Sveikata ir senėjimas
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas skirtas supažindinti studentus su sveikata ir jos kitimai žmogaus raidos periodais, akcentuojant senėjimo procesus. Kurso metu studentai įgis žinių apie sveikatos dimensijas, sveikatos išsaugojimo ir profilaktikos tikslus bei priemones, biologinių, aplinkos ir psichologinių veiksnių reikšmę sveikatai suaugusiojo amžiuje. specifiką.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course focuses on studying health development in age groups putting stress on ageing. Upon completion of this course students should be able to understand main terms and definitions related to health development in age groups, will know goals and measures of prevention and health promotion in adulthood.
Dalyko studijų rezultatai
1. Paaiškinti sveikatos ir jos dimensijų sampratą, sveikatos rodiklių, gyvenimo kokybės, amžiaus tarpsnių ir raidos sampratas.
2. Apibūdinti asmens biologinius, psichologinius bei socialinius senėjimo aspektus.
3. Apibūdinti sveiko senėjimo prielaidas bei psichologo vaidmenį jame;
4. Parengti projektą pasirinktai sveikatos problemai spręsti senyvo amžiaus žmonėms, taikant psichologijos mokslo ir praktikos pasiekimus.
Dalyko turinys
Pagrindinės sąvokos: amžiaus tarpsniai, raida, sveikata, sveikatos dimensijos, sveikatos rodikliai, gyvenimo kokybė, sveikatos stiprinimas ir palaikymas. Sveikatos sampratos kaita nuo biomedicininio iki sveikatos raidos per gyvenimą požiūrio. Žmogaus raidos samprata ir gyvenimo eigos (kelio) sampratos modeliai lėtinių ligų tyrimuose.
Biologiniai, psichologiniai ir socialiniai senėjimo aspektai.
Gyventojų sveikatos rodikliai, jų ypatumai, įvertinimas ir kitimai amžiaus tarpsniais. Sveiko/sėkmingo senėjimo samprata. Sveikatos psichologo vieta stiprinant ir palaikant sveikatą bei vykdant su gyvenimo būdu susijusių ligų rizikos veiksnių korekciją nuo vaikystės iki senatvės. Psichologo vaidmuo teikiant pagalbą vyresnio amžiaus žmonėms.
Su gyvenimo būdu susijusių ligų rizikos veiksnių korekcijos ypatumai senyvame amžiuje. Programų rengimo principai.
Dalyko studijos valandomis
Studijų vykdymo forma |
Val. auditorinėse studijose |
Val. nuotolinėse studijose |
Paskaitos |
30 |
- |
Seminarai |
15 |
- |
Laboratoriniai darbai |
- |
- |
Pratybos |
- |
- |
Konsultacijos |
- |
15 |
Iš viso kontaktinio darbo val. |
60 |
|
Savarankiškas darbas |
100 |
|
Iš viso |
160 |
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 25%, namų darbas 25%, egzaminas - 50 %.
Literatūra
1. 2019 Aging: basic concept https://www.researchgate.net/publication/330116948_Aging_Basic_Concept/link/5c4055a4a6fdccd6b5b33e14/download
2. 2015 World report on ageing and health. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/186463/1/9789240694811_eng.pdf?ua=1
3. 2015 Action for ageing: A toolkit for organizing innovative events on the World report on ageing and health.
http://www.who.int/ageing/events/world-report-2015-launch/ageing-health-events-toolkit.pdf?ua=1
4. 2005 Connell C.M., Janevic M.R. Health and human development. In. Handbook of developmental psychology. p. 579-596.
5. 2008 Handbook of the Clinical Psychology of Ageing (Eds. Bob Woods and Linda Clare), 2nd ed.
6. 2007 Handbook of Health psychology And aging (Eds.C. M. Aldwin, C. L. Park, A. Spiro III)
7. 2006 The Many Faces of Health, Competence and Well-Being in Old Age: Integrating Epidemiological, Psychological and Social Perspectives (Eds. Hans-Werner Wahl, Hermann Brenner, Heidrun Mollenkopf, Dietrich Rothenbacher, Christoph Rott)
Papildoma literatūra
1. 2021 The 2021 Aegeing report. European Commission https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/economy-finance/ip142_en.pdf
2. 2007 Berk L. E. Development through the lifespan. 4th ed.