Žurnalistikos principai

  • Dalyko kodas: KOM 5029
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Principles of Journalism
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Romas Sakadolskis, PMDF Viešosios komunikacijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas modernios žurnalistikos dėsniams aptarti ir taikyti. Nagrinėjami žurnalistinio pasakojimo modeliai, šaltiniai, naujienų vertė, rėmai. Jais remiantis kuriami ir vertinami žurnalistiniai tekstai. Aptariami vidaus ir išorės žurnalistinio darbo veiksniai, žurnalistikos sociologija. Susipažįstama su ketvirtosios valdžios, sanitaro, sarginio šuns ir kitais žurnalisto mitais, žurnalistikos ideologijomis nuo objektyvumo ir socialinės atsakomybės iki atskaitingumo ir skaidrumo.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course examines the tenets of modern journalism. Students will scrutinize journalistic narrative models, sources, news values, frames, and utilize them to write and critique stories. Students will learn about internal and external factors affecting journalism, the sociology of journalism. They will analyze the fourth estate, the muckraker, the guard dog and other journalism myths and examine journalism’s ideologies from objectivity and social responsibility to accountability and transparency.

Dalyko studijų rezultatai

Studentai geba nagrinėti žurnalistinius tekstus, naudodami pasakojimo modelius, naujienų vertės ir įrėminimo teorijas.
Studentai geba kurti žurnalistinius tekstus, atrinkdami informaciją, naudodamiesi šaltiniais, taikydami tinkamus pasakojimo modelius.
Studentai suvokia vidaus ir išorės veiksnius, kurie lemia žurnalistikos kultūrą, skatina veiklos tendencijas ir daro įtaką šios profesijos žmonių funkcijai visuomenėje.
Studentai supranta modernios žurnalistikos ideologines kryptis, jų atsiradimą ir raidą, ir metaforas, kurios remiasi tomis ideologijomis.

Dalyko turinys

1. Žurnalistika kaip darinys.
2. Žurnalistinio pasakojimo modeliai.
3. Naujienos ir nukrypimų nuo normų kultūra.
4. Naujienų įrėminimas, dienotvarkės nustatymas ir aktyvinimas.
5. Šaltiniai žurnalistikoje.
6. Žurnalistikos kultūra.
7. Komercializacija ir žurnalistika.
8. Valdžia, politika ir žurnalistika.
9. Tikslioji žurnalistika.
10. Žurnalistikos mitų tikrovė.
11. Objektyvumo problema žurnalistikoje.
12. Kelias į socialinę atsakomybę.
13. Žiniasklaidos atskaitlingumo sistemos.
14. Ar permatomumas yra naujasis objektyvumas?
15. Kas nauja žurnalistikos etikoje?

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., komandinis darbas (pasitelkiant el. bendravimo priemones) – 15 val., savarankiškas studento darbas – 100 val. Iš viso: 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Užduotys raštu – 25% + 25%, egzaminas – 50%.

Literatūra

1. 2011 Aleknonis, G. Naujoji cenzūra. Mykolo Romerio universitetas
2. 2006 Castells, M. Tapatumo galia. Informacijos amžius: ekonomika, visuomenė ir kultūra, 2. Poligrafija ir informatika
3. 1998 Chalaby, J. The Invention of Journalism. Palgrave Macmillan
4. 2005 Giddens, A. Sociologija. Poligrafija ir informatika
5. 2012 Lee-Wright, P., et.al. Changing Journalism Routledge
6. 2011 Nevinskaitė, L. Šiuolaikinės medijos ir masinės komunikacijos priemonės. Vilniaus universitetas
7. 2009 Nugaraitė, A. et. al. Žiniasklaidos atskaitingumas Latvijoje, Lietuvoje ir Švedijoje (Žvalgomasis tyrimas) Transparency International Lietuvos skyrius. http://www.transparency.lt/new/images//tils_ziniasklaidos_atskaitingumas_zvalgomasis_tyrimas_2009.pdf
8. 2012 Pečiulis, Ž., red. Medijos, žiniasklaida, žurnalistika tradicinėje ir tinklaveikos visuomenėje. Vilniaus universitetas
9. 2011 Schudson, M. The Sociology of News. (Second Edition.) W.W. Norton and Company
10. 2009 Vinogradnaitė, I., et.al. Kalbėjimas paraštėse: alternatyvio s viešosios erdvės Lietuvoje. Versus Aureus
Papildoma literatūra
11. 2010 Allan, S. News Culture. Third Edition Open University Press
12. 2007 Brighton, P.; Foy, D. News Values Sage Publications
13. 2007 Baker, C. Media Concentration and Democracy. Why Ownership Matters. Cambridge University Press
14. 2003 Bertrand, C-J. An Arsenal for Democracy. Media Accountability Systems. Transaction Publishers
15. 2009 Bivins, T. Mixed Media. Moral Distinctions in Advertising, Public Relations, and Journalism. Second Edition. Routledge
16. 1947 Commission of Freedom of the Press, The. A Free and Responsible Press. A General Report on Mass Communication: Newspaper, Radio, Motion Pictures, Magazines, and Books University of Chicago Press
17. 2005 Franklin, B., et. al Key Concepts in Journalism Studies. Sage Publications
18. 2004 Harcup, T. Journalism Principles and Practice. Sage Publications
19. 2004 Iorio, S.H., Ed. Qualitative Research in Journalism. Taking It to the Streets. Lawrence Erlbaum Associates
20. 2003 Kawamoto, K., Ed. Digital Journalism. Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism. Rowman & Littlefield Publishers
21. 2005 Knowlton, S.; Freeman, K., Eds. Fair & Balanced. A History of Journalistic Objectivity. Vision Press
22. 2007 Kovach, B.; Rosenstiel, T. The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. Crown Publishers
23. 2013 Maras, S. Objectivity in Journalism. Polity
24. 2014 McBride, K.; Rosenstiel, T., Eds. The New Ethics of Journalism. Principles for the 21st Century. Sage
25. 2010 McQuail, D. McQuail‘s Mass Communication Theory. 6th Edition. Sage Publications
26. 2006 McNair, B. Cultural Chaos. Journalism, news and power in a globalised world. Routledge
27. 2004 Meškauskaitė, L. Žiniasklaidos teisė. Visuomenės informavimo teisė: teoriniai ir praktiniai aspektai. Teisinės informacijos centras
28. 2002 Meyer, P. Precision Journalism. A Reporter’s Introduction to Social Science Methods. 4th Edition. Rowman & Littlefield Publishers
29. 2013 Patterson, T. Informing the News. The Need for Knowledge-Based Journalism. Vintage Books
30. 2010 Picard, R. Value Creation and the Future of News Organizations. Formalpress | Media XXI
31. 2012 Rich, C. Writing and Reporting News: A Coaching Method. 7th Edition. Wadsworth
32. 2006 Tolson, A. Media Talk. Spoken Discourse on TV and Radio. Edinburgh University Press
33. 1978 Tuchman, G. Making News. A Study in the Construction of Reality Free Press
34. 2009 Wilkins, L.; Christians, C., Eds. The Handbook of Mass Media Ethics. Routledge