Vaikų ir paauglių literatūra (LFL4020)

  • Dalyko kodas: LFL 4020
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: CHILDREN‘S AND TEENAGER‘S LITERATURE
  • Dalykas atestuotas: 2021-05-20
  • Atestacija galioja iki: 2024-05-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Loreta Udrienė, dr. Kristina Vaisvalavičienė, Lituanistikos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Paskaitų kursas supažindina su bendriausiais visuotinės ir lietuvių vaikų literatūros teorijos, istorijos bei kritikos klausimais, naujausiomis vaikų literatūros teorinėmis prieigomis, tyrinėjimo ir vertinimo metodais. Lietuvių vaikų literatūros raidos tendencijos pristatomos kanoninės ir šiuolaikinės pasaulio vaikų ir paauglių literatūros kontekste, analizuojamos vaikų literatūros ir kitų meno sričių bei šiuolaikinių medijų sąveikos, aptariama vaikų periodikos specifika. Išklausę kursą, studentai išmanys vaikų ir paauglių literatūros rūšis, žanrus, tipus, gebės analizuoti ir kritiškai vertinti vaikams ir paaugliams rašomus kūrinius, leidžiamas knygas ir žurnalus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course introduces historical, socio-cultural, aesthetic, ethical, psychological, social, commercial aspects of children's and adolescents' literature, introduces the latest theoretical approaches to children's literature, research and evaluation methods. Trends in the development of Lithuanian children's literature are presented in the context of canonical and contemporary world of children's and adolescent literature, the interactions between children's literature and other fields of art and modern media are analysed, and the specifics of children's periodicals are discussed. After completing the course, students will know the kinds, genres and types of children's and teenagers' literature, will be able to analyze and critically evaluate works written for children and teenagers, such as published books and magazines.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Išklausyti teoriniai literatūros mokslo įvado, literatūros stilių ir žanrų kursai, susipažinta su lietuvių ir Vakarų Europos literatūros istorija ir šiuolaikinės literatūros problematika, įgyta teksto analizės kompetencijų.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti apibūdinti svarbiausius vaikų literatūros sistemos bruožus ir funkcijas, jos veikėjus ir veikimo principus, įvardyti vaikų literatūros adresato psichologinius ypatumus ir poreikius, susieti vaikų literatūros raidos procesus su sociokultūriniu kontekstu, apibrėžti vaikų literatūros tyrinėjimo principus, kryptis ir metodus bei vertinimo kriterijus.
2. Gebėti paaiškinti vaikų literatūros formavimosi prielaidas ir raidą, apibūdinti vaikų literatūros, tautosakos ir mitologijos sąsajas, papasakoti apie atskirų vaikų literatūros žanrų specifiką ir tipologiją, būdingiausius bruožus, įvardyti funkcijas, nusakyti vertybinius kriterijus, remiantis skirtingomis literatūros teorijos prieigomis paaiškinti konkrečių kūrinių sąsajas su kitais mokslais, pagrįsti atskirų žanrų įtaką vaikų psichosocialinei raidai, kalbinių ir meninių kompetencijų ugdymui, pristatyti talentingiausius rašytojus, ryškiausių kūrinių pavyzdžius, jų tematiką, stilistiką, pagrįsti jų sąsajas su adresato amžiumi, sociokultūriniu kontekstu.
3. Gebėti paaiškinti lietuvių vaikų ir paauglių literatūros raidos specifiką sociokultūriniame ir pasaulio vaikų literatūros procesų kontekste, įvardyti tradicinius nacionalinės literatūros bruožus, periodizaciją, savitumą ir vertę, atskleisti pokyčių priežastis ir naujausias tendencijas, pristatyti talentingiausius autorius ir jų kūrybą.
4. Gebėti pritaikyti įgytas profesines žinias įvairiose kultūros, knygų leidybos ir švietimo srityse.
5. Gebėti rasti, atrinkti, sisteminti ir taikyti vaikų literatūros tyrimo procesui reikalingą informaciją, gebėti atpažinti ir formuluoti probleminius klausimus ir sąsajas, ieškoti mokslinių tyrimų išvadomis grįstų sprendimų.

