Tarptautinės moterų ir mergaičių moksle dienos minėjimas: ar STEAM mokslai tik vyrams?

Vasario 11 d. VDU Švietimo akademijoje įvyko konferencija „Ar STEAM mokslai tik vyrams?“, skirta Tarptautinei moterų ir mergaičių moksle dienai minėti ir švęsti. Konferencijos iniciatorė, VDU projekto LUMA komanda kvietė mokslininkes(-us), švietimo lauko praktikes(-us), mokytojas(-us) dalintis geraisiais pavyzdžiais, diskutuoti apie iššūkius ir jau išbandytas galimybes sėkmingai įtraukti mergaites ir moteris į mokslinių tyrimų ir STEAM lauką.
Renginį atidariusi VDU Švietimo akademijos kanclerė prof. dr. Lina Kaminskienė pateikė puikią apžvalgą apie vis dar jaučiamą atskirtį pagal lytį tiek aukštajame moksle, moksliniuose tyrimuose, tiek ir mergaičių į(si)traukimo į STEAM mokslus srityje. Tarptautinė moterų ir mergaičių moksle diena yra skirta įkvėpti, skatinti ir pripažinti mergaičių bei moterų indėlį į mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos (STEM) sritis.
„Tai didelė parama ir pripažinimas: tiek jaunoms merginoms, kurios dar tik pradeda ir projektuoja savo ateities planus bei karjerą, tiek mokslo srityje karjerą įtvirtinusioms moterims. Tai priminimas, o tuo pačiu ir paskatinimas, patvirtinimas, kad mokslas neabejotinai atveria naujus kelius ir suteikia beribes galimybes“, – sakė prof. dr. L. Kaminskienė.
VDU Švietimo akademijos kanclerė prof. dr. Lina Kaminskienė
Pastaraisiais metais vis daugiau dėmesio ES mastu skiriama moterų atstovavimui STEAM švietimo srityse: gamtos mokslų, matematikos ir statistikos, informacinių ir ryšių technologijų, inžinerijos, gamybos ir statybos. Kaip rodo statistiniai duomenys, šiose srityse moterims iš esmės nepakankamai atstovaujama. 2021 m. ES aukštąjį mokslą baigusių moterų dalis STEAM srityse sudarė 32,8 proc. visų absolventų, tik nežymiai daugiau nei 2020 m. (32,5 proc.).
Kaip skelbia 2025 m. vasario 11 d. publikuotas Eurostat straipsnis, pavadintas 7.7 milijonų mokslininkių ir inžinierių Europos Sąjungoje, per metus (nuo 2022 m. iki 2023 m.) moterų STEAM mokslininkių skaičius išaugo beveik 400 tūkst., tad teigiamos tendencijos išties matomos. Vis dėlto, nors iš 76 mln. mokslo ir technologijų srityje dirbančių žmonių maždaug 52 proc. sudaro moterys, jos daugiausiai dirba paslaugų srityje. Nepaisant to, kad moterys sudaro daugiau nei pusę mokslo ir technologijų srityje dirbančių žmonių, jos vis dar nepakankamai atstovaujamos kaip mokslininkės ir inžinierės (2022 m. jos sudarė tik 41 proc. visų mokslininkų ir inžinierių). Atkreiptinas dėmesys, kad per pastaruosius 10 metų ši dalis padidėjo tik 2 proc. (nuo 39 proc. 2012 m. iki 41 proc. 2022 m.). Tokia statistika rodo vis dar nelygiavertišką padėtį STEAM srityse lyties aspektu ir aiškiai indikuoja, kad papildomas dėmesys ir priemonės moterims STEAM vis dar reikalingos.
Kodėl šis dėmesys reikalingas ir netgi būtinas, renginio metu savo įžvalgomis ir įtaigiu pasakojimu grindė Monika Katkutė-Gelžinė, naujos kartos informatikos ugdymo startuolio „Vedliai“ įkūrėja ir trijų vaikų mama. Konferencijos dalyviai ir dalyvės kartu svarstė, kodėl svarbu auginti technologijų kūrėjas. Pasak Monikos, remiantis dabartinėmis mokslo tendencijomis ir sociologinėmis prognozėmis, 65 proc. dabar pradedančių mokytis vaikų ateityje dirbs technologijų rolėse, kurios dar net neegzistuoja (World Economic Forum, 2021). Karjera STEAM ir IT srityse jau dabar suteikia ekonominį pranašumą (iki 50 proc. didesnį nei vidutinį atlyginimą). Tad siekiant panaikinti tiek vertikalią, tiek horizontalią segregaciją, sumažinti profesijų feminizavimą (kuomet moterys lieka profesinėse srityse, kur atlyginimai mažesni) bei atlyginimų tarp lyčių skirtumą, toks mergaičių ir merginų karjeros orientavimas padėtų gerinti moterų ekonominę gerovę, savarankiškumą, stiprintų savivertę ir gerintų galimybes bei gyvenimo kokybę apskritai.
