Prof. V. Žydžiūnaitė: tinkama metodologija yra kelias į sėkmę

„Reikia galvoti ne apie tai, ką universitetas gali duoti mums, o apie tai, ką mes galime duoti universitetui“. Su tokia mintimi jau kelerius metus veikia Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Doktorantų klubas, kurio tikslas yra sutelkti doktorantų bendruomenę ir padėti įgyti reikiamų įgūdžių bei kompetencijų.
Vasario 2, 9, 17 ir 23 dienomis vyko VDU Doktorantų klubo organizuojami „Metodologiniai mokymai“, kuriuose dalyvavo doktorantai iš įvairių Lietuvos universitetų (Vytauto Didžiojo, Mykolo Riomerio, Klaipėdos, Vilniaus, Šiaulių) ir institutų (Lietuvos istorijos, Gamtos tyrimų centro, Sociologijos instituto, Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro, Generolo Jono Žemaičio karo akademijos).
Idėja organizuoti šiuos mokymus kilo Doktorantų klubo tarybos nariams dar rudenį po nesėkmingų bandymų rasti žiemos metodologinius kursus Lietuvoje. Pasak profesorės Vilmos Žydžiūnaitės, metodologija suteikia doktorantų tyrimams kryptį. „Pasirinkus tinkamą ir pagrįstą metodologiją bei ją įgyvendinant atsakingai, doktorantų tyrimų projektai yra kelias į sėkmę ir lyderystę įvairiose kasdienio gyvenimo plotmėse, (ne)tipinėse ir akademine, profesine, socialine ar kita prasme“, – teigia profesorė V. Žydžiūnaitė.
Profesorė sukūrė keturių dienų autorinę mokymų programą, kuri apėmė šias temas: mokslo šaltinius (kritinę atranką, sisteminę atranką, lyginimą, literatūros apžvalgų tipus), mokslinio teksto rengimo būdus, formas ir išbandymus, metodologinius pasirinkimus (teorija ir empirika) bei akademinę etiką.
„Mano misija – prisidėti prie doktorantų augimo link tapsmo mokslininkais, kurie būtų mokslo lyderiai, vertinami mokslo bendruomenėje, veiktų kaip atsakingi pasaulio piliečiai, remtųsi mokslo tyrimų rezultatais grįstais įrodymais vardan visuomenės gerovės lokaliai ir globaliai. Vesdama doktorantų žiemos mokykloje autorinius mokslo metodologijos seminarus, kurių temas inicijavo patys doktorantai, dėmesį skyriau darbui su akademiniais tekstais, metodologinių nuostatų įvairovei nuo teorijos iki empirikos bei akademinei etikai siaurąja ir plačiąja prasmėmis”, – savo sukurtą keturių dienų autorinę mokymų programą apibūdina prof. V. Žydžiūnaitė.

Prof. Vilma Žydžiūnaitė
VDU Doktorantų klubo prezidentė Tetiana Ponomarenko teigia, jog doktorantams, norintiems plėsti savo žinias ir didinti turimas kompetencijas, svarbu turėti galimybę ir „aikštelę“ prasmingoms diskusijoms. „Į mūsų organizuojamus mokymus kviečiame įvairių sričių doktorantus ir jaunus mokslininkus iš visos Lietuvos, tikėdamiesi, kad tai padės jiems susipažinti ir atrasti bendraminčių. Tokiu būdu prisidedame prie draugiškos mokslininkų bendruomenės formavimosi“, – pasakoja T. Ponomarenko.

