Taikomoji fonetika
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalyko tikslas – supažindinti su fonetikos duomenų ir metodikos taikymu kitų mokslų ir praktinėms reikmėms. Didelis dėmesys skiriamas akustinei balso analizei. Studentai susipažins su balso kokybės, akustiniais balso požymiais, pagrindiniais fonavimo tipais, balso ypatybėmis, leidžiančiomis atpažinti kalbėtoją, kalbėtojo požiūrį ir emocijas, rengs įrašus ir praktiškai analizuos balso požymius; susipažins su šnekos sutrikimų klasifikacija, diagnozės ir korekcijos metodais; taikydami tarptautinio fonetikos alfabeto simbolius, praktikuosis transkribuoti normalų ir sutrikusį kalbėjimą; susipažins su svarbiausiomis kalbos technologijų produktų kūrimo principais.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of the course is to introduce students with the possibilities of the application of the data and methodology of phonetics in practice and other scientific fields. Students get acquainted with acoustic cues of the voice, phonation types, voice quality, and perception of attitudes, emotions, personality, and identity of the speaker from voice; will prepare sound records and analyze voice properties; get acquainted with the classification of speech disorders, the methodology of diagnostic and therapy. During the course students will learn how to transcribe (using IPA symbols) a normal and disordered speech; get acquainted with the main principles in designing language technology products.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Kalbotyros lygmenų kursai
Dalyko studijų rezultatai
1. Suprasti ir taikyti fonetiką platesniame kontekste: būti susipažinusiam su fiziologiniu (garsų tarimo ir fonavimo ypatumai), klinikiniu (šnekos sutrikimų klasifikacija ir korekcijos taikymo būdai), sociologiniu (ryšys tarp fonetinių požymių ir asmens tapatybės suvokimo), psichologiniu (fonetinė emocijų raiška), technologiniu (kalbos technologijų produktų kūrimo principai ir problemos), šio dalyko aspektais.
2. Būti susipažinusiam ir gebėti naudotis elektroniniais kalbos resursais, naudojamais kaupti, apdoroti garsinių elementų duomenis.
3. Gebėti parengti garsinės kalbos vienetų elektroninei bazei (garsynui) medžiagą.
4. Mokymosi procese pasinaudoti elektronine terpe, atliekant praktines užduotis.
5. Išmanyti kompiuterinio sakytinės kalbos apdorojimo priemonių ir mokomųjų programų kūrimo principus.
6. Perprasti fonetinius emocijų požymius.
Dalyko turinys
Garsų artikuliacinės ir akustinės ypatybės. Pasaulio kalbų garsai. Oro tėkmės mechanizmas ir aerodinamiai ypatumai. Garso susidarymo akustinė teorija. Kalbėjimo ir suvokimo mechanizmas. Šnekos sutrikimų klasifikacija ir korekcijos taikymo būdai. Supralaringalinė sistema ir artikuliacijos sutrikimai. Laringalinė sistema ir fonacijos sutrikimai.
Balsas: balso registrai, fonavimo tipai, balso kokybė. Emocijų raiška ir suvokimas, atpažinimas iš balso. Balso ir asmens tapatybės požymiai (amžiaus, lyties, kultūriniai ypatumai). Intonacijos tipai, intonacijos funkcijos.
Kompiuterinis šnekos apdorojimas: kalbos atpažinimo metodai ir sistemos; kalbos sintezės metodai ir sistemos; kalbėtojo identifikavimo ir verifikavimo metodai ir sistemos.
Tarptautinis fonetikos alfabetas (IPA): priebalsiai, balsiai, diakritikai, supersegmentiniai elementai. Žymenys, skirti normaliai ir sutrikusiai kalbai transkribuoti.
Garsų anotavimo, analizės, sintezės, atpažinimo programos.
Garsynai (nacionaliniai ir pasauliniai).
Garsų įrašų rengimo ypatumai: informantų atranka, įrašymo aplinka, įrašo kokybė.
arsinės kalbos elementų įrašų rengimas, kaupimas, anotavimas, analizė.
Elektroninė terpė ir kalbos resursai:
taisyklingos tarties mokymo / mokymosi priemonės;
programos-simuliatoriai (vaizdo, garso, animacijos pagrindu sukurtos), skirti edukaciniams tikslams, taikomi kalbos korekcijos metu, naudojami žmonių, turinčių klausos ar regos sutrikimų;
pažintinės programos, skirtos analizuoti realiu laiku vaizduojamo garso spektrogramas, oscilogramas.
Pasaulio kalbų garsų duomenų bazės;
Programos (garso, vaizdo), skirtos įvairių kalbų garsų transkripcijai (IPA) praktikuoti.
Kompiuterinių sakytinės kalbos priemonių kūrimo ir mokomųjų programų kūrimo principai.
Fonetinė emocijų raiška.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30 val.
Seminarai (S) 15 val.
Darbas grupėse 15 val.
Savarankiškas darbas 102 val.
Iš viso 162 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 20 %, namų darbas – 40 %, egzaminas – 40 % galutinio pažymio.
Literatūra
1. 1993 Garšvienė A., Ivoškuvienė R. Logopedija. Šviesa
2. 2009 Herrero B. P. Voice and Identity: a contrastive study of identity perception in voice (daktaro disertacija)
3. 2011 Kreiman J., Sidtis D. Foundations of Voice Studies: An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception Wiley-Blackwell
4. 2000 (2005) Ladefoged P. A Course in Phonetics. Thomson Wadsworth.
5. 1996 Ladefoged P., Maddieson I. The Sounds of the World‘s Languages. Blackwell Publishing.
6. 1995 (arba vėlesni leidimai) Shriberg D. L., Kent R. Clinical Phonetics. Allyn and Bacon.
Papildoma literatūra
7. 2001 Ball M., Lowry O. Methods in Clinical Phonetics. Whurr Publishers.
8. 2005 Barry J. W., Dommelen A. W. The Integration of Phonetic Knowledge in Speech Technology. Springer
9. 1996 Colton H. R., Casper K. J. Understanding Voice Problems. A Physiological Perspective for Diagnosis and Treatment. Williams & Wilkins.
10. 2001 Ferrand T. C. Speech science. An integrated approach to the theory and clinical practice. Allyn and Bacon.
11. 2008 Ladd D. R. Intonational Phonology Cambridge University Press
12. 2005 Pisoni B. D., Remez E. R. The Handbook of Speech Perception. Blackwell Publishing.