Vokiečiakalbių šalių literatūra Europos kontekste (VKD3003)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šio kurso metu siekiama apžvelgti vokiečių ir vokiečiakalbės literatūros istoriją, pristatant svarbiausius autorius, jų kūrinius ir vietą bendrame Europos literatūros kontekste. Studentai supažindinami su pagrindiniais literatūros istoriografijos modeliais ir literatūros istorijos rašymo problemomis, taip pat su svarbiausiomis vokiečių ir vokiečiakalbės literatūros tendencijomis bei srovėmis nuo viduramžių iki XX amžiaus, dėmesį sutelkiant ties XX amžiaus literatūra. Seminarų metu siekiama detaliai analizuoti tekstus, praktiškai taikyti įvairių kūrinių analizės metodus, diskutuoti apie vokietakalbės literatūros ryšius su kitų šalių to paties laikmečio literatūromis.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of this course is to present the history of German literature, its socio-historical context, aesthetic attitudes, variety of literary trends, genres, poethical expressions and the most important authors. Chronological analysis goes together with problemic one. The main focus is on the literature of German speaking countries, but comparativistic aspects are important too. Therefore, parallels and differences between different European literatures are highlighted.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Literatūros teksto analizė
Dalyko studijų rezultatai
1. Atpažinti ir apibūdinti vokiečių literatūros epochas ir kryptis.
2. Apibūdinti įvairių epochų žymiausių vokiečiakalbių autorių estetines pažiūras, kūrybos temas ir stilius.
3. Įvertinti vokiečiakalbių autorių kūrinius veikusius politinius, socialinius ir kultūrinius kontekstus.
4. Aptarti vokiečiakalbių autorių vietą bendrame Europos literatūros kontekste, paaiškinti vokietakalbės ir kitų Europos šalių literatūrų sąsajas.
5. Literatūros kūrinių interpretacijos dėka geriau pažinti Europos ir konkrečiai vokiečių kultūrą.
6. Praktiškai taikyti įvairius kūrinių analizės, ypač komparatyvistinius, metodus.
7. Surasti ir analizuoti reikiamą medžiagą įvairiuose informacijos šaltiniuose.
Dalyko turinys
1. Lyginamosios literatūros studijos. Kultūrinės ir literatūrinės įtakos. Intertekstualumas.
2. Pagrindinių Europos / vokiečių literatūros epochų apžvalga. Literatūros istorijos rašymo ir kanono konstravimo problemos.
3. Švietimo epochos Europos / vokiečių literatūra (miestelėnų tragedija, romano žanrai). G.E. Lessing drama „Natanas Išmintingasis“.
4. „Audros ir veržimosi“ epochos genijaus kultas. J.W. Gėtės „Jaunojo Verterio kančios“.
5. Weimaro klasika (Šilerio ir Gėtės kūrybos reikšmė; poezijos analizė). J. W.Gėtės drama „Ifigenija Tauridėje“
6. Romantizmas. Istorinis kontekstas. Prancūzijos revoliucija. Napoleono kultas ir genijaus sąvoka. Individualizmas ir tautinės tapatybės atsiradimas. Novalio, Brentano, Eichendorfo ir Hölderlino lyrika bendrame europiniame romantizmo epochos literatūros kontekste.
7. Realizmas. Urbanistinės civilizacijos atsiradimas. Honore de Balzac La Comédie humaine. Gustave Flaubert Madame Bovary. Zola estetika ir Le roman experimental. Prancūzų ir vokiečių realizmo sąsajos. T. Fonatane romanas „Efi Bryst“.
8. Natūralizmo obsesyvios temos: paveldėjimas ir nuosmukis. Gerhardo Hauptmano pjesė „Audėjai“.
9. XIX –XX amžių sandūros literatūros kaip priešingos srovės natūralizmui ir realizmui pristatymas. Simbolizmo judėjimas. Simbolistinė poetika ir kalbos problematika. Raineris Maria Rilke ir Hugo fon Hofmanstahlis. Th. Mano novelė „Mirtis Venecijoje“.
10. Literatūrinė situacija Vokietijoje po Antrojo Pasaulinio karo. Egzistencializmo filosofijos įtaka literatūrai (Jean Paul Sartre, Albert Camu).
11. Kaltės problema XX a. antrosios pusės vokiečių literatūroje (Borcherto pjesė „Lauke už durų“). Grupės 47 susikūrimas, literatūrinė programa ir jos vaidmuo vokiečių literatūroje. Giunterio Graso kūrybos specifika (romano „Skardinis būgnelis“ ištraukų analizė).
12. Vokiečių literatūra po Vokietijos susivienijimo (Wendeliteratur).
Vokiečių literatūros specifika (Antikos reikšmė, Biblijos motyvai, istorinio socialinio-konteksto svarba). Vokiečių literatūra Europos literatūriniame kontekste.
Imanentinės teksto analizės privalumai ir ribos.
Kontekstinės teksto analizės principai.
Komparatyvistinės literatūros tekstų analizės principai.
Parengti ir žodžiu pristatyti pasirinkto literatūrinio kūrinio analizę (viešas pristatymas ir diskusija vyksta Kauno viešojoje bibliotekoje ar kitoje kultūros įstaigoje).
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30
Seminarai (S) 15
Savarankiškas darbas 62
Iš viso 107
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %, savarankiškas darbas – 20 %, egzaminas – 50 %
Literatūra
1. 1994 XX amžiaus Vakarų literatūra, I–II t. VU leidykla
2. 1998 Travers, M. Introduction to modern European literature. From Romanticism and Postmodernism Palgrave Macmillan
3. 2017 Jeßing B., Köhnen R. Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Metzler
4. 2003 Schnell R. Geschichte der deutschsprachigen Literatur seit 1945. Metzler
5. 2009 Boyle N. Kleine deutsche Literaturgeschichte. C.H. Beck
Papildoma literatūra
1. 2000 Borchmeyer, D.; Žmegač V. Pagrindinės moderniosios literatūros sąvokos. Tyto alba
2. 2000 Romantizmas Vakarų literatūroje VU leidykla
3. 2001 Beutin W. Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Metzler
4. 2001 Alt P. A. Aufklärung. Lehrbuch Germanistik. Metzler
5. 1980 Borchmeyer D. Die Weimarer Klassik. Eine Einführung. Bd. 1-2. Athenaeum
6. 1997 Borries E. und E. von. Deutsche Romantik dtv
7. Xlibris: Deutsche Literaturgeschichte und literarische Epochen vom Barock bis heute, http://www.xlibris.de/Epochen
8. Pohl W. Literaturgeschichte http://www.pohlw.de/literatur/epochen/index.htm)