Studijos, skatinančios pasinerti į patirtį

601

„MINDED verslumo akademija“ pradeda pavasario semestro gretutinių studijų (33 ECTS akademinių kreditų apimties) programos registraciją studentams. Tik prieš tai norisi pasidžiaugti studentais, kurie 2022 m. rudens semestro pabaigoje sėkmingai pristatė įvykdytus projektus ir atsiėmė gretutinių studijų pažymėjimus. Ne vienas studentas, kaip tikrąjį šio pusmečio laimėjimą įvardijo socialinio pokyčio projekto įgyvendinimą, patirtis „VDU MINDED“ paskaitose, seminaruose, kitose veiklose, užmegztus ryšius bei asmeninį augimą.

Studentų darbo principai gretutinėse studijose susidėjo iš „Komandinės patirties modeliavimo“ ir „Išmaniosios praktikos“ dalykų (šiemet programos dalykai keisis). Išmaniosios praktikos metu, atsitiktiniu būdu suburtoms komandoms, buvo iškeltas socialinis iššūkis: įgyvendinti socialinio pokyčio projektą miestelyje, kuriame gyventojų yra ne daugiau 5 tūkst. Kuo ši praktika išmani? Kadangi studentams projekto metu buvo pateikti reikalavimai – pasirinkto miestelio socialiniame gyvenime ne tik atrasti ir užfiksuoti problemą, bet ją ir išspręsti – studentai, pagal tikslingai parinktą ir į žmogų, jo poreikius orientuoto požiūrio metodiką (angl. Human centered design approach) galėjo daug užtikrinčiau imtis novatoriškų sprendimų pritaikymo bei remtis drąsiomis idėjomis.

Didysis pusmečio projektas

Laikantis pagrindinio programos tikslo – suteikti studentams visas priemones savęs pažinimui ir tobulinimui, kuriant bei realizuojant komandinius projektus bei sprendžiant verslo ar socialinį iššūkį, „VDU MINDED“ rudens semestre į iššūkių kupiną kelionę išlydėjo tris komandas.

Pasirinktų miestelių taikiniais buvo Išlaužas, Kybartai ir Vilkija. Komandos, atlikusios išsamias miestelių analizes, galėjo daug lengviau suprasti, kurioje socialinėje srityje reikėtų prisidėti, kad rezultatas neštų ilgalaikę naudą. Tyrimo lauke buvo įtraukti ir patys gyventojai, miestelio istorija bei kontekstas, infrastruktūra, veikiančios organizacijos, vykdomos veiklos ir verslai. Prieš pradėdami socialinio projekto vykdymą, studentai naudojosi pirmame gretutinių studijų semestre įgytomis žiniomis: kaip sudaryti projekto įgyvendinimo planą, dirbti tarpusavyje, parengti komunikacijos strategiją, išsikelti galimas grėsmes ir pasekmes. Nuvykę į pasirinktus miestelius, studentai bendravo su tikslinėmis grupėmis, tarp jų ir savo srities ekspertais, vadovais, moksleiviais. Susidurdami su nauja aplinka, studentai galėjo pamatyti, kokią vertę kuria veikimas savarankiškai vykdant socialinį projektą, kodėl svarbu lavinti empatiją, toleranciją, būti bendruomeniškais. Visa tai pravertė generuojant idėjas, ieškant rėmėjų, didinant sklaidą apie projektą, kad jis kuo greičiau būtų pritaikytas pasirinktoje socialinėje aplinkoje.

Dalinamės gretutinių studijų programos studentų iniciatyvomis, kurios prisidėjo prie ilgalaikės socialinės gerovės skatinimo ir atnešė teigiamą pokytį mažuose miesteliuose:

SUBURTI

Komandai, pasirinkusiai Išlaužo miestelį, netruko ilgai suprasti, jog labiausiai primiršta tikslinė grupė yra moksleiviai. Išlaužo pagrindinėje mokykloje vaikai neturėjo susibūrimo vietos ir patogios laisvalaikio praleidimo erdvės. Vaikščiodami po mokyklą, „VDU MINDED“ studentai atrado neišnaudotą plotą, kurį buvo galima paversti jaukia, kūrybiškumą ir aktyvumą skatinančia erdve. Studentams pavyko suburti gausią moksleivių grupę, noriai prisidedančią prie erdvės transformavimo. Prie šios idėjos įgyvendinimo ir finansavimo prisidėjo mokyklos bendruomenė, savanoriai ir rėmėjai, tad projektas buvo įgyvendintas nuo pradžios iki pabaigos: išvyka į miestelį, atlikta miestelio galimybių ir gyventojų norų analizė, suorganizuoti renginiai ir prisistatymas moksleiviams, rėmėjų ir savanoriškai prie projekto norinčių prisidėti žmonių paieška, idėjų laisvalaikio erdvėje įgyvendinimas ir finalinė erdvės atidarymo šventė visai mokyklos bendruomenei.

