Hakatonai – būdas ištraukti inovacijas į dienos šviesą

1213

Hakatonas (angl. hackathon) – aiškios trukmės renginys, kurio metu kiekvienas dalyvis išeina su sukurtu rezultatu. Hakatono ištakos matomos informacinių technologijų srityje, kuomet programuotojai susirinkdavo limituotam laikui ieškoti sprendimų ir juos suprogramuoti. Tačiau ieškant vis naujų, įtraukių inovacijų generavimo būdų nuo tradicinių kūrybinių dirbtuvių pereita prie hakatonų ne tik informacinių technologijų srityje. Šio tipo veiklai būdingas sisteminis procesas, aiškūs laiko limitai, inspiracijai naudojamos inovatyvios veiklos bei įvairūs idėjų, sprendimų generavimo metodai. Todėl galima teigti, kad kiekvienas hakatonas tampa unikaliu reiškiniu, nes itin daug lemia patys hakatono kūrėjai.

VDU Profesinių kompetencijų vystymo centro (toliau – VDU PKVC) komanda pirmąjį hakatoną organizavo inovacijomis grįstoje „Transform4Europe“ konferencijoje. Kadangi konferencija buvo nukreipta į inovatyvius metodus edukologijoje, vienas iš hakatono tikslų – atrasti inovatyvius metodus, kurie skatintų įtraukųjį mokymą. VDU PKVC komanda, siekdama metodiškai padėti dalyviams pereiti visus etapus nuo problemos pažinimo iki idėjos generavimo, atidžiai parinko įvairius kūrybiškumą ir proaktyvumą skatinančius metodus. Kaip teigia VDU PKVC vadovė dr. Aistė Ragauskaitė, hakatonas, turi aiškią veiklų eigą ir tik nuo tikslingai sudėliotos programos kartais gali priklausyti sėkmingas rezultatas. Todėl pirmiausia buvo parengtos užduotys susijusios su giliu probleminio lauko pažinimu. „Renginio metu buvo pakviesti įkvepiantys lektoriai, kurie dar labiau praplėtė dalyvių matymą bei atvėrė galimybes plačiau ieškoti sprendimų. Lektorė Vigilija Žiūraitė kalbėjo apie inovatyvius, įtraukius, studentų aktyvią veiklą skatinančius metodus. Visų antra, aiškus ir kūrybiškas sprendimų paieškos kelias vėl buvo sudėliotas pagal naujus komandos metodus. Šis hakatonas truko gana trumpai – 6 val., tad galime teigti, jog rezultatai tikrai įspūdingi, atsižvelgiant į tai, ką komandoms pavyko sukurti per tokį trumpą laiką. Pabaigoje hakatoną vainikavo idėjų pristatymai ir nugalėtojų išrinkimas. Kaip kokybiškai atlikti itin trumpą ir įtraukų pristatymą kvietėme pasidalinti patirtimi VDU Komunikacijos ir technologijų perdavimo centro vadovą, idėjų vertinimo komisijos narį Edviną Samį. Mūsų komanda rekomenduoja hakatonus organizuoti įvairiomis temomis tiek studentams, tiek aukštųjų mokyklų darbuotojas“, – pasakojo dr. A. Ragauskaitė.

VDU PKVC mokymų išorei organizatorė Raimonda Zinkevičienė hakatono metu buvo atsakinga būtent už gilų problemos pažinimą ir kūrybišką idėjų paiešką. Vienos iš programos kūrėjų teigimu, buvo gana sudėtinga parinkti metodus, kurie paskatintų dalyvius veikti aktyviai. „Tačiau tiek laiko dirbant mokymų srityje, mes jau esame išbandę, įvertinę kas pasiteisina, todėl sudėlioti programą arba matant dalyvių poreikius pakeisti vieną metodą kitu yra gan nesudėtinga. Mano nuomone, hakatonas yra „gyvas organizmas“, kuriam gali ruoštis detaliai, bet turi būti nusiteikęs, kad programa gali transformuotis bet kuriuo metu jau smarkiai įsibėgėjus renginiui. Tad čia svarbiausia yra stebėti vykstančius procesus, girdėti dalyvius ir būtina reaguoti, kartais gal net pakeičiant užduotį ar apverčiant viską tiesiog „aukštyn kojomis“ tam, kad pavyktų prieiti prie ieškomo sprendimo“, – pastebėjimais dalinosi R. Zinkevičienė.

