Agroverslo strateginis valdymas (ABM)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Siekiama suteikti žinių ir gebėjimą priimti strateginio valdymo teorijomis, modeliais ir instrumentais pagrįstus agroverslo plėtros sprendimus, didinančius konkurencinius pranašumus intensyvėjančio dinamiškumo ir didėjančio neapibrėžtumo sąlygomis. Pagrindiniai studijų metodai – tradicinės paskaitos ir diskusijos agroverslo strateginio valdymo metodologiniais klausimais, klausimų ir atsakymų pateikimas, debatai, išorinės ir vidinės aplinkos analizė ir kaitos poreikių vertinimas, tikslų ir uždavinių formavimas bei strateginių planų ir įgyvendinimo priemonių parengimas. Studentai gebės tobulinti agroverslu užsiimančių įmonių ir ūkių veiklą panaudojant šiuolaikines mokslo ir praktikos pripažintas strateginio vystymo teorijas, o taip pat nustatyti verslo organizacijos strateginę poziciją, kurti strategijas, planuoti ir organizuoti strateginių sprendimų įgyvendinimą intensyvėjančio dinamiškumo ir didėjančio neapibrėžtumo sąlygomis bei įgyvendinant žaliosios ekonomikos darbotvarkę ir siekiant darnaus vystymosi tikslų.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim is to provide knowledge and the ability to make agribusiness development decisions based on strategic management theories, models and tools that increase competitive advantage in an environment of intensifying dynamism and increasing uncertainty. The main study methods are traditional lectures and discussions on methodological issues of strategic management of agribusiness, presentation of questions and answers, debates, analysis of external and internal environment and assessment of change needs, formation of goals and objectives and preparation of strategic plans and implementation measures. Students will be able to improve the performance of agribusiness companies and farms using modern theories of strategic development recognized by science and practice, as well as identify the strategic position of business organization, develop strategies, plan and organize its implementation in the face of increasing dynamism and uncertainty, green economy agenda and sustainable development goals.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Vadybos ir ekonomikos pagrindų studijų dalykai.
Dalyko studijų rezultatai
1. Žino žemės ūkio ir maisto verslo organizacijos plėtros strategijų teorijas, modelius ir priemones įvairiuose įmonių gyvavimo ciklo ir žemės ūkio pridėtinės vertės kūrimo grandinių etapuose.
2. Žino verslo plėtros aplinkos analizės ir scenarijų planavimo metodinius aspektus; geba juos pritaikyti verslo strategijos galimybių ir strategijos pasirinkimo įvertinimui, siekiant konkurencingumo ir verslo tvarumo didėjančio dinamiškumo, netikrumo, globalizacijos ir klimato kaitos sąlygomis.
3. Geba atlikti tyrimus ir įvertinti žemės ūkio verslo organizacijų strateginę padėtį rinkos sąlygomis, numatyti strateginės plėtros scenarijus ir sudaryti strategijos įgyvendinimo ilgalaikius planus, esant ribotiems ištekliams, aplinkos neapibrėžtumui ir kokybės užtikrinimo reikalavimams.
4. Geba kritiškai vertinti valdymo problemas, demonstruoja strateginio mąstymo įgūdžius, kūrybiškai kuria ir įgyvendina inovatyvius strateginius sprendimus, pagrįstus profesinės kultūros, etinės ir socialinės atsakomybės normomis, taip pat atsižvelgiant į žaliosios ekonomikos ir Jungtinių Tautų darnaus vystymosi tikslus, savo šalies ilgalaikio vystymosi prioritetus ir skatinimo (paramos) priemones.
5. Geba savarankiškai ir tarptautinėje komandoje mokytis, prisiimti atsakomybę ir įsipareigoti, kritiškai vertinti ir mąstyti sprendžiant problemines verslo plėtros situacijas ir priimant strateginio valdymo sprendimus, taip pat geba priimti novatoriškus žemės ūkio ir maisto produktų verslo plėtros ir tarptautinio konkurencingumo didinimo sprendimus, įvertindamas jų etiškumą ir galimą poveikį ekonomikai, visuomenei ir supančiai aplinkai.
Dalyko turinys
1. Žemės ūkio ir maisto gamybos verslo istorinio-kultūrinio ir technologinio vystymosi holistinis vertinimas, siekiant tarptautinio konkurencingumo ir veiklos tvarumo didėjančio dinamiškumo, neapibrėžtumo, globalumo ir klimato kaitos sąlygomis.