„Esu toks žmogus, kuris mėgsta augti ir tobulėti. Dažnai ieškau žmonių ar veiklų, kurie man padėtų tai daryti, o atėjęs į „Minded“ tokių žmonių atradau visą biurą! Man asmeniškai, įdomiausia ir naudingiausia patirtis – galimybė bendrauti su asmeniniais mentoriais. Jie visiškai kitaip, nei įprasta kitose studijose, į studentą žiūri ne kaip į vieną iš bendros masės, bet kaip į individualią, svarbią asmenybę, padeda atsakyti į daugybę klausimų, paskatina. „Minded“ mokymo modelis nėra tik apie teoriją, jie suteikia galimybę įgyvendinti realų projektą kartu su komanda. Manau, tokios patirties šiandieniniam jaunimui labai reikia. Nepasakyčiau, kad „Minded“ gretutinės studijos buvo lengvas kelias, bet svarbiausia, kad gavau būtent tai, ko ir norėjau – sustiprintą, ūgtelėjusią asmenybę ir įrankius kaip galiu tai puoselėti toliau“, – po projekto pristatymo savo mintimis apie gretutines studijas bendrai dalinosi „Išlaužo“ komandos narys Jonas.

ĮKURTI

Kybartų miestelį pasirinkusiai komandai pavyko apčiuopti ten esančias problemas: bendruomeniškumo trūkumą, atskirtį tarp suaugusiųjų ir jaunimo, itin mažą sporto vietų ir aktyvaus laiko praleidimo vietų pasirinkimą. Apklausus miestelio gyventojus, aktualiausią problemą iškėlė pats jaunimas, jausdamas didelį sporto salės poreikį. Kybartuose iki šiol buvo tik viena sporto salė, tačiau ji – mokama. Studentų komanda visai netrukus ėmėsi problemos sprendimo, išsikėlė idėjas ir susidėliojo projekto realizavimo strategiją. Galiausiai, buvo atidaryta nauja sporto salė ir nuo šiol Kybartų jaunimas joje turės galimybę lankytis visiškai laisvai. „Sporto salė atvira darbo dienomis, jau turinti apie 10 treniruoklių ir kitų sporto reikmenų, į ją gali eiti kas tik turi noro, laiko ir nepriklausomai nuo statuso ar finansinės situacijos“, – po salės durų atvėrimo ceremonijos, projekto atsiskaityme kalbėjo mūsų studentai. Jie rado ir didesnės vertės įkurdami sporto salę – ji skirta ne tik sportuoti ir stiprinti kūnus, tačiau šis projekto gyvavimas atneš jaunimui artimesnį pažintį su treneriu, taps puikia terpe megzti naujas pažintis ir sumažins socialinę atskirtį.

INICIJUOTI

Vilkijos komanda šį miestelį pamatė kaip besiplečiantį ir turintį perspektyvų ateičiai: nuo Vilkijos žemės ūkio mokyklos iki poliklinikos ir keleto didesnių verslų. Studentų tikslas buvo gana aiškus – reikia sustiprinti Vilkijos gyventojų bendruomeniškumą, sukuriant tokią veiklą, kuri padėtų padidinti žmonių užimtumą, turėtų išliekamąją vertę ir gal net taptų nauja tradicija. Šį tikslą komandai pavyko ne tik įvykdyti, bet dar ir pranokti lūkesčius. Komanda atidarė „Auksinio proto“ protmūšių punktą Vilkijoje, oficialiai įtraukdami Vilkiją į konkurencingo žaidimo gretas, o atidarymo renginyje užregistravo net 6 komandas. Studentai, inicijuodami ir vesdami protmūšį, sustiprino gyventojų bendruomeniškumą per modernaus, reguliaraus veiklų ciklo prizmę, įtraukdami įvairaus statuso žmones bei amžiaus grupes.

