė drama.
Miraklis. Misterija. Moralitė.
Pasaulietinė dramaturgija.
Farsas.
Renesanso teatro formavimosi ištakos ir etapai.
Italų Renesanso teatras.
Elžbietos laikų teatras.
Ispanijos teatro aukso amžius.
Dramos kilmė
Teatros suvokimo paieškos.
Teatras menų sistemoje.
Teatrinio meno specifiškumas ir ribos
Teatrinių pasirodymų organizacija.
Formos, kuriomis reiškiasi teatro ugdomieji elementai.
Teatro vaidmuo dvasinei ir dorovinei asmenybės brandai.
Teatro funkcijos, jo poveikis savo meto visuomenėms ir atskiroms asmenybėms bei jo vaidmuo Europos kultūros ir Lietuvos gyvenime.
Dramų, spektaklių analizė bei interpetacijos atsižvelgiant į asmeninį, emocinį, socialinį, kultūrinį patyrimą, kultūrinio, socialinio konteksto aktualijas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 32 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 58 val.
Iš viso 106 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Lankomumas ir aktyvumas paskaitų metu(10%), rekomenduojamos literatūros ir papildomų šaltinių internete analizavimas(15%), individualus duotos užduoties pristatymas(15%), rašto darbas(20%),egzaminas(40%)

Literatūra

1. 2012 Staniškytė J. Performatyvumo teorija ir teatras: sąveikos ir takoskyros / Menotyra, t. 19. nr. 2 Lietuvos mokslų akademija
2. 2004 Drama ir teatras: sąveika ir kolizijos nuo Antikos iki šių laikų / Literatūra: mokslo darbai Vilniaus universitetas
3. 1998 Hartnoll Ph. Teatras. Trumpa istorija R.Paknio leidykla
4. 1995 Modernus teatras. Straipsnių rinkinys Kultūros ir meno institutas
5. 1993 Carlson, Marvin, Theories of the Theatre: A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present Cornell University Press
6. 1969-1982 Teatrinės minties pėdskais. Kn. 1-2 Mintis
Papildoma literatūra
1. 2011 Christopher B. Balme, The Cambridge Introduction to Theatre Studies. Cambridge University Press
2. 2010 Kershaw, Baz; Nicholson, Helen, Research Methods in Theatre and Performance (Research Methods for the Arts and Humanities). Edinburgh University Press
3. 2007 Kultūrologija = Culturology : straipsnių rinkinys / Asmenybė: menas, istorija, dabartis / sudarytoja Rasa Vasinauskaitė. Kultūros ir meno institutas
4. 2007 Oscar G. Brockett, Franklin J. Hildy, History of the Theatre. Pearson
5. 2006 Meno istorija ir kritika. [T.] 2: Teatras ir visuomenė: problemos ir perspektyvos.-109,1]p.
VDU leidykla
6. 2004 Šimkuvienė V., Tamulaitienė R. Antikos kultūros bruožai. Baltos lankos
7. 2004 Neil Fraser, Kenneth Branagh, Theatre History Explained. Crowood Press
8. 2000 Teatrologiniai eskizai : [straipsnių rinkinys] / [Vytauto Didžiojo universitetas] ; redkolegija: Bronius Vaškelis, Rūta Skendelienė, Aleksandras Guobys VDU leidykla
9. 2000 Vernant J.P. Pasaulis, dievai ir žmonės.Mitų interpretacijos Tyto Alba
10. 2000 Kanišauskaitė I. Antikos teatras. Baltos lankos
11. 1998 Česnulevičiūtė P. Daugiaveidis dramos gyvenimas. Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla