VDU tyrėjų projekte – dėmesys judėjimo ir pažintinių gebėjimų analizei

341

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos tyrėjai įgyvendina projektą „Judėjimas ir metakognicija“, skirtą plėsti supratimą apie judėjimo ir pažintinių gebėjimų sąsajas, analizuoti savireguliacijos reiškinį kintančio žinojimo kontekste. Nors savireguliacijos tema nėra visiškai nauja, gyvenimas „socialinio pagreičio“ ir „naujojo normalumo“ sąlygomis skatina permąstyti žmogaus santykį su besikeičiančiu pasauliu. Projekto tyrėjai, reaguodami į šiuolaikinio pasaulio iššūkius, besiremdami dinaminių sistemų teorija, telkia dėmesį į judėjimo ir savireguliacijos reiškinius, ieškodami veiksmingų ugdymo praktikos tobulinimo būdų.

Projekto „Judėjimas ir metakognicija“ rėmuose numatyta sukurti ir ugdymo praktikoje aprobuoti mokslinės eksperimentinės plėtros (MTEP) produktą – paremtą fizinio ugdymo ir sporto trenerių asmeninių ir profesinių kompetencijų tobulinimo programą ir įvertinti jos poveikį ugdymo praktikai. Mokymų idėja remiasi šiuolaikinio mokslo žiniomis apie vykdomąja funkciją ir prielaida, kad profesinis tobulėjimas ir asmeninis augimas glaudžiai tarpusavyje susiję, t.y. mokymosi metu vykstantys asmeniniai pokyčiai lemia profesinių kompetencijų plėtrą. Mokymų turinys orientuojasi į realių, ugdymo praktikoje kylančių, iššūkių sprendimą. Mokymų idėja įkvėpta MIT (angl. Massachusetts Institute of Technology) „Lyderystės iš ateities“ ir „Heidelbergo mentalinių galių treniruotės“ koncepcijomis.

Projekto veiklomis siekiama teorijos ir praktikos sinergijos, ugdymo praktiką praturtinant naujausiomis mokslo žiniomis bei plečiant empirinio pažinimo ribas, konceptualizuojant realių ugdymo praktikų žinias. Empirinis tyrimas atliekamas bendradarbiaujant su Vilniaus, Panevėžio ir Šiaulių sporto gimnazijomis, kurios įgyvendina specializuoto ugdymo krypties (pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su sporto ugdymu) programas.

Projekto metu yra numatytas aukšto tarptautinio lygio mokslinių straipsnių publikavimas „Scopus“ ir „Web of Science“ duomenų bazėse referuojamuose žurnaluose ir mokslo monografijos rengimas. Projekto rezultatai bus pristatomi tarptautinėse mokslo konferencijose, o antrame projekto įgyvendinimo etape planuojama organizuoti mokymus fizinio ugdymo ir sporto specialistams bei asmenims, siekiantiems savo ugdymo praktiką praturtinti savireguliacinio mokymosi žiniomis.

Projekto metu numatytas tyrėjų kompetencijų kėlimas užsienio aukštosiose mokyklose, kuriuose galės arčiau susipažinti su pasirinktos tyrimo srities pasaulinėmis mokslo plėtros tendencijomis, pasisemti naujų idėjų ateities veikloms. Viena iš reikšmingų projekto veiklų yra jaunųjų tyrėjų įtraukimas į projekto veiklas atliekant mokslo ir eksperimentinės plėtros užduotis. Projektu prisidedama prie dvikryptės sportininkų karjeros (angl. dual career) plėtros, tačiau ne vien įtraukiant profesionaliai besitreniruojančius sportininkus į projekto veiklas, bet ir numatant profesinės karjeros planavimo ir konstravimo galimybes.

Projektą atlieka tyrėjai, turintys patirties aukšto meistriškumo sportininkų ugdyme arba iškovoję aukštų pasiekimų olimpinėse žaidynėse ir pasaulio čempionatuose. Tyrėjai reprezentuoja skirtingas sporto disciplinas ir atlieka tyrimus skirtingose ugdymo mokslų srityse:

  • Dr. Stanislav Sabaliauskas – tyrėjas, projekto vadovas, tarptautinės kategorijos treneris, buvęs biatlono rinktinės treneris; mokslinių interesų sritys: enaktyvizmas, autopoiesis, įkūnytas pažinimas, pažinimo biologija, ugdymo personalizavimas.
  • Dr. Donatas Gražulis – tyrėjas, moterų futbolo rinktinės treneris; mokslinių interesų sritys: žaidimų teorija ir didaktika, patyriminis ugdymas, fizinis raštingumas.
  • Dr. Nelė Žilinskienė – tyrėja, profesionali sportininkė, olimpietė (1996 m. Atlantos olimpinėse žaidynėse iškovota 5 vieta), trenerė; mokslinių interesų sritys: fizinio ugdymo teorija ir didaktika, fizinio ugdymo socialiniai aspektai.
  • Mag. Tomas Kaukėnas – tyrėjas, profesionalus sportininkas (2018 m. Pjongčango olimpinės žaidynėse iškovota 13 vieta); mokslinių interesų sritys: inovatyvių sportininkų ugdymo technologijų taikymas, savireguliacija.

Pilnas projekto pavadinimas: „Judėjimas ir metakognicija: naujas būdas suprasti fizinio aktyvumo ir pažintinių procesų sąsajas“, Nr. SRF-KT-2020-1-0002. Projektas bendrai finansuojamas Sporto rėmimo fondo lėšomis, kurį administruoja Švietimo mainų paramos fondas.

Projekto įgyvendinimo laikotarpis – 2020 m. rugsėjo 1 d . – 2023 m. gruodžio 31 d.