Kūrybiškumas moksle: už baigiamąjį magistro darbą – premija Briuselyje

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Teisės fakulteto absolventės Eglės Vaizgėlaitės baigiamasis magistro darbas skina apdovanojimus. Praėjusiais metais įvertintas Lietuvos Aukščiausiojo Teismo geriausių magistro darbų konkurse, šįmet pelnė prestižinę Lewis magistro darbo premiją (Lewis Master Thesis Award), kuri merginai buvo įteikta Briuselyje iš paties profesoriaus David Lewis rankų.
Apdovanojimas su svarbia misija
Pirmą kartą šiais metais Europos pranešėjų instituto (EWI) įsteigtas apdovanojimas pabrėžia išskirtinius akademinius pasiekimus ir pagerbia D. Lewis novatorišką indėlį. Profesorius yra Tarptautinio pranešėjų tyrimų tinklo (International Whistleblowing Research Network) koordinatorius, teisės mokslininkas, kurio darbai suformavo supratimą apie pranešėjus, jų apsaugą, jų indėlį į skaidrumą kaip teisinį ir moralinį pagrindą.
„Kai 1990-aisiais pradėjau nagrinėti pranešėjų darbo apsaugą Jungtinėje Karalystėje, niekada nesvajojau apie tokią dieną kaip ši, kai bakalauro ir magistrantūros studentai mokysis pranešėjų apsaugos teisės. Tikiuosi, kad šis apdovanojimas paskatins daugiau žmonių drąsiai pranešti apie pažeidimus. Šie tyrimai bus labai naudingi ir prisidės prie pranešėjų apsaugos gerinimo, nes būtent apie tai ir yra šis apdovanojimas“, – sakė mokslininkas D. Lewis.
Eglė Vaizgėlaitė ir David Lewis (organizatorių nuotr.)
„Tai buvo neįkainojama patirtis, leidusi man susipažinti su pranešėjų apsaugos temoje dominuojančiais mokslininkais ir teisininkais iš visos Europos“, – džiaugėsi laureatė.
E. Vaizgėlaitės darbas tema „Pranešėjo atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės problematika Lietuvos baudžiamojoje teisėje“ buvo įvertintas už originalumą, kritinį požiūrį ir pasirinktos temos aktualumą. 2024 m. rugsėjį vykusiame Lietuvos Aukščiausiojo Teismo geriausių magistro darbų konkurse VDU absolventė buvo apdovanota ne tik už geriausią darbą, bet ir už kūrybiškiausią jo pristatymą. Aiškindama pranešėjo instituto problematiką mergina pasitelkė cheminius reagentus.
Svarbu atrasti vidinę motyvaciją
„Sako, kad teisė – sausas mokslas, jog jame nėra kūrybiškumo. Tačiau taip kalba dažniausiai tie, kurie su teise nebuvo susidūrę arba susidūrė labai paviršutiniškai. Iš tiesų teisė – tai ne tik taisyklės ir normos. Tai – gebėjimas analizuoti, kelti klausimus, kritiškai vertinti situacijas ir ieškoti sprendimų“, – drąsiai sakė mergina.
Pasak jos, baigiamojo darbo rašymas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti varginantis, net bauginantis – ilgi šaltinių sąrašai, daugybė mokslinių tekstų, teisės aktų ir bylų analizė, metodiniai reikalavimai ir kita. Bet viskas pasikeičia tada, kai į tai pradedi žvelgti ne kaip į „privalomą atsiskaitymą“, o kaip į individualų tyrimą – galimybę gilintis į tai, kas domina, kelti klausimus, kurti argumentus. Kitaip tariant – kūrybinį procesą.
„Renkantis temą žinojau, kad noriu rašyti prasmingai. Mano baigiamojo darbo pradžia taip pat buvo nelengva (kaip ir kitų studentų) – reikėjo perskaityti daug medžiagos, siekiant rasti aktualių teisinių problemų, išsiaiškinti teisinio reguliavimo pagrindus. Tačiau būtent tas momentas, kai pagaliau atrandi temą, kuri tave „kabina“, viską pakeičia. Tuomet atsiranda vidinė motyvacija“, – sakė VDU Teisės fakulteto absolventė.
Baigiamasis darbas – ne pareiga, o galimybė
Savo darbe E. Vaizgėlaitė kėlė žmogaus teisių, lojalumo valstybės interesams ir moralinės atsakomybės klausimus, kurie šiandien itin svarbūs ne tik Lietuvoje, bet ir visame demokratiniame pasaulyje. Absolventė pranešėjo institutą suvokia kaip vieną iš nūdienos pilietiškumo apraiškos būdų. Tyrimu ji pateikė aktualias įžvalgas, kurios galėtų padėti įgalinti BK 39-2 str. ir suvokti institutą ne kaip sizifo darbą, o kaip prometėjišką tautos žadinimo formą.
Eglė Vaizgėlaitė (organizatorių nuotr.)
„Savo pavyzdžiu noriu paskatinti studentus nebijoti baigiamojo darbo. Tai nėra vien kančia ar primesta pareiga. Tai galimybė. Galimybė ieškoti sau patinkančios teisės srities, įsigilinti į tai, kas tave iš tiesų domina. Galimybė išmokti kelti klausimus ir rasti atsakymus. Galimybė prisidėti prie mokslinės diskusijos. Ir galiausiai – galimybė formuoti save kaip augantį specialistą“, – sakė absolventė.
Pasak jos, jei į baigiamąjį darbą žiūrėsime kaip į tyrimą, kūrybinį ieškojimą, o ne kaip į užduotį „atlikti ir pamiršti“, tuomet šis procesas gali būti ne tik įdomus, bet ir įkvepiantis. Arba gal net paskatins žengti toliau – į mokslinius straipsnius, doktorantūrą ar teisinę karjerą tarptautiniame kontekste.