Išaugęs Europos universitetų aljansas „Transform4Europe“ žengia toliau

Europos Komisija skyrė dar ketverių metų finansavimą Europos universitetų aljansui „Transform4Europe“, tarp kurio narių – ir Vytauto Didžiojo universitetas (VDU). Aljansas auga: prie jo prisijungia dar keturi universitetai ir nuo 2023 m. jį jau sudaro 11 partnerių.
Europos Komisija šią savaitę patvirtino paraišką dėl tolesnio aljanso „Transform4Europe“ vystymo, kuriuo Europos universitetas bus remiamas dar ketverius metus, skiriant 14,4 mln. eurų iš „Erasmus+“ programos.
Europos universitetų aljansas siekia ugdyti naują jaunų europiečių kartą, kuri dirbtų drauge, skirtingose mokslo srityse, įgyjant skaitmeninius, tarpkultūrinius ir antreprenerystės įgūdžius. Per pastaruosius trejus metus, šių tikslų vardan susivienijo septyni partneriai: Saro krašto universitetas (Vokietija), Alikantės universitetas (Ispanija), Estijos menų akademija, Silezijos universitetas Katovicuose (Lenkija), Sofijos šv. Klimento Ohridskio universitetas (Bulgarija), Triesto universitetas (Italija), Vytauto Didžiojo universitetas (Lietuva).
Aljansas didžiuojasi galimybe pratęstuoju finansavimo laikotarpiu vykdyti veiklas kartu su Portugalijos katalikiškuoju universitetu, Primorskos universitetu (Slovėnija) ir Prancūzijos Sent Etjeno Žano Monė universitetu. Be to, Mariupolio valstybinis universitetas (Ukraina) prisijungė prie tinklo kaip strateginis asocijuotas partneris.
„Džiaugiamės, kad prie aljanso prisijungė dar trys itin stiprūs Europos universitetai, aukštai vertinami ir tarptautiniuose reitinguose – kartu galėsime siekti išties reikšmingų bei ambicingų tikslų. Žinoma, ne mažiau svarbus ir Mariupolio valstybinio universiteto įsijungimas, su kuriuo VDU sutartį turi jau trejus metus – bičiulystę užmezgėme dar iki karo. Socialinė atsakomybė įrašyta ne tik VDU ir aljanso dokumentuose – tai yra ir itin svarbi kasdieninės veiklos dalis“, – sakė VDU rektorius prof. Juozas Augutis. Mariupolio valstybinis universitetas prisijungė prie aljanso ir dalyvauja kaip asocijuotas partneris, kadangi Ukraina neįtraukta į visas „Erasmus+“ programos veiklas. Šiuo itin sunkiu laikotarpiu T4EU aljansas kviečia Ukrainos studentus ir visus darbuotojams dalyvauti įvairiose veiklose.
Aljanso institucinė koordinatorė, VDU profesorė Ineta Dabašinskienė pažymėjo, jog projekto pradžia buvo sunki – vos Europos Komisijai patikėjus aljanso idėja ir skyrus finansavimą jos realizavimui, prasidėjo pandemija, todėl bendrauti ir dirbti teko nuotoliniu būdu. Tačiau įvykus pirmiems gyviems susitikimams projektas greitai įgavo pagreitį ir ambicingi tikslai pradėjo tapti realybe, kurią pajuto ir VDU bendruomenė. Prisijungus naujiems partneriams, kiekvienas iš jų vėl atsineša savo stiprybes, universitetų bendruomenėms atsiranda dar daugiau studijų ir mokslo galimybių, atsiveria naujos laboratorijos, infrastruktūra ir patirtys.