Vilkijos miestelio bendruomenė patikino, jog projektas sukūrė nepaprastai didelės vertės ir dėkodami studentų komandai minėjo, jog džiaugiasi socialiai gerėjančiu bendruomenės mikroklimatu: „Renginiai ir be jūsų vyksta reguliariai. Renkamės kiekvieną antradienį, tuo pačiu laiku ir toje pačioje vietoje. Pagaliau išpildėte miestelėnų norą ir išgydėte Vilkijos „skaudulį“. Projekto atsiskaitymo metu, studentų komandos nariai taip pat neslėpė džiugesio: „O mes suformavome stiprią komandą, atrasdami vienas kito stiprybes bei padėdami ties silpnybėmis. Patirtos emocijos proceso metu ugdė kiekvieną asmeniškai, o vilkijiečių išreikštos padėkos ir susidomėjimas veikla tapo didžiausiu laimėjimu bei įrodymu, kad įvykdėme tikrai kažką nepaprasto,“ – kalbėjo studentai.

Sėkmingo kurso kriterijai

Kiekvieną semestrą studentams yra pateikiamas „VDU MINDED“ principus atitinkantis mokymosi modelis, kuris padeda naviguoti vystant projektą. Minimas mokymosi modelis rodo, jog darbas komandoje, bendravimas su mentoriumi, atviros refleksijos, konsultavimasis su ekspertais ir pagalbos prašymas yra svarbu projekto proceso veikimui. Norint įgyvendinti tokį projektą, kuris turėtų kuo mažiau trikdžių, neštų realią naudą ir pasisektų, vardan komandos bei asmeninių laimėjimų, reikia žinoti ir atitikti kurso kriterijus. Sklandus komunikavimas ir bendradarbiavimas, atsakomybių prisiėmimas, komandinis darbas ir darbų pasiskirstymas, veiklos ir rezultatų ataskaitų parengimas bei vieši pristatymai – visu tuo naudojantis, kelionė „VDU MINDED“ tampa paprasčiau įveikiama.

Registracija naujam semestrui

Kviečiame visus studentus, norinčius pasinerti į patirtį ir prisiliesti prie studijų iš jas praturtinančios pusės – registruotis į „MINDED verslumo akademija“ gretutinių studijų programą.

„Pasinaudokite šia galimybe įgauti praktinės patirties per vienerius metus. Įmonių iššūkiai, darbas su komanda, asmeninė mentorystė, verslumo supratimas iš kitos perspektyvos – mes stengiamės suteikti priemones, leidžiančias sustiprinti savo CV realiais įgyvendintais projektais ir išugdytomis naujomis kompetencijomis. Siekiame šią programą nuolat naujinti ir tobulinti, o to pasiekti padeda išleistos studentų kartos, prisijungiantys vis nauji studentai, gautas grįžtamasis ryšys bei jų sėkmės istorijos“, – sako programos vadovas dr. Osvaldas Stripeikis.

Ką mokysiesi pirmame gretutinių studijų pavasario semestre:

  • „Komandinės patirties modeliavimas“ (6 kr.); VAK0206
  • Design thinking ir kūrybiškumo technikos“ (6 kr.); VAK0207

Daugiau informacijos apie gretutines studijas

Registracija bendroje VDU sistemoje

Šiemet „VDU MINDED“ bendradarbiaus su jaunimui gerai žinomomis įmonėmis. Tapus partneriais, pavasario semestro gretutinių studijų studentai iš įmonių gaus užduotis bei iššūkius, kuriuos spręs naujai suburtose komandose, iš arčiau galės stebėti įmonių veiklą ir galbūt net užsitikrinti savo praktikos ar darbo vietą.

„Po „MINDED verslumo akademijos“ gretutinių studijų galiausiai supratau, jog tokią savybę kaip asmeninis augimas, kurią įgijau programos metu, turėčiau ir toliau tobulinti. Niekas neapsiriboja ties jau rankose laikomu pažymėjimu. Šie žmonės suteikė praktinius įrankius, kuriais naudojantis, asmeniškai man, pavyko susirasti svajonių darbą, o ir ne vieną. Beje, sulaužiau savyje tūnojusį mitą, jog verslumo kompetencijos padeda tik verslo srityje“, – savo mintimis dalinasi programos dalyvė Rimantė.