Gyvenimo stilius ir tėvų mokymo programos STEP efektyvumas auklėjimo stiliui ir suvokimui apie vaiko elgesį (Psichologija 06 S)

  • VardasJolita
  • PavardėJonynienė
  • Vadovasprof. habil. dr. Roy M. Kern
  • Data2013 01 25
  • KryptisPsichologija

Anotacija

Disertacijoje nagrinėjamas Individualiosios psichologijos teoriniu požiūriu pagrįstos tėvų mokymo programos STEP (angl. Systematic Training for Effective Parenting; Dinkmeyer, McKay, Dinkmeyer, 1997) efektyvumas. Mokymo efektyvumo rodikliais pasirinkti auklėjimo stiliaus ir suvokimo apie vaiko elgesį bei tėvų žinių apie auklėjimą pokyčiai. Darbe siekiama išsiaiškinti, ar grupių dalyvių ir vadovų sociodemografinės charakteristikos ir/ ar dalyvavimo STEP programoje veiksniai yra susiję su tėvų mokymo efektyvumu. Taip pat keliama prielaida, kad STEP programos efektyvumui įtakos turi ir grupių dalyvių ir vadovų gyvenimo stilius pagal A. Adler.

Empirinėje darbo dalyje pristatomi 2011-2012 m. atlikto trijų etapų tyrimo rezultatai. Apibendrinus tyrimo duomenis nustatyta, kad STEP programa yra efektyvi siekiant suteikti tėvams žinių apie vaiko auklėjimą, skatinant retesnį motinų autoritarinio ir viską leidžiančio auklėjimo stilių naudojimą ir vaiko elgesio kaip mažiau nepriimtino suvokimą. Poveikis išlieka stabilus 3-4 mėn. laikotarpiu. Tyrimo rezultatai parodė, kad motinų amžius, išsilavinimas, gimimo eiliškumas, tikslinio vaiko gimimo eiliškumas ir motinų dalyvavimas su partneriu bei programos namų darbų atlikimo dažnumas yra susiję su STEP programos efektyvumu. Nustatytas ir mokymo efektyvumo motinoms ryšys su grupių vadovų gimimo eiliškumu, vadovų mokymų lygiu ir patirtimi taikant Individualiosios psichologijos principus ir įgyvendinant STEP programą. Rezultatų analizė atskleidė, kad STEP programos efektyvumą prognozuoja keletas motinų ir grupių vadovų gyvenimo stiliaus pagal A. Adler temų (priklausymas/ socialinis interesas, polinkis vadovauti, atsargumas grupėje, noras patikti, tobulumo siekis). Galiausiai, remiantis gautais empirinio tyrimo rezultatais, darbe daroma išvada, kad grupių dalyvių ir vadovų gyvenimo stilius yra svarbesnis kintamasis, prognozuojant STEP programos efektyvumą motinoms, nei kitos dalyvių ir vadovų charakteristikos.

Išsamiau