2. Žemės ūkio ir maisto gamybos verslo įmonės / ūkio strateginio vystymosi aplinkos ir galimybių teoriniai ir praktiniai analizės, vertinimo, prognozavimo ir projektavimo aspektai.
3. Verslo plėtros varikliai ir verslo organizacijų / korporacijų gyvenimo ciklas didėjančio dinamiškumo, netikrumo, globalizacijos ir klimato kaitos sąlygomis.
4. Strateginio valdymo metodai ir verslo plėtros modelių, strategijų ir jų įgyvendinimo planų kūrimas bei įgyvendinimas.
5. Verslo plėtros ir konkurencingų pozicijų stiprinimo alternatyvos ir scenarijai, reikalingų išteklių paieška ir paskirstymas, organizaciniai aspektai ir komandos formavimas bei motyvavimas, strateginių pokyčių valdymas.
6. Žemės ūkio ir maisto gamybos verslo kokybės vadybos teorija ir praktika, saugos ir rizikos prevencijos priemonės, jų įgyvendinimo instrumentai.
7. Žemės ūkio ir maisto gamybos verslo plėtros ir konkurencingumo didinimo galimybės diegiant naujoves, didinant veiklos efektyvumą, sukuriant aukštesnę pridėtinę vertę, keičiant visuomenės vartojimą ir ieškant naujų rinkų, tam panaudojant verslo paramos nacionalines ir tarptautines programas bei finansinių investicijų mechanizmus.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 45 val.
Pratybos 30 val.
Savarankiškas darbas 125 val.
Iš viso 200 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Praktinis darbas ir atvejų analizė – 30 %
Koliokviumas – 15 %
Egzaminas – 55 %
Literatūra
Pagrindinė literatūra
1. 2019 Richard Whittington, Patrick Regnér, Duncan Angwin, Gerry Johnson, Kevan Scholes. Exploring Strategy, Text and Cases. Pearson. 12th ed.
2. 2017 Arthur Thompson, Margaret Peteraf, John Gamble, A. Strickland. Crafting & Executing Strategy: The Quest for Competitive Advantage: Concepts and Cases. 21st ed.
3. 2016 Fred R. David, Forest R. David. Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases. 16th ed. – Pearson.
https://www.amazon.co.uk/Strategic-Management-Competitive-Advantage-Approach/dp/1292148497/ref=dp_ob_image_bk
4. 2016 Michael Hitt, R. Duane Ireland, Robert Hoskisson. Strategic Management: Concepts and Cases: Competitiveness and Globalization. 12th ed.
5. 2013 Beierlein J. G, Schneeberger K. C., Osburn D. D. Principles of Agribusiness Management.
6. 2004 Aleksandras Vasiliauskas. Strateginis valdymas: [vadovėlis aukštųjų mokyklų studentams] / - 2-asis leid. - Kaunas. - 383, [1] p. - ISBN 9955-09-594-6.
Papildoma literatūra
1. 2017 Korsakienė, R., Grybaitė, V., Šimelytė A. Strateginis organizacijų valdymas: teorija ir praktika: vadovėlis Vilnius: Technika.
https://www.ebooks.vgtu.lt/product/strateginis-organizacij-valdymas-teorija-ir-praktika
2. 2012 Johnson G., Scholes K., Whittington R. Exploring corporate strategy.
http://alhaidari.net/zahir/Exploring.pdf
3. 2010 Gerry Johnson, Richard Whittington, Kevan Scholes. Exploring Strategy Text &Cases plus MyStrategyLab and The Strategy Experience simulation (9th Edition). Pearson Education Canada.
https://www.amazon.com/Exploring-Strategy-MyStrategyLab-Experience-simulation/dp/0273737023/ref=dp_ob_title_bk
4. 2010 Ichak Kalderon Adizes. Managing Corporate Lifecycles. – Embassy Books. 2nd ed.
https://www.amazon.com/Managing-Corporate-Lifecycles-Ichak-Adizes/dp/9381860548
5. 2010 Rudolf Grünig), Richard Kühn. Process-based Strategic Plannining.- Springer.
https://www.amazon.co.uk/Process-based-Strategic-Planning-Rudolf-Gr%C3%BCnig/dp/3642167144/ref=sr_1_1?keywords=process-based+strategic+planning&qid=1583589928&s=books&sr=1-1
6. 2004 Michael E. Porter. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. – New York.