Hakatono programą interaktyviomis užduotimis papildė VDU PKVC vidinių mokymų organizatorė Jurgita Šerniūtė, kuri skatino komandas susipažinti tarpusavyje bei įvaldyti naujus technologinius įrankius. J. Šerniūtė pabrėžė, jog hakatono moderavimui yra itin svarbi komanda, kuri dirba kartu ir jaučia, ką kada ir kaip reikia daryti. „Kiekvieno etapo metu skirtoms užduotims tiek atlikti, tiek pateikti naujoms turėjome labai mažai laiko, tačiau tai dalyviams suteikė papildomo adrenalino, skatinusio veikti.  Ateityje hakatonus planuojame kartoti, taip pat tobulinti patį renginio formatą“, – teigė J. Šerniūtė.

Pirmasis „Transform4Europe inovatyvių metodų švietime kūrimo hakatonas“ vyko spalio 25-26 d., kuriam VDU PKVC komanda buvo pasiruošusi įvairiais kūrybiškumo, proaktyvų mąstymą skatinančiais metodais padėti hakatono dalyviams sukurti inovatyvius ir proveržį skatinančius sprendimus darbui su studentais. Geriausias idėjas pasiūlė trys komandos: „Kaunas Monsters“ (Sofijos universitetas, Bulgarija), „Dreamers“ (Taivano ir Nigerijos profesorių ir studentų sudaryta komanda) ir „Underwater“ (VDU Ekonomikos ir vadybos fakulteto komanda).

„Kaunas Monsters“ komanda pabrėžė iššūkius su kuriais susiduria studentai pirmaisiais bakalauro studijų metais. Tai: socializacijos iššūkiai, susiję su neįgalių studentų įtraukimu, motyvacijos ir sistemingo mokymosi problemomis, komandinio darbo ir bendradarbiavimo su bendraamžiais poreikiais. Šioms problemoms spręsti komanda pasiūlė programėlę, kurios pagalba studentai, susibūrę į vieną vietą, galėtų bendrauti, mokytis ir spręsti kylančias problemas anonimiškai ir dalintis savo žiniomis.

Kita Hakatone dalyvavusi komanda „Dreamers“ sprendė problemas, susijusias su infrastruktūroje slypinčiais iššūkiais siekiant užtikrinti studentų verslumą. Ši komanda pabrėžė, kad būtent „mokymų programos yra tarsi sparnas, leidžiantis studentams skristi“. Komanda iššūkių sprendimui pasiūlė mokymų, orientuotų į besimokantįjį, kūrimo metodą, skatinantį studentų įsitraukimą ir dalyvavimą.

VDU Ekonomikos ir vadybos fakulteto komanda „Underwater“ kvietė visus studijuoti nuotoliniame patirčių Universitete. Šiame Universitete svarbus nuoširdaus, ilgalaikio santykio kūrimas tarp aukštosios mokyklos ir studentų. Itin inovatyviu sprendimu sujungėusinuotolines studijas su kontaktinėmis studijomis komanda tikisi, kad studentai aktyviai įsitrauks studijuoti nauju būdu.

Tęsiant hakatonus, VDU Profesinių kompetencijų vystymo centro kolegos iš VDU Komunikacijos ir technologijų perdavimo centro jau gruodį pakvies tiek akademinius, tiek neakademinius darbuotojus ir studentus į hakatoną, kurio tikslas bus spręsti klimato kaitą sukeliančias problemas.