Fonetiniai ir fonologiniai sutrikimai (SPP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Įgyjamos žinios apie fonetinius ir fonologinius vaikų garsų tarimo sutrikimus, jų priežastis, klasifikavimą, požymius bei teorinius sutrikimų įveikimo požiūrius. Įgyjami gebėjimai vertinti vaikų artikuliacinio aparato struktūrą ir funkcijas, tartį, kalbėjimą, fonologinį suvokimą; diferencijuoti, identifikuoti fonetinius ir fonologinius sutrikimus; planuoti veiksmingą, moksliniais įrodymais grįstą, logopedinę pagalbą; konsultuoti tėvus ir pedagogus. Studijos grindžiamos personalizuoto mokymosi koncepcija, skatinančia aktyvų studento dalyvavimą mokymosi procese.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The knowledge about phonetical and phonologal disorders in children, their causes, classification, main characteristics and theoretical approaches of treatment are aquired. Students aquire abilities to assess the structure and functions of articulators, speech peculiarities, phonological aweareness; to make differential assessment of phonetical and phonological disorders; to plan efficient, scientific evidence-based speech and language therapy; to consult parents and teachers. Studies are based on personalised learning approach, aiming at active participation of student in the learning process.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Neurofiziologija, Neuropsichologija, Kalbėjimo anatomija ir fiziologija, Lietuvių kalbos fonetika, Vaikų kalbos raida, Socialinės psicholingvistikos įvadas
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės analizuoti ir paaiškinti, garsų tarimo sutrikimų klasifikavimą bei logopedinės pagalbos kryptis remiantis tarptautinėmis sutrikimų klasifikacijomis.
2. Gebės paaiškinti vaikų garsų tarimo sutrikimus, jų klasifikavimą bei logopedinio vertinimo turinį, remdamiesi tarpdisciplininėmis žiniomis.
3.Gebės atlikti artikuliacinio aparato struktūros ir funkcijų, tarties, kalbėjimo ir fonologinio suvokimo vertinimą, tinkamai parinkti ir taikyti logopedinio vertinimo instrumentus bei atsižvelgiant į vertinimo rezultatus gebės diferencijuoti bei identifikuoti garsų tarimo sutrikimus, nustatyti jų lygmenį, rūšį, netaisyklingo garsų tarimo pobūdį.
4.Gebės planuoti ir teikti logopedinę pagalbą, mokant vaikus taisyklingai tarti kalbos garsus, juos diferencijuoti bei vartoti kalboje, gebės taikyti moksliniais įrodymais grįstas strategijas, inovatyvias logopedines priemones, kryptingai planuojant ugdymosi veiklas.
5. Gebės konsultuoti tėvus ir pedagogus, bendradarbiauti su jais, siekiant logopedinės pagalbos veiksmingumo bei gebės dirbti komandoje, spręsti problemas, kritiškai vertinti savo profesinę veiklą.
Dalyko turinys
1. Logopedijos ir logopedinės pagalbos apibrėžtis (logopedijos ir logopedinės pagalbos apibrėžtis, formos ir tikslai, logopedo profesinės kompetencijos, veiklos reglamentas)
3. Vaikų garsų tarimo sutrikimų klasifikavimas (tarptautinėse ir nacionalinėse sutrikimų klasifikacijose).
2. Vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimų klasifikavimas. (koncepcijų kalbėjimas, kalba, komunikacija analizė bei sąsajos su kalbėjimo ir kalbos sutrikimų klasifikavimu)
3. Vaikų garsų tarimo sutrikimų klasifikavimas
3.1.Fonetinė artikuliacinė dislalija (fonetinis sutrikimas): sutrikimo apibrėžtis, priežastys, esminiai požymiai.
3.2.Orofacialiniai miofunkciniai sutrikimai ir jų įtaka garsų tarimui.
3.3.Foneminė akustinė dislalija (fonologinis sutrikimas): sutrikimo apibrėžtis, priežastys, esminiai požymiai.
