Socialinės ir psichologinės lingvistikos įvadas (LFL4004) (mišrus nuotolinis)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Per šį kursą apžvelgiami ir praktiškai taikomi kiekybiniai ir kokybiniai, eksperimentiniai, ilgalaikio stebėjimo tyrimo metodai. Daugiausia dėmesio skiriama kalbos (tiek gimtosios, tiek užsienio) įsisavinimo / mokymo(si) etapams, vaikų ir suaugusiųjų kalbos raidai, kalbos patologijoms aptarti. Psichologiniai kalbos įsisavinimo aspektai siejami su sociolingvistiniu kontekstu. Analizuojami dvikalbystės ir daugiakalbystės klausimai, kalbos politika ir planavimas, kalbos atmainų, kalbinių nuostatų, sociolingvistinės kompetencijos temos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
This course is designed to introduce students to various approaches, trends, and methodologies of socio-and psycholinguistics. Students will learn to apply different research methods including quantitative and qualitative, experimental, and longitudinal designs. The course will survey language (L1 and L2) acquisition, child and adult language development, language pathologies. Cognitive and psychological aspects of language development will be related to sociolinguistic context. The course will examine main issues related to bi/multilingualism, language policy and planning, regional and social varieties, language attitudes, sociolinguistic competence and other.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Lingvistinės pragmatikos pagrindai; Lietuvių kalbos fonetika ir akcentologija; Lietuvių kalbos morfologija ir žodžių daryba; Lietuvių kalbos leksikologija ir leksikografija.
Dalyko studijų rezultatai
Atpažinti ir apibrėžti pagrindinius sociolingvistikos ir psicholingvistikos terminus, juos vartoti.
Apibrėžti pagrindinius sociolingvistikos ir psicholingvistikos metodus, taikyti juos praktiškai.
Analizuoti kalbos reiškinius taikant kiekybinius, kokybinius, ilgalaikio stebėjimo, eksperimentinius metodus;
Analizuoti sociolingvistinių ir psicholingvistinių tyrimų duomenis naudojantis specialiosiomis kompiuterio programomis
Apibrėžti kalbos atmainas ir funkcijas visuomenėje.
Apibūdinti ankstyvosios fonologijos, gramatikos ir leksikos raidą
Apibūdinti tipiškos ir netipiškos vaikų kalbos raidos bruožus; kalbos (gimtosios ir užsienio) įsisavinimo / mokymo(si) etapus
Apibūdinti kalbos regionines, socialines ir kt. atmainas.
Paaiškinti socialines kalbos variantiškumo priežastis ir dėsningumus.
Apibūdinti ir įvertinti kalbos politikos aspektus.
Dalyko turinys
Trumpa sociolingvistikos ir psicholingvistikos krypčių istorija. Sociolingvistikos ir psicholingvistikos tyrimo objektai ir problemos. Sociolingvistikos ir psicholingvistikos sąsajos su sociologija, psichologija ir kitais mokslais.
Sociolingvistikos ir psicholingvistikos mokslinių tyrimų metodai: kiekybiniai, kokybiniai, dienoraščių studijos, eksperimentai, ilgalaikiai tyrimai. Duomenų sociolingvistiniams ir psicholingvistiniams metodams rinkimo ir analizės būdai, metodai bei kompiuterinės analizės programos (CHILDES, SPSS, Rbrul).
Kalba, kultūra, pažinimas. Kalbinė bendruomenė ir socialiniai tinklai.
Kalbos suvokimas ir produkcija: garsai.
Kalbos suvokimas ir produkcija: žodynas.
Kalbos suvokimas ir produkcija: gramatika.
Kalbos suvokimas ir produkcija: tekstas ir diskursas.
Kalbinės aplinkos poveikis kalbos raidai: vaikams skirtoji kalba; kalbos raida socialinės deprivacijos atvejais; kalbos raida tarptautinio įvaikinimo atvejais; antrųjų ir trečiųjų vaikų kalba; dvynių kalba.
Neurobiologinė kalbos bazė: kalbos ir smegenų veiklos sąsajos.
Įgimtieji ir įgytieji kalbos raidos sutrikimai.
Kalba, amžius, tautybė, rasė. Kalba ir lytis: moterų ir vyrų pokalbio strategijos. Mandagumo strategijos.
Regioninės ir socialinės kalbos atmainos. Stilius ir registras, kalbinė akomodacija. Perceptyvinė dialektologija (liaudies lingvistika).
Kalbos politika ir planavimas. Lietuvos kalbos politikos metmenys. Sociolingvistika, psicholingvistika ir švietimas.
Dalyko studijos valandomis
|
Studijų vykdymo forma |
Val. auditorinėse studijose |
Val. nuotolinėse studijose |
|
Paskaitos |
20 val. |
25 val. |
|
Iš viso kontaktinio darbo val. |
20 val. |
25 val. |
|
Savarankiškas darbas |
|
62 val. |
|
Iš viso |
20 val. |
87 val. |
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %, projektinis darbas – 20 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.
Literatūra
1. 1997 Karaliūnas S. Kalba ir visuomenė. Psichosociologiniai ir komunikaciniai kalbos vartojimo bruožai.
2. 2003 Kasatkina N., Leončikas T. Lietuvos etninių grupių adaptacija: kontekstas ir eiga.
3. 2010 Ramonienė M. (red.) Miestai ir kalbos.
4. 1998 Žukauskienė R. Raidos psichologija.
Papildoma literatūra
1. 1994 Grumadienė L. (red.) Sociolingvistika ir kalbos kultūra.
2. 1997 Coates J. Women, Men and Language: a Sociolinguistic Account of Gender. Differences in Language.
3. 2008 Harley T. A. The Psychology of Language: From Data to Theory (3rd. ed.).
4. 2007 Fromkin V. An Introduction to Language (8th ed).
5. 2006 Steinberg D. D. An Introduction to Psycholinguistics (2nd. ed.).
6. 1990 Taylor I., Taylor M. M. Psycholinguistics. Learning and Using Language.

