Vaiko ir paauglio sveikatos psichologija

  • Dalyko kodas: PSS 5016
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Child and adolescent health psychology
  • Dalykas atestuotas: 2022-03-20
  • Atestacija galioja iki: 2025-03-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    prof. dr. Kristina Žardeckaitė-Matulaitienė, dr. Gabija Jarašiūnaitė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurse supažindinama su biopsichosocialine vaikų ir paauglių sveikatos perpektyva, teoriniais vaiko ir paauglio sveikatos psichologiniais modeliais, vaikų ir paauglių fizinės ir psichikos sveikatos epidemiologija bei artimiausios aplinkos vaidmeniu vaiko ir paauglio sveikatos problemoms. Pristatomi dažniausiai fizinės ir psichikos sveikatos sutrikimai vaikystėje ir paauglystėje bei psichologinės pagalbos būdai. Pristatomi diagnostiniai, prevenciniai bei intervenciniai metodai dirbant su vaikais ir paaugliais. Skiriama dėmesio etiniams darbo su vaikais, jiems teikiant psichologinę pagalbą, principams analizuoti.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course introduces the biopsychosocial perspective of children and adolescents' health, theoretical models of child and adolescent health, the epidemiology of physical and mental health problems of children and adolescents, and the role of the family and other important people for child and adolescent health problems. The most common physical and mental disorders in childhood and adolescence are presented. Presentation of diagnostic, preventive and interventional methods for working with children and adolescents. Attention is paid to the ethical principles of working with children in providing them with psychological help.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Raidos psichologija, sveikatos psichologija, psichodiagnostika, konsultavimo psichologija

Dalyko studijų rezultatai

1. Paaiškinti biopsichosocialinę vaikų ir paauglių sveikatos perspektyvą bei teorinius vaiko ir paauglio sveikatos psichologijos modelius.
2. Paaiškinti vaikų ir paauglių fizinės ir psichikos sveikatos epidemiologiją vystymosi perspektyvoje bei artimiausios aplinkos vaidmenį vaiko ir paauglio sveikatos problemoms.
3. Apibūdinti dažniausius fizinės ir psichikos sveikatos sutrikimus vaikystėje ir paauglystėje.
4. Remiantis prevencinio darbo su vaikais ir paaugliais kryptimis ir metodais, sukurti tikslinę prevencinę programą pasirinktiems fiziniams ir/ar psichiniams sunkumams.
5. Atlikti psichologinį vaiko ar paauglio įvertinimą, parengti jo ataskaitą bei paruošti rekomendacijas tolimesniam darbui su vaiku ar paaugliu.
6. Gebėti taikyti tinkamus intervencinius metodus dirbant su vaiku ir paaugliu, atsižvelgiant į jo turimus fizinius ar psichologinius sunkumus.
7. Gebėti priimti pagrįstus etinius sprendimus, atsižvelgiant į esminius etinius psichologo darbo su vaiku ir paaugliu principus.

Dalyko turinys

Biopsichosocialinė vaikų ir paauglių sveikatos perspektyva. Teoriniai vaiko ir paauglio sveikatos psichologijos modeliai.
Vaikų ir paauglių fizinės ir psichikos sveikatos epidemiologija. Vystymosi perspektyva vaiko ir paauglio sveikatai. Artimiausios aplinkos vaidmuo vaiko ir paauglio sveikatos problemoms.
Dažniausi fizinės ir psichikos sveikatos sutrikimai vaikystėje ir paauglystėje (ūmios ir chroniškos ligos vaikystėje, onkologinės ligos vaikystėje, tėvų netektis, rizikingas elgesys paauglystėje (narkotinių medžiagų vartojimas, save žalojantis elgesys, seksualinis elgesys), nuotaikos ir elgesio sutrikimai paauglystėje, mitybos sutrikimai paauglystėje, astma ir endokrininiai sutrikimai paauglystėje)
Fizinės ir psichikos sveikatos srities ligų prevencijos galimybės vaikystėje ir paauglystėje (prevencinio darbo kryptys ir metodai)
Diagnostiniai metodai dirbant su vaikais ir paaugliais (psichologinio įvertinimo ypatumai)
Intervenciniai metodai dirbant su vaikais ir paaugliais (individualus ir grupinis psichologo darbas su vaikais ir paaugliais)
Etiniai darbo su vaikais ir paaugliais aspektai. Etinių dilemų, su kuriomis dažniausiai susiduriama dirbant su vaikais ir paaugliais, analizė.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 30 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 20 %, darbas seminarų metu – 20 %, namų darbas – 30 %, egzaminas – 30 %

Literatūra

1. 2013 O‘Donohue W.T., Benuto L.T., Tolle L.W. Handbook of adolescent health psychology.
2. 2013 Melamed B.G., Matthews K.A. , Routh D.K., Stabler B., Schneiderman N. Child Health Psychology.
3. 2019 Cook-Cottone C. P., Kane L. S., Anderson L. M. The elements of counseling children and adolescents ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=5732576.
4. 2016 Handbook of Evidence-Based Interventions for Children and Adolescents, edited by Lea A., PhD Theodore. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4586200.
5. 2013 The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment, edited by Donald H. Saklofske, et al. . ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=1480996.
Papildoma literatūra
1. 2006 DeLucia-Waack J. L. Leading Psychoeducational Groups for Children and Adolescents. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=996418.
2. 2012 Oaklander V. Paslėpti lobiai. Vaiko vidinio pasaulio žemėlapis. Kaunas: Žmogaus psichologijos studija