Modernus ir šiuolaikinis teatras
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šis kursas skirtas supažindinti studentus su esminėmis XX a. Vakarų Europos, Rusijos ir JAV modernaus ir šiuolaikinio teatro tendencijomis, kūrėjų teorinėmis nuostatomis, biografija, praktine veikla, kūrybos metodika, taip pat pristatyti modernaus teatro kryptis, stilistiką, estetines orientacijas, išraiškos priemonių įvairovę, teatro sampratos raidą. Studentams suteikiamos teorinės ir praktinės žinios apie modernų teatrą, jo istorinę, estetinę bei ideologinę raidą, apie šiuolaikinio teatro tendencijas, jie mokomi interpretuoti modernaus ir šiuolaikinio teatro reiškinius plačiame sociokultūriniame kontekste.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of this course is to present the main tendencies and concepts of modern and contemporary theatre, to analyse the major modern artists and theatre theoreticians, the modern methodologies of work for actors, directors, stage designers, to introduce the range of different theoretical perspectives, each addressing a key concept of modern theatre as well as the major transformations from premodern to modern and post modern concepts of performance. Theoretical and practical knowledge about modern theatre movement, structure of its historical, aesthetic and ideological development as well as contemporary theatre practices will be gained during the course.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Teatrologija ir teatro mediacija, Estetika ir meno filosofija, Vakarų Europos teatras.
Dalyko studijų rezultatai
1. Skirti esmines XIX a. pab. – XX a. pr. modernaus teatro estetines ir stilistines tendencijas.
2. Palyginti skirtingų modernaus teatro kūrėjų (dramaturgų, režisierių, aktorių, scenografų, kompozitorių, kritikų) teorines nuostatas ir menines strategijas.
3. Apibrėžti pagrindines modernaus teatro sąvokas, jas kūrybiškai naudoti, palyginti ir kritiškai įvertinti.
4. Įvertinti modernaus teatro idėjų ir praktikos ypatumus bei poveikį plačiame kultūriniame kontekste.
5. Įvertinti moderniame teatre suformuluotų teatro sampratų ir naujų sceninės raiškos būdų poveikį šiuolaikinio meno teorijai ir praktikai.
6. Pritaikyti modernaus teatro teorines sąvokas ir darbo metodikas praktinėje analizėje.
7. Diskutuoti apie modernaus teatro praktikas, jas palyginti ir pristatyti viešoje erdvėje.
Dalyko turinys
1. Kultūrinė modernybės samprata. Modernaus teatro koncepcijų apžvalga. Didžiosios Teatro reformos sąvoka ir pagrindiniai bruožai.
2. Natūralizmas teatre. Meiningeno teatras, André Antoine‘as, Otto Brahmas. Natūralistinė režisieriaus samprata.
3. Simbolizmas teatre. Simbolistinės dramos bruožai: Maurice‘as Maeterlinckas, Augustas Strindbergas.
4. Realistinė kryptis teatre: Konstantino Stanislavskio teatro samprata. Aktoriaus saviruošos sistema: pagrindiniai bruožai. Московский Художественный театр (Maskvos Dailės teatras) ir jo veikla.
5. Anti-realistinė (sąlyginė) modernaus teatro kryptis: Edwardas Gordonas Craigas ir Adolphe‘as Appia. Anti-realistinė scenografijos samprata.
6. Konstruktyvistinis teatras: Vsevolodas Mejercholdas. Režisūros bruožai. Biomechanikos metodas ir sceninė erdvės konstrukcija.
7. Realistinės ir sąlyginės krypties sąveika moderniame teatre. Sintetinio teatro apraiškos: Evgenijus Vachtangovas, Aleksandras Tairovas.
8. Avangardiniai judėjimai teatre. Futurizmas, dadaizmas: pagrindiniai estetiniai postulatai ir kūrybos bruožai. Siurrealistinis ir ekspresionistinis teatras bei drama.
9. Antonine Artaud Žiaurumo teatro samprata. Metafinis teatras ir fizinio teatro ištakos.
10. Politinio teatro idėjos: Erwinas Piscatorius, Bertoldas Brechtas ir epinis teatras. Atsiribojimo efektas vaidyboje.
11. Politinis avangardas JAV ir Europos politinio teatro kontekstas. Politinio teatro strategijos JAV: nuo partizaninio iki Forumo teatro. Julianas Beckas ir Judith Malina: Living Theatre (Gyvasis teatras) veiksmo teatras.
12. Psichofizinis teatras: Jerzy Grotowskio teatrinio vyksmo samprata. K. Stanislavskio vaidmens kūrimo sistemos modifikacijos. Skurdusis teatras. Teatras ir ritualas.
13. Teatro antropologija: Peterio Brooko teatrinė teorija ir praktika.
14. Trečiasis teatras: Eugenio Barba ir Odino teatro praktika. Pasikartojantys principai vaidyboje ir Eurazijos teatras.
15. Postmodernus teatras: nuo Roberto Wilsono iki performatyvumo estetikos.
Dalyko studijos valandomis
Kontaktinis darbas:
Paskaitos – 45 val.
Seminarai – 15 val.
Savarankiškas studento darbas:
Individualus darbas raštu: 30 val.
Savarankiškas studento darbas (tame tarpe – pasirengimas seminarams, kolokviumui ir egzaminui) – 70 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 25 %
Seminaras (referatas) – 25 %
Egzaminas – 50 %
Literatūra
1. 1999 Artaud, A. Teatras ir jo antrininkas ScenaP. Tuščia erdvė Scena
3. 2011 Grotowski, J. Skurdusis teatras Apostrofa
4. 2008 Mejercholdas, V. Apie teatrą Apostrofa
5. 2004 Leach, R. Makers of modern theatre : an introduction. Routledge
6. 2005 Staniškytė, J. Modernus teatras: mokomoji knyga VDU leidykla
7. 2007 Taxidou, O. Modernism and performance : Jarry to Brecht. Palgrave Macmillan
8. 2008 Zolia, E. Natūralizmas teatre Apostrofa
Papildoma literatūra
1. 2001 Milling, J. Modern Theories Of Performance: From Stanislavski To Boal. Palgrave Macmillan
2. 2002 Fische-Lichte, E. History of European Drama and Theatre Routledge