Dvasinė ekologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Remiantis enciklikos Laudato si’ kvietimu į integraliąją ekologiją, kurse nagrinėjama dvasinė ekologija kaip žmogaus dvasinės sveikatos sąsajos su visapusiška asmens ir visuomenės gerove. Svarbiausios temos yra šios: pasaulio religijos ir dvasiniai ieškojimai žmonijos istorijoje; biblinis požiūris į žmogaus prigimtį kaip kūno ir dvasios vienovę; siela – dvasinis žmogaus pradas; ryšys tarp sielos (gr. psychí) ir psichologinės sveikatos; moralė ir dvasinė sveikata; vartotojiška masinė kultūra ir sąmoningas savęs ribojimas; charakterio ugdymas – visaverčio gyvenimo sąlyga; laisvė, įsipareigojimas ir priklausomybė; anoniminių alkoholikų 12 žingsnių programa – dvasinio sveikimo kelias ir jo pritaikomumo galimybės kiekvieno žmogaus gyvenime.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Pope Francis in his encyclical Laudato si’ invited us to pursue for integral ecology. Based on this invitation, this course analyses spiritual ecology as relationship between spiritual health and functional life of person and society. The main topics include: world religions and spiritual searches in history; biblical view on human nature as unity of body and spirit; soul – spiritual dimention of human being; relationship between soul (gr. psychí) and psychological health; morality and spiritual health; hedonistic mass culture and conscious self-restriction; character building as condition of functional life; freedom, commitment and addiction; AA Twelve steps program as way of spiritual healing and possibility of its application for everyone.
Dalyko studijų rezultatai
1. Apibūdinti enciklikoje Laudato si’ išreikštą požiūrį į integraliąją ekologiją.
2. Paaiškinti dvasinės ekologijos ir dvasinės sveikatos sampratas.
3. Apibūdinti pasaulio religijose atsispindinčius dvasinius ieškojimus siekiant visaverčio gyvenimo.
4. Apibūdinti biblinį požiūrį į žmogaus prigimtį kaip sukurtąją kūno ir dvasios vienovę bei sielą kaip dvasinį žmogaus pradą.
5. Išryškinti ryšį tarp dvasinės sveikatos, moralės ir psichologinės sveikatos.
6. Apibūdinti vartotojiškos masinės kultūros įtaką dvasinei sveikatai bei autentišką požiūrį į askezę kaip sąmoningą savęs ribojimą.
7. Išryškinti charakterio ugdymo reikšmę visaverčiam gyvenimui bei sąsajas tarp laisvės, įsipareigojimo ir priklausomybės (adikcijos).
8. Apžvelgti anoniminių alkoholikų 12 žingsnių programą ir jos pritaikomumo galimybes kiekvieno žmogaus gyvenime.
Dalyko turinys
Popiežiaus Pranciškaus enciklika Laudato si’ ir kvietimas į integraliąją ekologiją.
Dvasinės ekologijos ir dvasinės sveikatos sampratos.
Pasaulio religijos ir dvasiniai ieškojimai siekiant visaverčio gyvenimo žmonijos istorijoje.
Biblinis požiūris į žmogaus prigimtį kaip sukurtąją kūno ir dvasios vienovę. Siela – dvasinis žmogaus pradas.
Ryšys tarp sielos (dvasinės) sveikatos ir psichologinės sveikatos. Moralė ir dvasinė sveikata.
Vartotojiška masinė kultūra ir dvasinė sveikata. Autentiškas požiūris į askezę kaip sąmoningą savęs ribojimą.
Charakterio ugdymas – visaverčio gyvenimo sąlyga. Laisvė, įsipareigojimas ir priklausomybė (adikcija).
Anoniminių alkoholikų 12 žingsnių programa kaip dvasinio sveikimo kelias. Jo pritaikomumo galimybės kiekvieno žmogaus gyvenime.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30 val.
Darbas grupėse 15 val.
Savarankiškas darbas 88 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 proc. Referatas – 20 proc. Egzaminas – 50 proc.
Literatūra
1. 2015 Pranciškus. Enciklika Laudato si’ Katalikų Interneto tarnyba
2. 2018 Vėželienė L. Septynios didžiosios nuodėmės psichologo kabinete Tyto alba
3. 2015 Dvylika žingsnių ir dvylika tradicijų AA tarnyba Lietuvoje
Papildoma literatūra
1. 2016 Frankl V. E. Žmogus ieško prasmės Katalikų pasaulio leidiniai
2. 2017 Aistros įveika askezės ir psichologijos metodais Vox altera