Propagandos ir informacinių karų analizė

  • Dalyko kodas: KOM 5034
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Analysis of Propaganda and Information Warfare
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof.dr. Gintautas Mažeikis

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurso metu tiriamos ir analizuojamos teorinės ir metodologinės propagandos, informacinio karo ir viešosios diplomatijos prielaidos, sąsajos, istorinės ir šiuolaikinės formos, mokomasi analizuoti ilgalaikę, trumpalaikę ir mikro, stipriąją ir silpnąją propagandos formas, informacinių karų ir viešosios diplomatijos atvejus. Išklausęs kursą studentas gebės analizuoti bendruomeniškai ar valstybės požiūriu reikšmingą institucinį įtikinėjimą, komunikacinės inžinerijos veiksmus, suvoks subjekcijos ir desubjekcijos, subjekto interpeliacijos ir subjekto decentracijos veiksmus ir funkcijas, kritikuoti propagandos subjekto sąmoningumą, analizuoti pakeistines sąmonės formas, silpnosios komunikacinės galios naudojimą, propagandos ir hibridinio karo sąsajas. Kursas skiria dėmesį komunikacinių veiksmų ir režimų, žinojimo disciplinos, diskurso galios, demaskavimo, informacinio saugumo, demitologizavimo, dekonstrukcijos ir kitoms antipropagandos praktikoms.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The aim of the course is studies of theoretical and methodological preconditions and theories of propaganda, informational warfare and public diplomacy. The course proposes learning of methodology of analysis of long term, short term, micro, strong and soft forms of propaganda, interpreting of informational warfare and cases of public diplomacy. After completing of the course student will be able to analyse and criticize community and state important manipulation, communicational engineering, engineering of consent, institutional persuasion, control of communicational actions and processes, process of subjection and de-subjections, interpellation of subject and decentration of subjectivity; he will be able to criticize consciousness of propaganda subjects, brain-washing, and manipulative actions. The course pays attention to the communication regimes, disciplines of knowledge, power of discourses, informational security, actions of unmasking, demythologization, deconstruction and others antipropaganda practices.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Politikos mokslų pagrindai, Filosofijos pagrindai, Komunikacijos mokslų pagrindai

Dalyko studijų rezultatai

Gebėjimas kokybiškai skirti informacinius karus, šiuolaikinę propaganda, viešąją diplomatiją ir VR.
Analizuoti šiuolaikinius „Švelniosios galios“ atvejus, hibridinių karų ir propagandos sąsajas, propagandos kampanijas, informacinių karų bangas, ir susijusias viešosios politikos akcijas.
Parodyti skirtingas ideologinio subjekto konstitavimo technikas remiantis literatūra, kinu, paraistorija, įsivaizduojamomis visuomenės institucijomis, komunikacijos inžinerija ir politine reklama.
Plėtoti gebėjimus analizuoti propagandą, ideologinius diskursus, discipliną, galios režimus, informacinio karo tipus; demonstruoti gebėjimus rekonstruojant metodišką įtikinėjimą, prievartinę subjektyvaciją, institucionalizaciją.
Analizuoti metodus kaip dekonstruoti informacinį karinį aktyvizmą, parodyti antipropagandinių veiksmų metodus: lygių ir demokratinių alternatyvų kūrimą, apvertimo (detournament) technikas, vykdyti „įsivaizduojamojo“ distribucijos analizę, aiškinti desubjekcijos, deinstitucionalizacijos galimybes, interpeliacijos procedūrų įveikimą, gebėjimą vykdyti laisvą socialinių vaidmenų ir įvaizdžių pasirinkimą.