Monika Katkutė-Gelžinė
Auditorijos nuostabą sukėlė pranešėjos paminėtas faktas, kad „nors duomenys rodo, kad moterų įkurti verslai uždirba iki 35 proc. daugiau investicinės grąžos, tik 2 proc. investicijų į technologijų sektorių atitenka moterų įkurtiems verslams.“ Atpažinta tokia situacija privalo keistis, tad ir pastangos ne tik pritraukti moterų į STEAM sritis, bet ir investijas į moterų įkurtus verslus, turėtų tapti ilgailaikės ir sistemingos kampanijos dalis. Be to, pasak „vedlės“ M. Katkutės-Gelžinės, moterys dažniau kuria ar investuoja į socialinę pridėtinę vertę kuriančius verslus, todėl visuomenei skatinti ir palaikyti moteris mokslininkes bei verslininkes yra itin naudinga.
Prof. dr. Natalija Mažeikienė
VDU Socialinio darbo katedros profesorė, V. Kavolio Transdisciplininių tyrimų instituto vyriausioji mokslo darbuotoja prof. dr. Natalija Mažeikienė skaitė pranešimą „Moterų ir merginų įgalinimas STEAM srityje: kaip įveikti lyčių stereotipus ir rasti įkvepiančių karjeros pavyzdžių?” Profesorė pristatė strategijas, padedančias skatinti mergaičių įsitraukimą į STEAM mokslo sritis, tokias kaip teigiamos STEAM mokymosi patirtys, sektinų pavyzdžių (angl., role models), sėkmingų STEAM srities moterų istorijų reprezentavimas viešajame diskurse, smalsumo ir kūrybiškumo skatinimas. Moksliniai tyrimai įrodė, kad sektinų pavyzdžių matymas ir tapatinimasis su jais padeda mokytis per stebėjimą, imitaciją. Įvairios mokslinės teorijos – savitapatumo, įgalinimo, socialinio mokymosi, aspiracijų ir lūkesčių – pabrėžia sektinų pavyzdžių egzistavimo viešumoje svarbą ir įtaką renkantis profesiją, formuojant gyvenimo trajektoriją ir atliekant svarbius pasirinkimus.
Kitą socialinę teoriją, turinčią reikšmingos įtakos ir STEAM mokslų lauke, konferencijoje pristatė VDU Sociologijos doktorantė Gintarė Lübeck. Savo pranešime „Teaching for Belonging: lygių galimybių propagavimas STEM studijose“ G. Lübeck pristatė tyrimus, rodančius, kad saviveiksmingumas (pasitikėjimas savo gebėjimais) daro didelę įtaką susidomėjimui STEAM, prognozuoja STEAM pasiekimus ir lemia mokinių ketinimus siekti STEAM karjerų. Pranešėja įvardino skirtingus lyčių socializacijos procesus ir šių skirtumų įtakotą nelygiavertį pasitikėjimą savimi STEAM srityse. Diskutuota, kaip gerinti mokymo, dėstymo, ugdymo priemones ir metodus, sudarant palankesnes sąlygas įtraukčiai, saviveiksmingumo skatinimui ir didesniam skirtingų lyčių įsitraukimui į STEAM mokslų sritį.
Gintarė Lübeck
VDU Gamtos mokslų fakulteto dekanas prof. dr. Saulius Mickevičius dalinosi gerąja patirtimi ir įžvalgomis apie merginų įtraukties skatinimą Pramonei 5.0 aktualiose STEAM studijų srityse. Pasak profesoriaus, nors mokslo ir technologijų srityse moterų darbo jėga netgi viršija vyrų darbo jėgą, akivaizdu, kad pažanga, kai kalbame apie mokslininkių ir inžinierių moterų karjeras bei vadovaujančias pozicijas, tebėra lėta. Ir nors formalių apribojimų moterims Lietuvoje siekti mokslinės karjeros STEAM srityje nėra, vis dar išlieka stereotipų, išankstinių nuostatų, neigiamo visuomenės požiūrio įtakoti sprendimai, palaikantys lyčių nelygybę.
VDU Gamtos mokslų fakulteto dekanas prof. dr. Saulius Mickevičius
Kalbant apie VDU, bendra studijuojančiųjų statistika rodo moterims palankią padėtį. 2024 m. universiteto I, II, III pakopų, vientisosiose ir profesinėse studijose studijavo 8742 asmenys, iš kurių daugiau nei pusę (65 proc.) sudarė moterys. Iš viso pirmoje pakopoje 2024 m. studijavo 5313 studentai ir studentės: 3457 moterys ir 1856 vyrai. Antrosios pakopos studijose moterų studijavo beveik dvigubai daugiau nei vyrų: atitinkamai – 1786 ir 954. Didesnę dalį trečioje pakopoje studijuojančių asmenų taip pat sudarė moterys (56 proc).
