T4EU apdovanojimuose įvertinti akademiniai ir neakademiniai darbuotojai

Europos universitetų aljansas „Transform4Europe“ (T4EU), kuriam priklauso ir Vytauto Didžiojo universitetas (VDU), balandžio 9 dieną surengė inovatyvaus dėstymo ir, pirmą kartą, neakademinių darbuotojų apdovanojimų ceremoniją, kurioje buvo įvertinti novatoriškiausias praktikas taikantys aljanso universitetų darbuotojai. Tarp laimėtojų – VDU Negalios reikalų koordinatorė Miglė Janušauskaitė ir VDU Studijų departamento Mokymosi visą gyvenimą skyriaus vyr. specialistė Dalia Utkienė.
VDU inicijuojamas ir kartu su partneriais jau ne pirmus metus organizuojamas konkursas kasmet sulaukia vis daugiau paraiškų. Organizatorių teigimu, darbuotojai noriai dalijasi savo gerosiomis praktikomis. Šių metų naujovė – praplėstos apdovanojimų kategorijos, nuo šiol skiriant juos ir neakademiniam personalui.
Dėstytojų darbas – labiau matomas ir vertinamas
Inovatyvaus dėstymo apdovanojimas („Innovative Teaching Award“) šiemet skirtas keturioms T4EU universitetų dėstytojoms. Portugalijos katalikiškojo universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto dėstytojai Jane Duarte apdovanojimas skirtas kategorijoje „Skaitmeninės mokymosi technologijos“ už dėstymo inovaciją „Žurnalistas susitinka su vertėju anglų kaip užsienio kalbos arba vertimo paskaitoje“.
Jane Duarte, Portugalijos katalikiškojo universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto dėstytoja
„Svarbu laikytis paprastumo ir atsižvelgti į studentų asmeninius interesus – kas juos veda į priekį. Kai mokymasis atrodo asmeniškas ir prasmingas, įsitraukimas pasiekia naujas aukštumas“, – vieną iš inovacijos sėkmės priežasčių įvardija J. Duarte, skatinanti studentus dalintis idėjomis ir požiūriais, taip sukuriant atskaitomybės kultūrą: studentai ne tik mokosi dėl savęs pačių, bet ir konstruktyviai prisideda vieni prie kitų mokymosi procesų.
Kategorijoje „Studentų verslaus mąstymo vystymas“ apdovanojimą pelnė Saaro krašto universiteto (Vokietija) Filosofijos fakulteto Anglų kalbos katedros dėstytoja Cornelia Gerhardt už dėstymo inovaciją „Mainų projektas anglų k. studentams: skaitmeninio saviugdos kurso kūrimas vokiškai nekalbantiems Saaro krašto universiteto (ir ne tik) nariams, norintiems pradėti verslą Saaro krašte“.
Saaro krašto universiteto dėstytoja Cornelia Gerhardt
„Noriu, kad dėstymas taptų labiau matomas ir mūsų pastangos būtų įvertintos, pripažįstant faktą, kad mūsų darbas nėra vien moksliniai tyrimai ir publikacijos“, – savo motyvaciją dalyvauti konkurse atskleidžia dr. C. Gerhardt. Pasak jos, prie projekto sėkmės reikšmingai prisidėjo vieningas bendradarbiavimas su kolegomis iš kitų universiteto padalinių.
Dėstymo dovana – studentų akys, kupinos įkvėpimo ir noro sužinoti daugiau
„Aktyvių dėstymo metodų“ kategorijoje skirti du apdovanojimai. Pirmasis iš jų įteiktas Sofijos šv. Klimento Ohridskio universiteto (Bulgarija) dėstytojai Boryanac Pelovai už dėstymo inovaciją „Tikslai ateičiai pasiruošusiems profesionalams: transformatyvus mokymosi modelis“.
Sofijos šv. Klimento Ohridskio universiteto docentė Boryanac Pelova
„Vis dar atsimenu jausmą, kurį jaučiau po pirmos savo dėstytos paskaitos universitete. Pasibaigus paskaitai, studentų akyse pastebėjau pokytį – jos buvo kupinos įkvėpimo ir noro sužinoti daugiau. Manau, kad nuo pat to laiko slaptas sėkmės ingredientas buvo tas pats – būtent tas jausmas. Dėstymas yra dovana, kuri reikalauja laiko ir atsidavimo“, – įsitikinusi Sofijos šv. Klimento Ohridskio universiteto docentė. Anot jos, dalyvavimas konkursuose, tokiuose kaip šis, padeda išlaikyti koncentraciją ir nenustoti siekti tobulėjimo.
Antrąjį apdovanojimą „Aktyvių dėstymo metodų“ kategorijoje pelnė Primorskos universiteto (Slovėnija) dėstytoja Karmen Drljić už dėstymo inovaciją „Istorijų pasakojimas: asmenų su negalia (savi-)advokacija“.
Primorskos universiteto (Slovėnija) docentė dr. Karmen Drljić
„Visada laikiausi požiūrio, kad istorijų pasakojimas turi didelį potencialą kaip dėstymo praktika, ir jaučiau, kad reikia jį toliau plėtoti. Kolega pastebėjo šį potencialą ir pasiūlė dalyvauti T4EU konkurse“, – pasakoja K. Drljić ir atskleidžia, kad jai slaptu sėkmės ingredientu tapo įkvėpimas: ją įkvėpė viena Detroito NVO, skatinanti žmones dalintis pasakojimais apie miestą, ir jautrios asmeninės istorijos Alice Wong knygoje „Negalios matomumas“ („Disability Visibility“).
