Teksto analizė (LFL2004)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Žodis analizė kilęs iš graikų kalbos ir reiškia skaidymą. Tad šio praktinio kurso metu aiškinamės, į kokias sudedamąsias dalis galima ar reiktų segmentuoti tekstą, kokios yra esminės analizavimo procedūros ir operacijos. Teksto analizės principai pateikiami susitelkiant į esminius teksto elementus ir šiuolaikinėje teorijoje svarstomus klausimus: kalba, reikšmė, naratyvas, tapatumas, performatyvumas. Išklausę šį dalyką studentai gebės analizuoti bet kurį tekstą ir paaiškinti analizės rezultatus, panaudodami šiuos teorinius įrankius. Dalykas dėstomas derinant paskaitas, praktinę tekstų analizę, diskusijas, seminarus, darbą mažose grupelėse ir kūrybinio tyrimo užduotis.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course focuses on the main procedures and operations in analysing (i.e. segmenting) a text. The principles of textual analysis are presented from the perspective of basic textual elements and the issues discussed in literary theory: language, meaning, narrative, performativity, and identity. By the end of the course students should be able to analyse any text and interpret the results of their analysis using these theoretical tools. The course is taught by a combination of lectures, practice analysis, discussions, seminars, small group work, and creative exploration tasks.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Šiuolaikinės lietuvių literatūros problemos, Literatūros mokslo įvadas.
Dalyko studijų rezultatai
1. Pritaikyti esminius semiotinius teksto skaidymo principus ir procedūras (nustatyti opozicijas ir suteikti joms turinį), analizuojant bet kurio verbalinio ar neverbalinio teksto tekstualumą, naratyvumą, intertekstualumą, performatyvumą ir subjekto ženklinimą jame.
2. Paaiškinti konkretaus literatūros teksto – kaip verbalinės struktūros ir kalbos akto – reikšmes, atsižvelgiant į kultūrines literatūros kūrimo, recepcijos, tekstų sudarymo ir žanrų raidos sąlygas.
3. Surinkti, susieti ir išanalizuoti įvairiuose šaltiniuose surastą informaciją bei paaiškinti analizės rezultatus rašant darbus pagal bendruosius literatūrologijos akademinių darbų reikalavimus.
4. Parinkti tinkamas priemones ir veiksmingus būdus individualaus ir komandinio darbo užduotims atlikti per nustatytą laiką.
5. Suformuluoti probleminius klausimus ir pagrįsti savas teksto interpretacijas logiškais argumentais, išplaukiančiais iš atidžios konkretaus teksto analizės.
6. Kūrybiškai ištirti skirtingų teksto perskaitymo būdų galimybes ir kritiškai jas įvertinti.
Dalyko turinys
Paskaitų temos:
Šiuolaikinė teksto sąvoka ir samprata. Analizės ir interpretacijos skirtumai bei jų ryšys. Kalbos teorizavimas: Saussure’o kalbos teorija ir kalbos teorija po Saussure’o. Tekstinė intervencija ir atidus skaitymas. Trys literatūrinės kompetencijos konvencijos. Trumpo eilėraščio, kaip kūrinio ir kaip teksto, analizė. Tekstualumo žaismės analizavimas: teksto segmentavimas panašumu, gretimumu ir opozicija grįstais ryšiais. Sintagminių ir paradigminių metaforų, metonimijų, opozicijų atpažinimas tekste. Teksto segmentacija, atsižvelgiant į 6 pagrindinius tekstualumą sudarančius lingvistinių ryšių tipus. Naratyvumo (istorijos ir naracijos) analizavimas: istorijos skaidymas į sintagminę ir paradigminę įvykių struktūras; veikėjų fukcijos ir charakterizavimas; naracijos segmentavimas atsižvelgiant į pasakojimo laiką, balsą ir fokusuotę. Teksto analizavimo žanriniu požiūriu privalumai. Intertekstualumo analizavimas: teksto segmentavimas pagal kultūrinius kodus ir kultūrinių reikšmių dekodavimas. Subjektyvumo ženklinimo tekste analizė. Subjektyvumo reprezentacijos ir identifikacijos ryšio analizė.
Seminarų ir rašto darbų užduotys:
Probleminių klausimų formulavimas.
Eilėraščio tekstualumo analizė. Neliteratūrinio teksto ir filmo tekstualumo analizė. Romano pradžios tekstualumo analizė.
Apsakymo naratyvumo analizė. Naracijos ir fokusuotės technikų įvairovės analizavimas romano tekste.
Kultūrinių reikšmių dekodavimas ir ideologijos atidengimas reklaminiame neverbaliniame tekste.
Kūrybinis atidaus skaitymo galimybių tyrimas: eilėraščio rašymas ir jo „kasinėjimas“.
Kūrybinis autorystės ir biografijos tyrimas: autoriaus biografijos rašymas ir jos kritinis susiejimas su nagrinėjamu autoriaus tekstu
Kūrybinis istorinio konteksto tyrimas: modernaus teksto „perrašymas“, nukeliant jį į senesnę epochą (kultūrinių ideologijų dekodavimas šiuolaikiniame tekste).
Kūrybinis kritinės teorijos tyrimas: keturių skirtingų teorinių požiūrių „inscenizavimas“.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 15 val.
Seminarai 30 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 88 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Rašto darbas – 20 %, darbas seminaruose – 20 %, kolokviumas – 20 %, egzaminas – 40 % galutinio pažymio
Literatūra
1. 2013 McCaw N. How to read texts. A Student Guide to Critical Approaches and Skills.
2. 1993 Cohan St. and L. M. Shires. Telling Stories: a Theoretical Analysis of Narrative Fiction. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,url,uid&dbgroup=10118HUM&dbgroup=10221PROF&dbgroup=103180MAT&dbgroup=10501NATSCI&dbgroup=10504PROF&dbgroup=10705SOCSCI&dbgroup=10001GEN&dbgroup=10805NATSCI&dbgroup=10809SOCSCI&dbgroup=11201PROF&dbgroup=11209NATSCI&dbgroup=11220HUM&dbgroup=11608HUM&dbgroup=11619SOCSCI&bquery=(JN+%26quot%3bTelling+Stories%26quot%3b)+AND+FT+Y&type=1&searchMode=Standard&site=ehost-live&custid=ns195314
3. 1997 ir 2011 Culler J. Literary Theory: a Very Short Introduction. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,url,uid&db=e000xww&AN=100295&site=ehost-live&custid=ns195314
4. 2011 XX a. literatūros teorijos: chrestomatija aukštųjų mokyklų studentams.
5. 1998 Hawthorn J. Moderniosios literatūros teorijos žinynas.
Papildoma literatūra
1. 1980 Greimas A. J. Ašara ir poezija (vienos Marcelijaus Martinaičio poemos analizė). http://www.epaveldas.lt/vbspi/showImage.do?id=DOC_O_205684_1&biRecordId=37208
2. 2000 Eagleton T. Įvadas į literatūros teoriją.
3. 2004 Višomirskytė V. Antano Škėmos teksto strategija: nervingo persodinto augalo giesmė.