Universitetas, auginantis asmenybes

Vytauto Didžiojo universitetas (VDU), praėjusiais metais šventęs atkūrimo ir artes liberales (laisvųjų menų) studijų Lietuvoje 35-metį, 2025-uosius paskelbė studentų gerovės metais.
Kaip teigia VDU Studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė, šio universiteto DNR yra užkoduotas unikalus studentų vaidmuo studijų procese. „Kadangi universitetas buvo atkurtas pagal vakarietiškas tradicijas, JAV Harvardo universiteto artes liberales modelį ir nepatyrė sovietinio režimo įtakos aukštajam mokslui, savaime susiklostė visai kitoks požiūris į studijas ir studentą. Tai, kad studentas yra svarbiausias, nėra tik deklaratyvus pasakymas, tai yra tai, kuo gyvena VDU. Mūsų misija – sudaryti sąlygas kiekvienai asmenybei atrasti save ir įgyti galių visuomenėje realizuoti save“, – teigia dr. S. Pilkienė.
VDU Studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė
Kiekvienas studentas unikalus – tik reikia sąlygų jam atsiskleisti
Pasak VDU Studijų prorektorės, studentui universitetas nuo pradžių padeda surasti savo kelią ir nebijoti suklysti. „Individualių artes liberales studijų modelis itin palankus šiam tikslui įgyvendinti. Nepakanka universitetui leisti studentui pasiimti kelis pasirenkamus dalykus ir tai vadinti individualiomis studijomis, kaip daro daugelis universitetų. Šiandieninės visuomenės iššūkiai reikalauja visapusiško pasirengimo krizėms bei iššūkiams, todėl nepaprastai svarbus visapusiškas (holistinis) išsilavinimas bei per patirtį paties atrastas asmenybės formavimo kelias“, – pažymi pašnekovė.
Vytauto Didžiojo universitete studentai patys modeliuoja savo studijų planą, renkasi, kuri studijų kryptis (programa) bus pagrindinė, o kuri gretutinė, kokių papildomų kompetencijų norės įgyti, kokiomis veiklomis užsiims – nuo universitetinio teatro ar profesionalaus sporto iki debatų ar investuotojų klubo.
VDU, būdamas vienu iš didžiausių Lietuvos universitetų ir tęsdamas vakarietiškų studijų modelio vystymą, per atkūrimo laikotarpį savo kelią susikurti padėjo jau daugiau nei 40 tūkst. absolventų, kurių kiekvienas turi unikalią istoriją, bet visi liudija apie unikalų VDU DNR kodą, kuris suteikia išskirtinumo tarp kitų visuomenės narių.
VDU absolventė, istorikė, Vytauto Didžiojo karo muziejaus darbuotoja Kristina Petrauskė pasakoja, kad šį universitetą pasirinko ne tik dėl kokybiškų studijų, bet ir lankstaus artes liberales studijų modelio. Ją taip pat maloniai nustebino šiltas bendravimas tarp dėstytojų ir studentų.
„Įsivaizdavau, kad dėstytojas bus kažkur ten toli ant pakylos su aureole, o tai buvo žmogus, kuris sakydavo, jog šiandien paskaita vyks neformalioje aplinkoje. Būtent tas betarpiškumas, labai didelis noras padėti studentui, paskatinti jo smalsumą, postūmis siekti daugiau ir liberali atmosfera atskleidė visai kitokį studijų ir studijų galimybių procesą. Be to, dėstytojai imlius studentus anksti „įmesdavo” į akademinį gyvenimą. Mano pačios pirma mokslinė konferencija, kurioje dalyvavau, buvo tarptautinė ir vyko Varšuvoje. Tad stebino, koks buvo dėstytojų pasitikėjimas studentais ir tuo pačiu jiems keliami dideli reikalavimai“, – sako K. Petrauskė.
Dainininkas, VDU Muzikos akademijos absolventas Justinas Lapatinskas tikina, kad artes liberales studijų laisvumas jam suteikė daugiau pasitikėjimo eiti savo keliu. „Supratau, kad kai kuriems dalykams tiesiog reikia praktikos. Be to, pats save pradėjau daugiau vertinti – savo jėgomis pabaigus ir magistrą, labai išauga savivertė. Patiko, kad dėstytojai bendrauja kaip su suaugusiu, žiūri į tave kaip į asmenybę, kuri auga ir daro klaidas. Dabar pats savo studentams, kuriems dėstau vokalo paskaitas, taikau tą patį“, – pažymi atlikimo meno studijas VDU baigęs vyras.
Z ir Alfa kartoms – ypatingas dėmesys
VDU Studijų prorektorė teigia, kad šiuo metu studijuojanti Z karta ir ateinanti Alfa karta išskiria ypatingu jautrumu aplinkai, savęs ieškojimu, perdėtu pasitikėjimu savimi arba jo stoka. Todėl jiems netinka tradiciniai mokymosi, bendravimo ar informacijos pateikimo būdai – reikalingas unikalus priėjimas. Tačiau visuomenėje vis dažniau formuojami šias kartas žlugdantys naratyvai, kad neva tai yra „nemokytini vaikai“, „nurašytoji karta“ – šitaip tik gilinama krizė, jie neskatinami atrasti save ir savo talentą.
„Neatsitiktinai Vytauto Didžiojo universitete 2025-uosius paskelbėme Studentų gerovės metais. Tai nereiškia, kad iki šiol studentų gerove nebuvo rūpintasi, tiesiog dabar išskiriame ypatingą dėmesį jiems, sutelkdami visas turimas pajėgas: Psichologijos kliniką, Sielovadą, Negalios ir Lygių galimybių koordinatorius, visus dėstytojus, administraciją ir studentus bendram tikslui – padėti kiekvienam studentui atrasti save ir jaustis gerai būnant ten, kur yra jo misija būti. Šiais metais startavo ir nauja mentorystės programa „Studentai – studentams“ (angl. peer to peer), skirta studentams padėti įvairiais klausimais“, – pasakoja VDU Studijų prorektorė.