Pagal 2024 m. duomenis, studentės dominuoja daugelyje mokslo sričių (žr. 5 pav.). Humanitariniuose moksluose ir menuose moterys sudaro 70 proc., socialiniuose moksluose – 69 proc., švietimo ir edukacijos srityje – 81 proc., gamtos moksluose – 70 proc. Kaip ir 2023 m., lyčių pusiausvyra geriausiai išlaikyta Žemės ūkio akademijoje, kur 46 proc. studijuojančiųjų yra moterų. Vienintelė sritis, kuriame studijuojančiųjų tarpe ryškiau vyrauja vyrai vis dar tebėra informatikos mokslai (Informatikos fakultetas). Čia studijuojančių moterų – kiek mažiau nei trečdalis (29 proc.).
Toks lyčių pasiskirstymas tik patvirtina išliekančią horizontalią lyčių segregaciją atskiruose fakultetuose ir disciplinose, kas taip pat skatina tęsti papildomų priemonių taikymą lygiaverčio moterų ir vyrų atstovavimo didinimui, profesiniam orientavimui bei karjeros planavimui.
Konferencijoje taip pat kalbėjo mokytojai(-os) praktikai(-ės) ir mokyklų vadovai(-ės). Aritonė Plungienė (Gilė), KTU Inžinerijos licėjaus direktoriaus pavaduotoja inžineriniam ugdymui, VDU STEAM didaktikos centro partnerystės docentė provokavo susirinkusiuosius (-ias) klausimu: „Kada ir kaip merginos ir inžinerija draugauja?“ Kartu su Luku Bagdonavičiumi, Vilniaus Vyčio gimnazijos direktoriaus pavaduotoju ir fizikos mokytoju, pranešėja rodė teigiamus pavyzdžius iš mokymo įstaigos, kalbino mokytojus ir vaikus, įsitraukusius į STEAM ugdymo veiklas. Abu pedagogai skaitė spinduliavo optimizmu ir entuziazmu, demonstravo (audio)vizualinę medžiagą, įrodančią, jog netgi toks klausimas – ar mergaitėms tinka STEAM mokslai – jų įstaigose nėra keliamas. Tiek kalbinti mokytojai (-os) ir mokiniai(-ės), tiek mergaičių pasiekimų STEAM srityje pristatymas, rodė stiprią mokyklų poziciją lyčių lygybės ir lygių galimybių klausimais.
Renginį vainikavo baigiamoji diskusija, moderuojama VDU Švietimo akademijos kanclerio pavaduotojo dr. Mindaugo Nefo. Diskusijoje dalyvavo VDU mokslininkės: VDU STEAM didaktikos centro vadovė dr. Judita Žukauskienė, VDU STEAM didaktikos centro direktorės pavaduotoja dr. Vesta Vančugovienė ir edukologijos doktorantė, VDU Švietimo akademijos vyr. lektorė ir matematikos mokytoja Monika Grigaliūnienė. Diskusijos dalyvės dalinosi asmenine patirtimi, pabrėždamos (-i), kad didžiulę įtaką jų karjeros kelyje darė ne tik stiprių moterų (ir moterų moksle) pavyzdžiai, aplinkos palaikymas, bet ir konkreti pagalba, lygiavertiškas atsakomybių (pvz., rūpesčio darbo) pasidalinimas šeimoje ar artimoje aplinkoje. Pašnekovės šnekėjo tiek apie asmeninių savybių (užsispyrimo, ambicingumo, atkaklumo, smalsumo), tiek apie aplinkos, mentorių, tvirtos komandos svarbą. Pokalbyje į taiklius moderatoriaus klausimus buvo atsakoma su humoru, restrospektyva apie neretai pravertusią kovos dvasią ir moterų tarpusavio palaikymo svarbos akcentavimą. Moksle aukštus pasiekimus turinčių moterų pavyzdžiai ir paskatinimas yra be galo svarbūs.
Konferencijos pranešėjai ir pranešėjos sutiko, jog STEAM mokslų prieinamumo didinimui išties svarbios įtraukiančios pedagoginės strategijos, edukatoriams (-ėms) skirti papildomi mokymai, kompetencijų kėlimo veiklos, mentorystės programos, tačiau nemažiau reikšmingas ir sektinų pavyzdžių demonstravimas, įskaitant ir gyvus susitikimus bei pokalbius su realiais STEAM srities žmonėmis, moterimis. Bendras švietimo srities darbuotojų tikslas išlieka pastebėti ir atsižvelgti į mokinių (studentų (-čių)) įvairovę, atpažinti talentus ir puoselėti gebėjimus, drąsinti ir nevaržyti smalsumo bei kūrybingumo. O siekiant didinti STEAM sričių prieinamumą ir patrauklumą mergaitėms, išties svarbu kurti palaikančią, skatinančią ir konkrečiais veiksmais lygias galimybes užtikrinančią mokymosi ir studijų aplinką.
———————
Projektą Lyčių lygybės ir lygių galimybių priemonių plėtojimas Vytauto Didžiojo universitete (LUMA) (10-040-T-0028) finansuoja Europos Sąjunga – NextGenerationEU (Programos „Europos horizontas“ akseleravimas). Kontaktas pasiteirauti: laura.lapinske[eta]vdu.lt.