Taikomoji genetika ir biotecnologijos miškininkystėje
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Pagal Lietuvos ir daugelyje kitų miškingų pasaulio šalių įprastas miškininkystės praktikas, visoms pagrindinėms miško medžių rūšims yra taikomos genetinio pagerinimo priemonės ar programos. Šių programų pagrindas genetinių žinių taikymas miško medžių ekologinei ir ekonominei vertei didinti. Šio kurso metu mokslinių tyrimų pagrindu išaiškinami miško medžių genetinio pagerinimo tikslai, metodai, nauda ir pavojai, biotechnologijų metodų pritaikymas genetiniam pagerinimui bei supažindinama su miško medžių genetinio pagerinimo sistema Lietuvoje ir užsienyje.
Dalyko anotacija užsienio kalba
According to common silvicultural practice in Lithuania and most of other forest rich countries in the world, some sort of genetic improvement programs is applied for every major forestry species. These programs are based on application of genetic principles for improving ecological and economical values of the forests. In this course, we use results of scientific studies together with the theory to explain aims, methods, gain and drawbacks of forest genetic improvement, illustrate application of biotechnology in genetic improvement and present the improvement programs in Lithuania and abroad.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Turėtų būti išklausęs miško medžių genetikos ar ekologinės genetikos kursus bakalauro lygmenyje
Dalyko studijų rezultatai
Įvertinti taikomosios miško medžių genetikos ir biotechnologijų metodų naudą miškų ūkui.
Įvertinti taikomosios miško medžių genetikos ir biotechnologijos metodų galimas pasekmes miškams ir jų genetinei įvairovei.
Analizuoti bei kritiškai vertinti šiuolaikines mokslines teorijas ir specialiąją metodologiją.
Kritiškai vertinti teorines ir praktines naujoves.
Efektyviai spręsti problemas tokiomis aplinkybėmis, kai stokojama išsamios informacijos bei instrukcijų.
Gebėti pagrįsti daromas išvadas ir jas deramai pateikti įvairaus išsilavinimo suinteresuotiems asmenims
Dalyko turinys
1. Miškotyros ir taikomosios genetikos samprata.
2. Miško ekosistemų genetinė struktūra ir genetinė įvairovė: rodikliai ir ištyrimo metodai.
3. Taikomosios genetikos moksliniai tyrimai miškotyroje.
4. Miško medžių genetinio pagerinimo tikslas ir principai.
5. Miško medžių genetinė įvairovė kaip pradinė medžiaga selekcijai.
6. Miško medžių genetinio pagerinimo tiksliniai požymiai ir atrankos eiliškumas.
7. Klasikiniai miško medžių genetinio pagerinimo metodai.
8. Biotechnologijų panaudojimas miško medžių genetiniam pagerinimui.
9. Miško medžių genetinio pagerinimo programų tipai ir jų sudarymas.
10. Ilgalaikė selekcija ir genetinių išteklių išsaugojimas.
11. Miško medžių genetinis pagerinimas Lietuvoje ir pasaulyje
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Seminarai 30 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 60 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzaminas – 60 proc.; seminaro pristatymas– 20 proc.; koliokviumas - 20 proc.
Literatūra
Pagrindinė literatūra
1. 2007 White ir kt. 2007. Introduction to Forest Genetics. CABI; 1 edition, 500 p. 2
2. 2013 Pâques, Luc E (Ed.)Forest Tree Breeding in Europe
Current State-of-the-Art and Perspectives
Springer, ISBN 978-94-007-6146-9, 350 p. 10
3. 2008 Danusevičius, D. 2008. Miško medžių bandomųjų želdinių vadovas VĮ Kazlų Rūdos mokomojoje miškų urėdijoje.
VĮ Kazlų Rūdos miškų urėdija, Lietuvos miškų institutas. Lututė, ISBN 978-9955-37-016-1, 103 p. 10
Papildoma literatūra
1. 2005 Sliesaravičius, A. ir Stanys, V. 2005. Žemės ūkio augalų biotechnologija. Enciklopedija, Vilnius, ISBN 9986-433-36-3, 234 p.. 20
2. 2005 Danusevičius, J. 2001. Pušų selekcija. Lietuvos miškų institutas. "Lututė", Kaunas 10
3. 2020 Danusevičius ir kt. 2006-2020. Internetinis mokomasis puslapis „Miško medžių genetika ir biotechnologijos“ http://www.lzuu.lt/me/lt/12718
-
4. 2008 Danusevičius, D. 2008. Miško medžių bandomųjų želdinių vadovas VĮ Kazlų Rūdos mokomojoje miškų urėdijoje. VĮ Kazlų Rūdos miškų urėdija Lietuvos miškų institutas. Lututė, ISBN 978-9955-37-016-1, 103 p. 20 vnt. pas dėstytoją