„Šiame etape matome ir dar didesnį studentų įsitraukimą – labai svarbu, kad jie nori būti ne tik informuoti, bet ir aktyviau įsitraukti į veiklų organizavimą. Mums tai itin aktualu, nes tikiu, kad mes esame ateities aljansas, kreipiantis savo tikslus į rytojų. Ir jei ateitis ir nėra aiški, apibrėžta, dažnai kelianti daugiau klausimų nei atsakymų, tačiau jos numatymas yra užkoduotas universitetų DNR – būtent čia, jungdami praeities ir dabarties žinias, tradicijas, turime neapleisti misijos svarstyti apie ateitį ir užduoti toną temoms, kurios turi būti prioritetinės politiniame, ekonominiame, socialiniame ir kultūriniame lauke“, – pabrėžė prof. dr. I. Dabašinskienė.
Nuo jungtinių studijų programų, dar platesnių mainų galimybių iki žaliųjų studentų miestelių
Per ateinančius ketverius metus, daug priemonių, kurios buvo išbandytos ir sėkmingai veikė pilotiniame etape nuo 2020-ųjų, bus išplėstos ir pasieks kiek įmanoma daugiau studentų, mokslininkų ir universitetų darbuotojų.
„Ilgainiui, juos visus turėtų pasiekti virtualūs ir tiesioginiai mainai bei bendradarbiavimas, peržengiantis Europos valstybių sienas“, – pabrėžė Cornelius König, aljansą koordinuojančios institucijos, Saro krašto universiteto, viceprezidentas tarptautiškumui ir Europai. Šiam tikslui pasiekti, jungtinė infrastruktūra siūlomoms galimybėms bus išplėsta, kad partnerinių universitetų studentai turėtų prieigą prie visų internetinių kursų ir galėtų naudotis dėstymo bei mokymosi sistemomis, tokiomis kaip „Moodle“, arba bibliotekų internetinėmis paslaugomis, nepaisant valstybių sienų. Taip pat bus siekiama sustiprinti mobilumą tarp vietovių, tiek virtualiomis paslaugomis, tiek mobilumo savaitėmis ir trumpalaikiais vizitais. Tai ypač patrauklu studentams.
„Transform4Europe“ kontekste buvo parengtos jungtinės studijų programos, kurios šiame tęstiniame etape bus įgyvendintos. Pirmosios keturios tarptautinės magistrantūros studijų programos startuos jau 2024-2025 mokslo metų žiemos semestrą. Po jų bus inicijuotos naujos magistrantūros ir bakalauro studijų programos, išplėtotas jungtinis vadovavimas doktorantams dviejuose partneriniuose universitetuose. Universitetų darbuotojai taip pat turėtų gauti naudos iš jungtinių didaktikos kursų.
Dar labiau bus sustiprinti ryšiai ir su regioninėmis ekosistemomis toliau vystant „T4EU transformacijų laboratorijas“, jungtinės kūrybos idėjų kalves, skirtas trims aljanso tikslinėms veiklos sritims (skaitmeninei, aplinkos ir visuomenės transformacijai), kuriomis siekiama inicijuoti dialogą tarp regiono suinteresuotųjų šalių, mokslininkų, studentų ir darbuotojų. Tuo pačiu aljansas įtvirtins savo regioninę ekosistemą žymiai platesnėje prieigoje, išryškinant savo kultūrinį, lingvistinį, socialinį ir politinį palikimą.
Kitas „Transform4Europe“ siekis – išplėtoti žalią ir įtraukų europietiškų studentų miestelių gyvenimą. Galiausiai, bus išvystytos papildomos paslaugos, skirtos tarptautinio matomumo didinimui ir T4EU visuomeninės bei globalios įtakos stiprinimui, tarp jų – mokymosi visą gyvenimą schema.
Europos universitetų aljanso „Transform4Europe“, kurį sudaro 10 partnerių, tikslas – naudojantis geriausiomis savo praktikomis bei metodais, plečiant geografinius ir kultūrinius horizontus, o drauge atrandant naujų iniciatyvų kūrybiškai ir inovatyviai transformuoti studijų, mokslo ir bendruomenės gyvenimo sritis bei siekti glaudesnio dialogo su visais visuomenės nariais.