Koučingo psichologija

  • Dalyko kodas: PSI 4025
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Coaching Psychology
  • Dalykas atestuotas: 2022-03-20
  • Atestacija galioja iki: 2025-03-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Rytis Pakrosnis, SMF Psichologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Koučingas – sąlyginai nauja ir sparčiai besivystanti psichologinio konsultavimo, organizacinės psichologijos, verslo vadybos ir ugdymo mokslo sandūroje atsiradusi, daugiausiai humanistiniu ir stiprybėmis grįstu požiūriu besiremianti sritis, apimanti žinias apie žmogaus ar komandos pokyčius, asmeninį augimą, tikslų siekimą ir šių žinių praktinį taikymą, orientuojantis į ne klinikines klientų grupes, siekiant asmeninio ir/ar profesinio augimo, asmeninės ir/ar komandinės veiklos efektyvumo, psichikos ir somatinės sveikatos stiprinimo. Kurse pristatomos mokslinės žinios apie asmens ir komandos pokyčius ir augimą bei supažindinama su pagrindinėmis psichologijos teorijomis ir tyrimais, pagrindžiančiais koučingo teoriją ir praktiką, pristatomi pagrindiniai praktiniai koučingo metodai bei koučingo elementų panaudojimo psichologo darbe galimybės.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Coaching is a comparatively new but fast growing field emerging mainly at the intersection of counseling, organizational psychology, management and educational science, relying mainly on the humanistic and strength oriented approaches. Coaching brings together and employs the knowledge about the human growth, goal attainment and change and focuses on working with non-clinical populations in order to trigger the personal and/or professional growth, individual and/or team performance enhancement, physical and/or mental health strengthening etc. The course covers sceintific knowledge on personal and team change and growth, introduces to main psychological theories and research serving as the base for coaching theory and practice; most popular practical coaching models and tools; areas where practicing psychologists can use ideas and methods of coaching.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Asmenybės psichologija, Bendravimo psichologija, Konsultavimo psichologija, Klinikinė psichologija, Organizacinė psichologija, Grupių teorija ir praktika

Dalyko studijų rezultatai

1. Apibūdinti koučingo sampratą, ištakas, santykį su psichologija, profesinio reguliavimo taisykles, kvalifikacinius reikalavimus koučingo specialistui
2. Paaiškinti svarbiausias psichologijos ir jai giminingų mokslo sričių teorijas bei empirinių tyrimų rezultatus, pagrindžiančius asmens, komandos augimo potencialo ir pokyčių mechanizmų prielaidas bei dėsningumus
3. Paaiškinti esminius pagrindinių koučingo modelių teorinius principus, procesą, intervencines technikas ir remiantis šiomis žiniomis analizuoti atvejus
4. Paaiškinti koučingo teorinių principų bei praktinių metodų taikymo galimybes psichologo darbe ugdymo, sveikatos sistemose bei versle ir organizacijose

Dalyko turinys

1. Koučingo, kaip ugdymo metodo ir nepriklausomos profesijos, samprata, istorinės ištakos ir raida. Teisinio ir profesinio reguliavimo taisyklės
2. Koučingo santykis su psichologijos mokslu ir praktika. Koučingo santykis su kitomis giminingomis veiklomis: mokymas, mentoringas, konsultavimas, treniravimas
3. Koučingo rūšys: gyvenimo, sveikatos, darbo/organizacinis koučingas
4. Kvalifikaciniai reikalavimai ir koučingo specialistui būtinos profesinės kompetencijos. Koučingo etika
5. Esminės teorinės / filosofinės koučingo prielaidos apie žmogų / komandą / organizaciją ir šias prielaidas pagrindžiančios teorijos bei empiriniai atradimai
6. Asmens / komandos / organizacijos tikslingumą ir augimo potencialą (stiprybes bei išteklius) pagrindžiančios teorijos ir tyrimai
7. Pokyčių psichologija: pokyčių prielaidos, pasipriešinimas pokyčiams, pokyčių kliūtys, pokyčių procesas ir mechanizmai
8. Koučingo modeliai, jų teorinės prielaidos
9. Koučingo modelių proceso, etapų panašumai ir skirtumai.
10. Koučingo modelių intervencinių technikų apžvalga: tikslo iškėlimo technikos; išteklių ir stiprybių atradimo ir užtvirtinimo technikos; priemonių tikslui pasiekti planavimo technikos; progreso įvertinimo ir teigiamų pokyčių plėtojimo technikos; kitos technikos
11. Koučingo elementų taikymo įvairiose psichologo darbo srityse galimybės

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Savarankiškas darbas 75 val.
Iš viso 120 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%, namų darbas – 20%, egzaminas – 50%

Literatūra

1. 2009 Renton, J. Coaching and mentoring: what they are and how to make the most of them
2. 2020 Misiukonis, T. Koučingo technikos: praktiški patarimai, kaip padėti augti ir tobulėti kitiems
3. 2015 Misiukonis, T. Koučingo praktika vadovams
4. 2013 Law, H.S., Hussain, Z. The psychology of coaching, mentoring and learning https://ebookcentral.proquest.com
5. 2013 Law, H.S. Coaching psychology: A practitioner's guide https://ebookcentral.proquest.com
Papildoma literatūra
1. 2007 Conor, M. Coaching and mentoring at work: developing effective practice
2. 2013 Cox, E. Coaching understood: a pragmatic inquiry into the coaching process
3. 2011 Driver, M. Coaching positively: lessons for coaches from positive psychology El. knyga (EBSCOhost)
4. 2011 Meier, A., Boivin, M. Counselling and therapy techniques: theory and practice
5. 2005 Megginson, D., Clutterbuck, D. Techniques for coaching and mentoring
6. 2012 Rogers, J. Coaching skills: a handbook El. knyga (EBSCOhost)
7. 2009 Starr, J. Saviugdos vadovas: asmeninio ugdymo pagrindai ir įgūdžiai
8. 2011 The handbook of knowledge-based coaching: from theory to practice. Ed. Wildflower, L., Brennan, D.
9. 2006 Ting, Sh., Scisco, P. The CCL handbook of coaching: a guide for the leader coach