Kalba ir tapatybė

  • Dalyko kodas: MLS 5002
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Language and Identity
  • Dalykas atestuotas: 2023-05-02
  • Atestacija galioja iki: 2026-05-02
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Ineta Dabašinskienė, Lituanistikos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šio kurso metu studentai supažindinami su pagrindiniais sociolingvistiniais (iš dalies ir psicholingvistiniais) tapatybės kūrimo per kalbą aspektais, tokių tyrimų kryptimis, teorinėmis prieigomis ir metodais. Įvairiais aspektais analizuojamos problemos, susijusios su kalbos vaidmeniu ir kalbiniu elgesiu, kuriant ir perkuriant daugiasluoksnes bei dinamines tiek individo, tiek grupės bei vietos tapatybes. Daugiausia dėmesio skiriama socialiniams kalbinės tapatybės kūrimo klausimams: kalbos ideologijoms, daugiakalbystei, kalbos sąsajoms su etniniais, religiniais, politiniais, istoriniais, biologiniais, lyties, amžiaus, formaliojo mokymo ir kt. veiksniais. Dėmesys skiriamas ne tik individo, grupės, bet ir vietos tapatybei (regionas, miestas, miesto dalis), globalizacijos, ekonominiams ir tinklų poveikiui.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course introduces students to sociolinguistic approaches to the study of language and identity. It explores social and cognitive connections and correlations between linguistic behavior and the multifaceted nature of individual and group identities, i.e. how identities are shaped, negotiated, contested, and embedded in the linguistic behavior through performance, stance taking, gender construction, ethnic and religious affiliation, and other social, political, gender, age, historical, and psychological processes. A special focus is payed to the place identity, the aspects of globalization, new economy and network society.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bendrieji kalbotyros lygmenų kursai.

Dalyko studijų rezultatai

1. Taikyti socialinių mokslų tyrimų metodus lingvistikoje.
2. Apibūdinti lingvistikos duomenų pritaikymo sociolingvistikos praktinėms reikmėms poreikį ir galimybes.
3. Apibrėžti socialinių ir humanitarinių mokslų metodų taikymo perspektyvas bei galimybes.
4. Apibrėžti kokybinių ir kiekybinių metodų taikymo galimybes kalbos reiškiniams tirti.
5. Apibūdinti kalbos sąsajas su socialiniais veiksniais; įvertinti kalbos ideologijų, nuostatų poveikį.
6. Apibrėžti kalbos funkcijas įvairiuose kontekstuose.
7. Apibūdinti socialinius, biologinius ir kognityvinius kalbos mokymosi mechanizmus.
8. Referuoti su kalbos mokymu susijusius dokumentus; vertinti kalbos mokymo realijas, aktualijas, ideologinį kontekstą, problemas ir numatyti perspektyvas; vertinti dokumentus, reglamentuojančius kalbos politikos nuostatas, daugiakalbystės rekomendacijas šveitimui ir kitiems sektoriams.
9. Apibūdinti socialines ir psichologines užsienio (antrosios) kalbos mokymo(si) dimensijas ir tapatybės poveikį mokymo(si) procesui.
10. Kritiškai vertinti kitų ir savo darbą, nuosekliai laikytis pasirinktų literatūros analizės kriterijų.
11. Apibūdinti taikomųjų sociolingvistinių tyrimų problematiką ir numatyti kalbos ir tapatybės tyrimų perspektyvas.