Tarp apdovanotųjų – ir dvi VDU darbuotojos
Apdovanojimai pirmą kartą skirti ir neakademiniams darbuotojams. Kategorijoje „Socialinės transformacijos sprendimas/iniciatyva“ Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Negalios reikalų koordinatorė Miglė Janušauskaitė apdovanota už iniciatyvą „VDU negalios politika su NeSIS (studentų su negalia ar individualiais poreikiais poreikių atpažinimo studijų proceso pritaikymui skaitmeninės identifikacijos sistema) sistemos įrankio integracija“.
VDU Negalios reikalų koordinatorė Miglė Janušauskaitė
„Mūsų komanda sunkiai dirbo siekdama prisidėti prie VDU įtraukių ir novatoriškų sprendimų, skirtų žmonių su negalia poreikių atpažinimui. Neakademinių darbuotojų darbas paprastai yra mažiau matomas, tad norėjau pasinaudoti šia galimybe ir padėkoti komandai už tokios efektyvios sistemos sukūrimą“, – kolegoms dėkoja M. Janušauskaitė ir atkreipia dėmesį, jog VDU yra socialiai atsakingas universitetas, kuris vadovaujasi žmogaus teisėmis paremtu negalios modeliu ir įgyvendina negalios politiką „Įtraukių galimybių universitetas“.
Kategorijoje „Skaitmeninės transformacijos sprendimas“ apdovanojimą pelnė VDU Studijų departamento Mokymosi visą gyvenimą skyriaus vyr. specialistė Dalia Utkienė už iniciatyvą „Inovatyvios studentų atsiliepimų sistemos, skirtos VDU studentų socialinei-psichologinei gerovei ir akademinei sėkmei, išbandymas ir pritaikymas VDU“ kategorijoje „Skaitmeninės transformacijos sprendimas“.
VDU Studijų departamento Mokymosi visą gyvenimą skyriaus vyr. specialistė Dalia Utkienė
„Prie sėkmės labiausiai prisidėjęs slaptas ingredientas – nuolatinis iššūkis išties įsiklausyti į mūsų studentus, kuris skatino būti kūrybiškais. „StudentPulse“ tapo tikru lūžio tašku, suteikusiu paprastą būdą palaikyti ryšį su studentais ir pastebėti problemas dar prieš joms pagilėjant. Galima ją vadinti išankstinio perspėjimo sistema, tik draugiška ir orientuota į studentus“, – paaiškina D. Utkienė. Jos iniciatyva parodė, kad apklausos gali būti kitokios ir sudominti studentus, pritaikant trumpesnę, draugišką, žaidimizuotą formą.
Sėkmės paslaptis – atkaklumas ir kantrybė
Du apdovanojimai skirti kategorijoje „Sprendimas/iniciatyva, kuri institucijos viduje sukūrė proveržį“. Pirmąjį pelnė Saaro krašto universiteto Žmogiškųjų išteklių departamento vadovė Birgit Michel-Dittgen, įvertinta už iniciatyvą „Pagarbios, į sveikatą orientuotos ir tvarios organizacinės kultūros link: visapusiškos pozityvios lyderystės ir komandinio darbo prieigos diegimas Saaro krašto universitete“.
Saaro krašto universiteto Žmogiškųjų išteklių departamento vadovė dr. Birgit Michel-Dittgen
„Mūsų sėkmingos prieigos paslaptis nėra tokia jau slapta aukštajame moksle: tai kantrybė ir atkaklumas, tuo pačiu prisiimant nesėkmės riziką. Lyderystės ir organizacinės kultūros plėtojimas vyksta pamažu ir reikalauja didelių pastangų, norint pasiekti matomus ir tvarius rezultatus“, – teigia ji ir džiaugiasi, kad T4EU apdovanojimai pripažįsta, jog visi darbuotojai savaip prisideda prie aukštojo mokslo institucijos sėkmės ir prie visuomenės klestėjimo.
Toje pačioje kategorijoje apdovanojimas skirtas ir Portugalijos katalikiškojo universiteto žmogiškųjų išteklių direktorei Anai Sampaio už iniciatyvą „Mūsų „Católica“: naujas būdas dirbti ir megzti ryšius“.
Portugalijos katalikiškojo universiteto žmogiškųjų išteklių direktorė Ana Ortigão Sampaio
„Niekada nepasiduokite. Jei išties tikite iniciatyva, kurią darote, o kiti pritaria, kad ji gali būti naudinga bendruomenei, neleiskite kliūtims nukreipti jus nuo kelio. Neapsiribokite reakcija vien į tai, ko žmonės sakosi norintys – skirkite laiko įsigilinimui į tikruosius jų poreikius ir lūkesčius“, – pataria A. Sampaio.
VDU ir kitų aljanso partnerių įsteigti apdovanojimai įvertina dėstytojus ir neakademinius darbuotojus, kurių iniciatyvos prisideda prie reikšmingų pokyčių aukštajame moksle. Apdovanojimų kategorijos atitinka pagrindines T4EU prioritetų sritis – skaitmeninę transformaciją ir išmaniuosius regionus; socialinę transformaciją, bendruomenių kūrimą ir įtrauktį; aplinkos transformaciją ir tvarumą. Kiekvienam įvertintam darbuotojui skiriamas 2,5 tūkst. eurų prizas.
Apdovanojimų ceremonija vyko tarptautinės konferencijos „Enhancing Professional Excellence: Synergy of Academic and Non-Academic Staff (PROF-SYNERGY)“ Vytauto Didžiojo universitete metu.