VDU Doktorantų klubo prezidentė Tetiana Ponomarenko
Dalyvavimą VDU Doktorantų klubo organizuojamuose mokymuose kaip puikią galimybę tobulėti tiek profesine, tiek žmogiškąja prasme įžvelgia ir VDU Doktorantų klubo tarybos narė Natalja Gončiarova. „Mokymų metu dėstytojai geba skatinti ne tik kritinį mąstymą ragina generuoti naujas idėjas, bet ir organizuoja mokymus taip, kad jie pasižymi temos tikslumu, informatyvumu bei praktiškumu. Mokymų patirties prasmingumą galima sieti ir su tuo, kad šiuose mokymuose dalyvauja įvairių sričių ir krypčių doktorantai, kurie dalinasi savo patirtimis”, – pastebi N. Gončariova.
Metodologinių mokymų nauda
Kalbėdama apie metodologinių mokymų naudą VDU Doktorantų klubo tarybos narė Aurelija Ramanauskaitė pažymi, jog dalyviai džiaugiasi patobulėję ne tik šaltinių atrankoje, teorijos, metodologijos diskusijų dalyse, bet ir keldami lūkesčius praktiniam disertacijos išpildymui, identifikuodami savo tikslus, galimybes ir siekius. „Taip pat pagerino savirefleksijos, sistemingo matymo, publikacijų rengimo žinias. Dalis įgijo motyvacijos gilintis į disertacijos etapus, kurie jiems atrodė sunkūs ir suvokė tinkamai atliktos literatūros apžvalgos reikšmę”, – dalyvių įspūdžius perteikia A. Ramanauskaitė.
„Metodologinių mokymų“ dalyviai, reflektavo apie gautą naudą mokymų metu, kuri tiesiogiai susijusi su disertacijos ir mokslinių straipsnių rašymu bei rengimu. Dalyviai džiaugėsi galėdami komunikuoti ir semtis žinių. Mokymai ne vienam dalyviui sukėlė dviprasmius jausmus, nes keliami klausimai nebuvo patogūs, ypač tie, kurie liečia tyrėjo asmenybę ir skatina apmąstyti viso tyrimo reikšmę. Dažnas tyrėjas buvo įkvėptas nerti giliau į mokslinių tyrimų gelmes ir nežvelgti į savo atliekamą darbą paviršutiniškai. Tam tikriems dalyviams pripažinus sau, kad yra didelių spragų jų metodologinių procesų suvokime gimė naujos idėjos, ir entuziazmas eiti teisinga kryptimi. Mokymai doktorantus praturtino idėjomis, kiek kitokiu požiūriu į savo tiriamąjį darbą, paskatino sugrįžti prie savo tyrimo perspektyvumo apsvarstymo ir pažvelgti į viską kitomis, naujų žinių turinčiomis – tyrėjo akimis.
Anot prof. V. Žydžiūnaitės, šie seminarai jai buvo kaip galimybė įgyvendinti intelektinę ir akademinę lyderystę, demonstruojant mokslinį kompetentingumą, atstovaujant multidiscipliniškumą ir etiškumą. „Mano ilgametė akademinio darbo su doktorantais patirtis rodo, kad jų intelektinis sutelktumas mokslo metodologijos renginiuose yra puiki galimybė vystyti ir plėtoti intelektinius gebėjimus, reflektuoti savo metodologinius pasirinkimus rengiantis atlikti tyrimus ar juos atliekant, bei įsivertinti savo pasirinkimo – tapti mokslininku – prasmę ir planuojamą indėlį aukštajam mokslui (akademijai), mokslo disciplinai ir visuomenei“, – mokymų teikiamą naudą apibūdina profesorė.
Kokį potencialą įžvelgiame ateičiai?
VDU Doktorantų klubo tarybos narė Miglė Munderzbakaitė yra įsitikinusi, jog su kiekvienais organizuojamais mokymais VDU Doktorantų klubo komanda įgauna keleriopos patirties. „Kaip ir kiti doktorantai plečiame savo žinių, kompetencijų lauką, susiduriame su vis naujais iššūkiais, reikalaujančiais kūrybiškų sprendimų. Po kiekvieno renginio, mokymų, atsižvelgdami į kolegų refleksijas diskutuojame tarpusavyje, ieškome galimybių kaip surengti aktualius ir reikalingus mokymus, pakviesti tos mokslo krypties profesionalus. Džiugu, kad į klubo veiklą aktyviai įsitraukia nauji VDU doktorantai, jaučiame kolegišką palaikymą iš kitų institucijų doktorantų. Reaguodami į doktorantų mokslinius interesus jau planuojame vasaros mokyklos mokymus, turime minčių ir kito formato renginiams”, – kalbėdama apie ateities tikslus pabrėžia M. Munderzbakaitė.
„Dalyvaudamas metodologiniuose mokymuose girdėjau pasikartojantį žodį – orumas. Seminarai nebuvo tik apie metodologijas, bet ir apie orumą. Ką reiškia būti oriam mokslo pasaulyje ir kaip išlikti oriam įvairiausių ekonominių, politinių, darbinių aplinkybių kontekste? Manau, kad po seminarų ne vienas dalyvis išėjo labiau pakelta galva, siekiantis tiesos šiame pasaulyje“, – įžvalgomis taip pat dalinasi VDU Doktorantų klubo tarybos narys Žygimantas Menčenkovas.

VDU Doktorantų klubo tarybos narys Žygimantas Menčenkovas