Dalyko turinys

• Teorinės kalbos ir tapatybės tyrimų prieigos ir kryptys.
• Kokybiniai ir kiekybiniai metodai.
• Kalba kaip socialinis kapitalas.
• Daugiakalbystė ir globali Lingua Franca.
• Teorinės kalbos ir tapatybės tyrimų prieigos ir kryptys.
• Kokybiniai ir kiekybiniai metodai.
• Teorinės kalbos ir tapatybės tyrimų prieigos ir kryptys.
• Kokybiniai ir kiekybiniai metodai.
• Etninė tapatybė. Migracija ir kalbų vartojimas. Posovietinės tapatybės.
• Kalba ir vieta I: miestų lingvistinis kraštovaizdis.
• Kalba ir vieta II: autentiškumas ir kalbų ekonominė nauda.
• Kalba ir vieta III: regionai ir etninės mažumos
• Tapatybės konstravimas I: amžius/ lytis
• Tapatybės konstravimas II: amžius/ lytis/ religija
• Visos temos
• Kalba kaip socialinis kapitalas. Globalizacija ir švietimas.
• Daugiakalbystė ir globali Lingua Franca.
• Kalba kaip socialinis kapitalas. Globalizacija ir švietimas.
• Daugiakalbystė ir globali Lingua Franca.
• Etninė tapatybė. Migracija ir kalbų vartojimas. Posovietinės tapatybės.
• Kalba kaip socialinis kapitalas. Globalizacija ir švietimas.
• Daugiakalbystė ir globali Lingua Franca.
• Etninė tapatybė. Migracija ir kalbų vartojimas. Posovietinės tapatybės.
• Kalba ir vieta III: regionai ir etninės mažumos
10. Visos temos
11. Visos temos

Dalyko studijos valandomis

Studijų vykdymo forma

Val. auditorinėse studijose

Val. nuotolinėse studijose

Paskaitos

 

30 val.

Seminarai

 

15 val.

Konsultacijos

10 val.

5 val.

Iš viso kontaktinio darbo val.

10 val.

 

Savarankiškas darbas

 

100 val.

Iš viso

10  val.

150 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas (projektas I) – 25 %, diskusijos paskaitose, užduočių pristatymai – 20 %, namų darbas – 20 %, egzaminas (projektas II) – 35 % galutinio pažymio.

Literatūra

1. 2010 Llamas C. & Watt D. (eds.) Language and Identities
2. 2013 Norton B. Identity and Language Learning: Extending the Conversation
3. 2003 Eckert P. &McConnell-Ginet S. Language and Gender
4. 2008 Wei, L. and M. F. Moyer (eds). The Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism.
5. 2009 E. Shohamy & D. Gorter (Eds.). Linguistic Landscape: Expanding the Scenery.
6. 2007 Heller, M. Linguistic minorities and modernity: A sociolinguistic ethnography (2nd edition).
7. 2008 May, S. Language and minority rights.
8. 2004 Joseph J. E. Language and Identity: National, Ethnic, Religious.
9. 2010. J. Blommaert. The Sociolinguistics of Globalization.
10. 2008 C. Myers-Scotton. Multiple voices.
11. 2003 Pavlenko, A. & Blackledge, A. (Eds.). Negotiation of identities in multilingual contexts.
12. 2007 Pennycook, A. Global Englishes and transcultural flows.
13. 2015 Ramonienė M. (eds.). Emigrantai: kalba ir tapatybė.
14. 2010 Ramonienė M. (eds.). Miestai ir kalbos.
Papildoma literatūra
1. 2006 Bakhtin, M. The dialogic imagination.
2. 2007 Block, D. Second language identities.
3. 2002 Block, D., & Cameron, D. (Eds.). Globalization and language teaching.
4. 1991 Bourdieu, P. Language and symbolic power (J. B. Thompson, Ed.; G. Raymond & M. Adamson, Trans.).
5. 2006 Garciá, O., Skutnabb-Kangas, T., & Torres-Guzmán, M.E. (Eds.). Imagining
Multilingual schools: Languages in education and glocalization.
6. 2000 Norton, B. Identity and language learning: Gender, ethnicity and educational change.
7. 2006 Rampton, B. Language in late modernity: Interaction in an urban school.
8. 2007 Rassool, N. Global Issues in Language, Education and Development: Perspectives from Postcolonial Countries.