Dalyko turinys

1. Vaikų literatūros samprata: terminas, sąvokos, funkcijos, problematika. Vaikas literatūroje ir vaikų literatūra. Vaikų literatūros žanrinė sistema. Adresatas ir adresantas. Amžiaus tarpsnių psichologija.
2. Vaikų literatūra ir kiti mokslai: psichologija, sociologija, edukologija ir kt. Žymiausi vaikų literatūros tyrėjai ir jų darbai, vaikų literatūros tyrimų centrų veikla, renginiai.
3. Vaikų literatūra ir sociokultūrinis kontekstas.
4. Vaikų literatūros kūrimo, leidybos, edukacijos ir skaitybos skatinimo aspektai. Vaikų periodika ir jos reikšmė vaikų literatūros laukui.
5. Šiuolaikinės vaikų literatūros teorijos (struktūralizmas, psichoanalizė, postkolonializmas, komparatyvistika) ir tyrinėjimo metodai.
6. Vertybiniai vaikų literatūros orientyrai. Šeima vaikų literatūroje kaip pamatinių vertybių modelis. Vaikų literatūra ir religija. Tautinės tapatybės konstravimo dėmenys, formos ir reikšmė.
7. Vaikų literatūra, tautosaka ir mitologija. Folkloriškoji ir originalioji literatūrinė pasaka. Tarp universalumo ir modernumo. Pasakų tipologija.
8. Rusų formalizmas ir Vladimiro Propo Pasakų morfologija. Struktūralizmo teorija paremta pasakų klasifikacija ir analizė.
9. Pažintinės pasakos. Nonsenso pasakos. Išplėtoto siužeto pasakos. Apysakos-pasakos. Žymiausi literatūrinių pasakų kūrėjai. Šiuolaikinių pasakų tendencijos.
10. Vaikų literatūra ir knygos vaikams. Iliustracijų funkcija. Paveikslų knygų specifika bei tipologija. Estetinė, pažintinė, psichologinė vertybių ir emocijų perteikimo vaizdais reikšmė. Humoras. Dailininkų-rašytojų kūryba.
11. Tradicinė ir modernioji vaikų poezija. Epinės poezijos žanrai (eiliuotos pasakos, poemos-pasakos, pasakėčios). Estetiniai, pramoginiai, pažintiniai ir didaktiniai vaikų poezijos aspektai.
12. Žaidybinės šiuolaikinės vaikų poezijos formos. Vaikų poezija ir socialinė kritika.
13. Vaikų literatūros raida iki XIX a. Romantizmo epochos vaikų literatūra.
14. XIX a. istorinė ir nuotykių, socialinė buitinė proza. Specialioji realistinė proza paaugliams. Fantastinės literatūros savitumas
15. Į paauglį orientuota literatūra. Brendimas kaip tema. Paauglių literatūros žanrai. Probleminė-psichologinė literatūra.
16. XX a. II p. – XXI a. pr. realistinio pobūdžio vaikų prozos tendencijos.
17. Vaikų literatūra ir ideologija. Programinės literatūros samprata ir vertė.
18. Lietuvių vaikų literatūros apžvalga. Lietuvių vaikų literatūros pradžia. XIX a. pab.– XX a. pr. vaikų literatūros situacija. Specifinis vaikų literatūros modelis.
19. 1918–1940 m. lietuvių vaikų literatūros charakteristika. Lietuvių egzodo vaikų literatūros istorinis kontekstas. Tradicijų tąsa išeivijoje.
20. Istorinė tematika lietuvių vaikų literatūroje. Trauminių tautos įvykių raiška lietuvių vaikų literatūroje.
21. 1940–1990 m. lietuvių vaikų literatūros bendrieji bruožai (prozos, poezijos, dramaturgijos tendencijos)
22. Šiuolaikinė lietuvių vaikų literatūra. Tradicijų tąsa ir plėtra prozoje.
23. Šiuolaikinės vaikų dramaturgijos savitumas. Literatūra ir teatras. Literatūra ir kinas.
24. Naujausios šiuolaikinės lietuvių vaikų ir paauglių literatūros linkmės. Vaikų literatūros vertimai.
25. Vaikų literatūros kūrinių rinkinių, chrestomatijų sudarymas.
26. Vaikų literatūros tyrinėjimo šaltiniai ir jų naudojimo specifika. Nacionalinės bibliografijos duomenų bazės, archyvai, muziejai, internetiniai ištekliai.

Dalyko studijos valandomis

Studijų vykdymo forma

Val. auditorinėse studijose

Val. nuotolinėse studijose

Paskaitos

 

30 val.

Seminarai

15 val.

 

Iš viso kontaktinio darbo val.

15 val.

30 val.

Savarankiškas darbas

62 val.

 

Iš viso

107 val.

30 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30 %, darbas paskaitų, seminarų metu – 10 %, individualios užduotys – 20 %, egzaminas – 40 % galutinio pažymio.

Literatūra

1. 2015 Urba, K. Auginančioji literatūra. Vilnius: Alma littera.
2. 2016 Urba, K. Vaikų literatūros sistemos formavimasis. Mokomasis leidinys. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla.
3. 2009 Urba, K. Parašyta vaikams. Straipsnių rinkinys. Vilnius: Gimtasis žodis.
4. 2013 Vaikų literatūra – laisvė ir kontrolė. Straipsnių rinkinys. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla.
5. 2009 Skabeikytė-Kazlauskienė G. Mitas-tautosaka-vaikų literatūra. Vilnius: Gimtasis žodis.
6. 2017 Bettelheim, B. Kodėl mums reikia stebuklo: pasakų reikšmė ir svarba. Vilnius: Tyto alba.
7. 2006 O'Sullivan, E. Comparative Children's Literature. London; New York (N.Y.): Routledge.
8. 2006 Nikolajeva, M., Scott, C. How Picturebooks Work. New York (N.Y.); London: Routledge.
Papildoma literatūra
1. 2011 Maskuliūnienė, D. Peldų takais. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.
2. 2015 Jakonytė, L. K. Šeimos vaizdinys sovietmečio literatūroje vaikams. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
2. 2000 Lietuvių apysaka vaikams: žanro modifikacijos. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.
3. 2015 Lietuvių vaikų drama: turinio ir formos linkmės. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.
4. 2005 Žvironaitė, L. (Udrienė, L) Žaidimas lietuvių vaikų poezijoje. Kaunas: Šviesa.
5. 1995 Raguotienė, G. „Vaikų periodika: pradžia ir raida iki 1940 metų“. Vaikų literatūros patirtis. Straipsnių rinkinys. Vilnius: Šviesa.
6. 1986 Auryla V. Lietuvių vaikų literatūra. Vilnius: Vaga.