4. Logopedinis vertinimas
4.1. Vaikų artikuliacinio aparato struktūros ir funkcijų, tarties, kalbėjimo ir fonologinio suvokimo vertinimas fonetinio ir fonologinių sutrikimo atveju.
4.2. Fonetinio ir fonologinio sutrikimų diferencijavimas ir/ar šių sutrikimų derinys (foneminė artikuliacinė dislalija).
5. Teoriniai fonetinio ir fonologinio sutrikimų įveikimo požiūriai, sutrikimų įveikimo kryptys, taikomos strategijos, naujausių mokslinių tyrimų rezultatai pagrindžiantys strategijų taikymo efektyvumą.
5.1. Motorinio mokyosi požiūris. Garsų tarimo mokymas: etapai, taikomos tradicinės ir inovatyvios logopedinės priemonės, strategijos, ugdymosi veiklos.
5.2. Kognityvinis lingvistiis požiūris. Fonologinio suvokimo ugdymas: etapai, taikomos tradicinės ir inovatyvios logopedinės priemonės, strategijos, ugdymosi veiklos.
6. Logopedinės pagalbos ir pratybų planavimas.
7. Garsų tarimo sutrikimų prevencija ir tėvų bei pedagogų konsultavimas, jų vaidmuo logopedinės pagalbos procese.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 20 val.
Seminarai 20 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kaupiamąjį vertinimą sudaro: atvejo analizė (1,2,3 dalys) (60%), egzaminas raštu (40%).
Literatūra
1. 2015 Bowen, C. Children’s speech sound disorders. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons. Užsakoma
2. 2005 Roth, F. P., Worthington, C. K. Treatment Resource Manual for Speech-Language Pathology. Thomson Delmar Learning Užsakoma
3. 2010 Gedutienė, R. (2010). Fonologinio supratimo koncepcija pedagoginėje psichologijoje. Psichologija, 41, 7 – 17. Prieiga internete:
https://www.journals.vu.lt/psichologija/article/view/2582/1803
4. 2015 Kairienė, D., Daniutė, S. Motorinės kilmės vaikų garsų tarimo sutrikimų apibrėžtys, identifikavimas ir diferencinės charakteristikos. Specialusis ugdymas, 2 (33), p.47-69. ŠU leidykla Prieiga internete: http://www.sumc.su.lt/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=18
5. 2015 Kairienė, D., Daniutė, S. Kognityvinės lingvistinės kilmės vaikų garsų tarimo sutrikimų apibrėžtys, identifikavimas ir diferencinės charakteristikos. Specialusis ugdymas, 2 (33), 91-111. ŠU leidykla Prieiga internete: http://www.sumc.su.lt/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=18
6. 2017 Kairienė, D. Motoriniu mokymu(si) grįstas požiūris ir strategijos, įveikiant vaikų artikuliacijos sutrikimus. Specialusis ugdymas, 1 (35). Šiauliai: Šiaulių universiteto bibliotekos Leidybos skyrius Prieiga internete: http://www.socialwelfare.eu/index.php/SE/article/view/284/266
7. 2015 Kairienė, D. (Sud.) Vaikų kalbėjimo ir kalbos vertinimas, sutrikimų diferencijavimas ir identifikavimas: metodinė priemonė. Šiauliai: Lietuvos logopedų asociacija Prieiga internete: http://www.logopeduasociacija.lt/images/6_priedas_Metodinis_leidinys.compressed_1_1.pdf
Papildoma literatūra
1. 2000 Gaulienė, V., Giedrienė, R., Grikaitienė, L. Kalbos tyrimas. Metodinė priemonė. Vilnius
2. 2014 Vilkienė, S., Novogrodskienė, E., Verpečinskienė, V. Garsų tarimo mokymas. Eglės leidykla.
3. 2015 SPPC. Kalbos ugdymo komplektas: kalbinės veiklos vertinimas, tarties mokymas, žodyno plėtra, gramatiškai taisyklingos kalbos ugdymas, rišliosios kalbos ugdymas. Klaipėda: UAB „Baltic Printing House”. Užsakoma
4. 1991 Ivoškuvienė, R., Garšvienė, A. Logopedija. Kaunas: Šviesa