Lietuvių gestų kalba, I lygis (SPP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studentai susipažįsta su kurčiųjų kultūros ypatumais (sociokultūrine informacija), įgyja lietuvių gestų kalbos (LGK) I lygio kompetenciją per recepcijos (žiūrimo ir rodomo teksto (vaizdo) supratimas), produkcijos ir sąveikos (LGK parodymas ir rašymas) gebėjimus. Dalyko turinį sudaro šios pagrindines temos: gestų kalbos gramatika; bendravimo kultūriniai skirtumai; išvaizdos nusakymas; erdvės panaudojimas; krypties nusakymas; atstumo parodymas; kryptimi kaitomi gestai; veiksmažodžio ir daiktavardžio skirtumai; veido išraiška – intonacija tekste; specialieji klausimai, pirštų abėcėlė. Taikoma mišri studijų forma: darbas grupėse, vaidmenų žaidimai, diskusijos, tekstų analizė, darbas MOODLE virtualioje aplinkoje, savarankiškas darbas praktiškai taikant teorinę ir vaizdinę medžiagą.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Students are introduced to the peculiarities of the deaf culture (socio-cultural information), gain the knowledge of Lithuanian sign language (LSL) through reception (the understanding of a text demonstrated on a video) as well as production and interaction (LSL demonstration and writing). The course includes such topics as sign language sentence order; getting acquainted; description of physical appearance; use of space; indication of distance; change of signs according to direction; differences between the verb and the noun, the peculiarities of word intonation and facial expressions; correct formation of special questions, correct finger spelling and understanding of the alphabet. The following methods of blended learning are applied: team work, rope-plays, discussion, text analysis, and work in the virtual MOODLE environment, independent work by applying theoretical and visual material.
Dalyko studijų rezultatai
Pasisveikinti, prisistatyti.
Identifikuoti kitą asmenį.
Vartoti pirštų abėcėlę (PA).
Suprasti gestų kalbos (GK) tekstus: vaizdo tekstą ir tai, ką kalba mokytojas ar porininkas.
Nusakyti žmogaus išvaizdą
Lavinti neveidrodinę informacijos percepciją.
Pasakoti apie profesijas ir veiklas.
Parodyti skaičių nuo 1 iki 59.
Užmegzti ir palaikyti pokalbį apie užsiėmimus, profesijas, šeimą.
Nusakyti laiką (savaitės dienos, paros metas, valandos, minutės).
Įtraukti naują leksiką į kalbinį kontekstą.
Formuluoti teiginius.
Suprati GK tekstus, vaizdo tekstą, teiginius, kolegų mintis.
Dalyko turinys
„Komunikacinės kalbinės kompetencijos plėtojimas“:
Prisistatymas.
Dialogas.
Susipažinimas.
Topografinė erdvė.
Išvaizdos nusakymas.
Plaukų, veido, kūno formos. Nerankiniai elementai.
Krypties nusakymas.
Kavinėje.
Profesija.
Šeima
Išvyka - apsipirkimas.
Atstumo nuo vieno iki kito taško nusakymas.
Krypties patalpoje nusakymas.
„Lingvistinis“:
Pirštų abėcėlė (PA).
Veiksmažodžio ir daiktavardžio skirtumai.
Erdvės vartojimas.
Klausimo struktūra.
Žvilgsnio krypties derinimas.
Sudurtiniai gestai.
Kiekiniai gestai.
Užsiėmimai.
Laikas.
Specialiojo klausimo formulavimas.
Prieveiksmių arti, toli vartojimas. Kiekinių skaitvardžių vartojimas (atstumas, svoris, pinigų suma). Jis/ji (referencijos taškai).
Kryptimi kaitomi gestai. Daugiskaitos nusakymas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 60 ak. val.
Komandinis darbas 15 ak. val.
Savarankiškas darbas 85 ak. val.
Iš viso 160 ak. val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas - 20 %, baigiamasis egzaminas - 30% , kontroliniai darbai ir kiti atsiskaitymai semestro metu - 50 % galutinio pažymio.
Literatūra
1. 2004 Danielius, M. Lietuvių gestotyros pagrindai. Andrena
2. 2003 Laborit, E. Žuvėdros klyksmas. Andrena
3. 2007 Ladd, Paddy. Understanding Deaf Culture: in Search of Deafhood.
4. 2005 Padden, Carol. Inside Deaf Culture
5. DVD ir video gestų kalbos mokomoji medžiaga socialiniams darbuotojams. I lygis.
6. 2008 Danielius, M., Barisevičius A., Ivanauskas T., Ivanauskienė V., Pivorienė N., Pivoras V. LIETUVIŲ GESTŲ KALBA
7. 2008 Danielius, M. GESTOTYRA
8. 2008 Burkauskienė, D. KURČIŲJŲ KULTŪRA IR ISTORIJA
9. 2015 DVD Lietuvių gestų kalba girdintiesiems. A1.1
10. 2016 Nordell, P., Kold Erlandsen, T. KURTYSTĖ. AUDIZMAS