Dalyko turinys

Šiuolaikinės propagandos kaip ideologinio ir mitinio subjekto konstitavimo būdo aiškinimas. Šiuolaikinio informacinio karo ir jo element apibūdinimas. Hibridinių karų paaiškinimas. Viešosios diplomatijos kaip taikios poltinės strategijos pristatymas.
Šiuolaikinės subjekcijos formų aiškinimas. Holistinių, konstruktyvistinių, esencialistinių ir veiksmo teorijų apie identitetus kritika. Trumpas institucionio ir komunikacinio bei kritinės dialektikos metodų, aiškinant propaganda ir informacinius karus, pateikimas.
Šiuoliakinio ideologijos subjekto konstitavimo ir manipuliacijos būdai: apklausos, ritualai, kino ir video, para-istorijų platinimo, įsivaizduojamų visuomenės institucijų konstravimo, komunikacinės inžinerijos, socialinės ir politinės reklamos trolinimo, feikinimo, viešų inscenizacijų darymo.
Istorinė (iki XX a.), klasikinė (XX a.) ir šiuolaikinės propagandos formos ir mąstymo formos (mitinė, religinė, estetinė, kalbinė, mokslo ir ideologinė
Skirtingos įtikinėjimo technologijos I. Senosios: medijų vaidmuo, retorika, ritualai, represinės sistemos, siaubo priemonės, įtikinėjimas karu, badu …
Skirtingos įtikinėjimo technologijos II, klasikinės: šiuolaikinė reklama, totalitarinė medijų kontrolė, informaciniai konfliktai, reklama, augantis televizijos ir kino vaidmuo.
XXI amžiaus propaganda: informaciniai karai, hibridiniai karai, įtikinėjimas socialiniuose tinkluose, inscenizacijos, mocumentary, trolingas ... komunikacinė inžinerija.
Stiprioji ir švelnioji, makro ir mikro, ilgalaikė ir trumpalaikė propaganda, propagandinės kampanijos. Propagandos priklausomybė nuo hegemoninės ideologijos, istorijų, viešpataujančių ir ilgalaikių mitų, turimų mąstymo įpročių.
G.Deleuze ir F. Guattari karo interpretacija ir idėjos perteikimas aiškinant masyvius informacinius karus.
Analizuoti ideologijos , politinio mito, para-istorijų ir jų inscenizacijų sąveikas su bendromis teorijomis; atpažinti kompleksinius įtikinėjimus, sisteminius subjekto tapatybės keitimus.
Propaganda ir informaciniai karai žiniasklaidos rinkos, marketingo požiūriu. Vaizdų gamybos, paskirstymo ir vartojimo kritika. Propagandos industrijų ir susijusių Kūrybinių industrijų kritika.
Subjekto interpeliacijos technika ir apklausos, egzaminavimo, kontrolės ir tikrinimo, tapatybių sistemų analizė.
Konstitavimas kine, video, para-istorijoje ir vadovėliuose.
Įsivaizduojamos visuomenės institucijos ir informacinio karo koncepcijų sąlyčiai. Pasitikėjimo, demokratijos ir kritikos vieta.
Komunikacijos inžinerija ir politinė reklama: skirtumai nuo propagandos.
Simbolinių, pakeistinių mąstymo formų ir sąmonės būsenų, realizuotų propagandos pranešimuose analizė ir kritika.
Melagingos sąmonės, spektaklio visuomenės, vienmačio žmogaus ir vienmatės visuomenės, pogulaginio mąstymo kritika.
Sąsajos: kritinė diskurso analizė ir propagandos analizė. Instituciniai skirtumai.
Atvejų analizės.
Antipropagandos samprata.
Antipropagandos metodai:
- lygių ir demokratinių alternatyvų kūrimas,
- Alternativių šaltinių ir komentatorių radimas,
- apvertimo (detournament) efektas,
- Dialektinis-kritinis priešybių mąstymas,
- antagonistinio vienas-kito palaikymo demaskavimas,
- vykdyti „įsivaizduojamojo“ distribucijos analizę,
- aiškinti desubjekcijos, deinstitucionalizacijos galimybes, interpeliacijos procedūrų įveikimą,
- vykdyti laisvą socialinių vaidmenų ir įvaizdžių pasirinkimą ir jų keitimą.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., konsultacijos interaktyviuoju būdu – 15 val., studento savarankiškas darbas: šaltinių skaitymas ir analizavimas – 40 val., pasirengimas pranešimui, kolokviumo ir egzamino darbui 60 valandų. Viso: 160 valandų.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%; seminaras – 20%; egzamino rašto darbas – 50%

Literatūra

1. 2010 G. Mažeikis. Propaganda irsimbolinismąstymas. VDU leidykla
2. 1991 Pratkanis, A.R., Aronson, E. 1991. Age of Propaganda. The Everyday Use and Abuse of Persuasion. W. H. Freeman and Company
3. 2004 O’Shaughnessy N.J. 2004. Politics and Propaganda. Manchester University Press
4. 1997 Clark, T. Art and Propaganda in the Twentieth Century. Perspectives
5. 2012 Marcuze M. One Dimensional Man: studies in the ideology of advanced industrial society Beacon Press
6. 2010 ChomskyN.,Herman E., ManufacturingConsent: ThePoliticalEconomyoftheMassMedia Random House
7. 2000 Ellul, J. Propaganda. The Formation of Men’s Attitudes. Vintage Books
Supplementary materials
1987 Habermas, Jürgen, The Theory of Communicative Action. Beacon Press
1995 Balfour, M. 1979. Propaganda in War 1939 – 1945. Routledge
1998 Page, C. U.S. Official Propaganda During the Vietnam War, 1965 – 1973. Leicester University Press