Studentų gerovės koordinatorė ir mentoriai gelbsti įvairiais klausimais
Siekiant, kad kiekvienas studentas jaustųsi saugus, palaikomas ir žinotų, kur kreiptis, kai reikia pagalbos ar patarimo, VDU dirba Studentų gerovės koordinatorė ir mentoriai, kurie padeda studentams įvairiais klausimais. „Universitetas siekia suteikti paramą studentams, rūpintis jais, tačiau mentoriai nėra superherojai. Visgi jie yra tie žmonės, kurie bus šalia studento, kai jam to reikės, ir padės spręsti įvairiausius klausimus. Tai apima visa, kas susiję su studentų gerove – psichologinė studentų gerovė ir emocinė sveikata, asmeninis efektyvumas ir motyvacija, įvairūs akademiniai klausimai ir studijų planavimas, taip pat ir karjeros galimybės bei profesinis tobulėjimas“, – pažymi VDU Studentų gerovės koordinatorė Gustė Žukauskaitė.
Pasak jos, VDU studentai ir yra universiteto esmė, jo variklis. „Juk be studentų nebūtų ir universiteto. O įtraukiajame universitete akcentuojamas pats mokymosi procesas ir tai, kaip jis pritaikomas prie individualių studentų poreikių, pasirinkimų, nebūtinai prie fizinės negalios. Čia akcentuojamas ne tik žinių perdavimas – ko nežinome, visada galime sužinoti, – tačiau labai svarbu ugdyti tam tikrus gebėjimus, kaip spręsti problemas, lavinti kritinį mąstymą“, – sako G. Žukauskaitė, papildydama, kad labai reikšminga ir naudinga, jog VDU į sprendimų priėmimą – įvairias darbo grupes, komisijas – įtraukia ir studentus.
VDU Studentų gerovės koordinatorė Gustė Žukauskaitė
Atidžiau į studentų patiriamus iššūkius pažvelgė ir vasarį VDU gimtadienio proga surengta konferencija „Studentų gerovė – misija (ne)įmanoma?“, kurios metu buvo aptartos realios priemonės, galinčios prisidėti prie studentų gerovės universitete užtikrinimo. Pranešimus apie finansinę, psichologinę ir kitokią gerovę skaitė Lietuvos studentų sąjungos, VDU ir kitų institucijų atstovai, studentai ir mokslininkai.
Per pastaruosius keletą metų, studentų, dėstytojų ir darbuotojų gerovės labui VDU taip pat reikšmingai atnaujino savo infrastruktūrą. Atidarytas STEAM didaktikos centras – mokymo ir mokymosi inovacijų centras, skirtas skatinti kūrybišką gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos ugdymą, duris taip pat atvėrė moderni Genų inžinerijos laboratorija. VDU veikianti organizacija MINDED pelnė pripažinimą Europoje kaip viena geriausių verslumo ugdymo patirčių – ji išsiskiria alternatyvių mokymo(si) programų kūrimu ir akcentuoja praktinių užsiėmimų metu įgytą patirtį. Universitetas išsiskiria ir unikaliomis, vienintelėmis Lietuvoje tylos zonomis.
Itin reikšminga ir tai, kad VDU vadovauja Lietuvos konsorciumui, kuris užmezgė šalies bendradarbiavimą su pasaulio mokslo ir inovacijų lyderiu, nuolat įvairiuose pasaulio reitinguose pirmaujančiu Masačusetso technologijos institutu (MIT). Užmegzti ryšiai leis universitetui ir visai Lietuvai bendradarbiauti su vienais geriausių pasaulio mokslininkų ir tyrėjų, stiprins Lietuvos transatlantinius ryšius, didins šalies matomumą tarptautinėje arenoje, tikimasi, padės pritraukti užsienio investicijas bei talentus.
Prie talentų atskleidimo ir ugdymo prisideda ir verslo partneriai
Palaikydamas jaunimą, VDU šiemet pradėjo dar vieną iniciatyvą, skirtą padėti moksleiviams dar prieš renkantis studijas atrasti save ir netgi išmėginti save išankstiniuose pokalbiuose su verslo įmonėmis. Iniciatyva „Viskas tik prasideda… nuo svajonės“ kviečia baigiamųjų klasių moksleivius pateikti savo svajonę, išsakyti norą studijuoti, o universitetas kartu su verslo partneriais padės tai įgyvendinti. Prie šios iniciatyvos prisijungė Lietuvos ir tarptautinės kompanijos, kurioms socialinė atsakomybė visuomenės vystymui yra viena iš veiklos vertybių: „Hegelmann Transporte“, „Vereinigte Hagelversicherung VVaG“ filialas „VH Lietuva“, AB „Linas Agro“, UAB „Agrokoncernas“, UAB „Dojus agro“, UAB „Rovaltra“, UAB „Delaval“, UAB „Ivabaltė“, UAB „Nordzucker Business Services“, UAB „Nando“ ir kitos.
„Universitetas kartu su socialiniais partneriais kasmet steigia stipendijas, taip pat jau kelintus metus veikia stipendijų fondai talentams ugdyti ar skirti socialinę atskirtį patiriantiems studentams. Tačiau ši iniciatyva skatina atrasti save, tikslingai projektuoti savo studijų kelią ir dar net neįstojus į universitetą užsitikrinti VDU ar verslo partnerių paramą talentui ugdyti“, – pažymi VDU Studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė.