Psichologo darbas ir etika ugdymo įstaigose (mišrus nuotolinis)

  • Dalyko kodas: PSM 5013
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Psychologist‘s work and ethic in the education institutions
  • Dalykas atestuotas: 2022-03-20
  • Atestacija galioja iki: 2025-03-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Albina Kepalaitė, dr. Ugnė Paluckaitė, VDU Socialinių mokslų fakultetas, Psichologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Studentai susipažįsta su Lietuvos švietimo sistema, ugdymo įstaigos psichologo vaidmeniu, funkcijomis, istoriniais mokyklinės psichologijos bruožais, mokyklos psichologo darbo modeliais. Daugiausia dėmesio skiriama lydėjimo modelio apžvalgai. Pagrindinis šio modelio elementas – konsiliumas, ugdytinio atitikimas pedagoginiam-psichologiniam statusui. Kursą sudaro paskaitos, diskusijos, atvejų analizė, užduotys, atliekamos komandoje ir individualiai.

Dalyko anotacija užsienio kalba

This course familiarizes students with the structure of the Lithuanian education system, the roles and functions of an educational psychologist. Issues that impact the functions of educational psychologists include the history of school psychology, models of educational psychologist work. The model of accompanying the natural development of the child is mostly described. The main element of this model and organizing is consilium. Also the relationships between various elements of the educational system are described. The course includes lectures, seminars, class discussions, case studies, homework assignments.

Dalyko studijų rezultatai

1. Įvertinti ugdymo įstaigos psichologo darbo efektyvumą, jo kryptis, problemas, analizuojant mokslinius straipsnius.
2. Įvertinti įvairių ugdymo įstaigų psichologo darbo ypatumus, galimybes, praktiką.
3. Planuoti psichologo veiklą ugdymo įstaigoje pagal veiklos kryptis, atsižvelgiant į etines ir teisines normas.
4. Planuoti psichokorekcinį - ugdomąjį darbą su ugdytiniais, atsižvelgiant į etines, teisines normas.
5. Naudoti ugdytinio psichologinio pedagoginio statuso duomenis, organizuojant psichologinį-pedagoginį konsiliumą.
6. Modeliuoti profesionalius psichologo santykius, su ugdymo proceso dalyviais, laikantis etinių ir teisinių normų
7. Kurti ugdymo proceso dalyvių psichologinio švietimo programas, numatant galimybes jas realizuoti konkrečioje mokykloje, laikantis etinių ir teisinių normų.

Dalyko turinys

1. Psichologo darbo ugdymo sistemoje samprata, istoriniai bruožai.
2. Psichologo veiklos normos Europos ir Lietuvos švietimo sistemoje kontekstas. Mokslo ir praktikos ryšys ugdymo įstaigos psichologo darbe.
3. Ugdymo įstaigos psichologo profesinis pasirengimas. Psichologo darbo ugdymo įstaigose modeliai.
4. Psichologo darbo ugdymo sistemoje pagrindinės funkcijos ir atsakomybės. Psichologo darbo pradžia ugdymo įstaigoje ir jos ypatumai.
5. Pagrindinės psichologo veiklos kryptys ugdymo įstaigoje, atsižvelgiant į įstaigos pobūdį.
6. Etiniai psichologo darbo aspektai ugdymo įstaigoje. Mokyklos psichologo etika JAV. Tarptautinės mokyklų asociacijos etikos kodeksas. Etinių dilemų sprendimas ugdymo įstaigoje. Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencija ir jos įgyvendinimas Lietuvoje.
7. Psichologo veiklos planavimas. Mokyklos psichologo kompetencijos. Socialinė dispečerinė, psichologinio įvertinimo veikla.
8. Konsultavimo, psichoorekcinė ugdomoji veikla. Tradicinės ir netradicinės grupinio darbo formos.
9. Psichologinio-pedagoginio ugdytinio statuso samprata ir jo turinys skirtingais ugdymo etapais. Psichologinio-pedagoginio konsiliumo etapai ir turinys.
10. Psichologo ugdymo įstaigose sąveikos problemos su ugdomojo proceso dalyviais. Profesinė ugdymo įstaigos psichologo savimonė ir apsisprendimas.
11. Šviečiamosios veiklos kryptys ugdymo įstaigų psichologo veikloje

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Konsultacijos 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 20 %, namų darbas Nr.1 – 15%, namų darbas Nr.2 – 15 %, komandinis darbas – 10%, egzaminas – 40%.

Literatūra

1. 2011 Lionetti, T. M., Snyder, E. P., Christner, R. W.A practical guide to building professional competencies in school psychology.
2. 2014 Witte, R. H. and Mosley- Howard, G. S. Mental Health Practice in Today's Schools : Issues and Interventions. https://ebookcentral.proquest.com/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=1833879&query=school+psychology
3. 2010 Gretchen Gimpel Peacock, … [et al.]. Practical handbook of school psychology : effective practices for the 21st century.
4. 2015 Rossen, E., Joyce-Beaulieu, D. The School Psychology Practicum and Internship Handbook. https://ebookcentral.proquest.com/lib/vmulib-ebooks/search.action?query=school+psychology
5. 2016 Jacob, S., Decker, D. M., and Lugg, E. T. Ethics and Law for School Psychologists. https://ebookcentral.proquest.com/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4592138&query=ethics+in+school+psychology
6. 2018 Dollarhide, C. T., & Lemberger-Truelove, M. E. (Eds.). Theories of school counseling for the 21st century. https://books.google.lt/books?hl=en&lr=&id=ilByDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=a+book+of+school+psychologist+work&ots=zfdPfVgvyT&sig=GQM2lOHHSpfxp_LrlQtFUTHOW1g&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Papildoma literatūra
1. 2010 Lietuvos Respublikos Švietimo ir Mokslo Ministro įsakymas dėl savivaldybės pedagoginės psichologinės tarnybos psichologo pavyzdinio pareigybės aprašymo http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=225426&p_query=pedagogin%EBs%20psichologin%EBs%20tarnybos%20pavyzdiniai%20nuostatai&p_tr2=2
2. 2005 Mokyklos psichologo asistento pavyzdinis pareigybės aprašymas http://www3.lrs.lt/pls/inter2/dokpaieska.showdoc_l?p_id=260357
3. 2008 Martines, D. Multicultural school psychology competencies : a practical guide.
4. 2011 Jacob, S., Decker, D. M., Hartshorne, T. S. Ethics and law for school psychologists