Prevencinio darbo kryptys ugdymo įstaigoje

  • Dalyko kodas: PSM 5021
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Prevention in Education Institution
  • Dalykas atestuotas: 2022-03-20
  • Atestacija galioja iki: 2025-03-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    dr. Jurga Misiūnienė, doc. Kristina Žardeckaitė-Matulaitienė, VDU Socialinių mokslų fakultetas, Psichologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyke nagrinėjama rizikingo elgesio prevencijos samprata ir prevencijos įvairiose ugdymo įstaigose kryptys. Apžvelgiamos vaikams būdingos rizikingo elgesio formos ir pasekmės, rizikingo elgesio paplitimas vaikų ir paauglių imtyje bei tokio elgesio prevencijos ikimokyklinėje įstaigoje ir /arba mokykloje strategijos ir metodai. Taikant įvairius metodus dėmesys bus skiriamas mokyklos psichologo funkcijoms prevencinį darbą vykdančioje komandoje ir skatinama taikyti psichologines poveikio priemones atsižvelgiant į psichologo darbo ugdymo įstaigoje kontekstą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course focuses on risky behavior analysis and the main strategies of prevention in different educational settings. Students will be able to understand the main forms and consequences of risky children’s and adolescents’ behavior and will be able to apply prevention strategies and methods to change this behavior in (pre)schools. Different methods will focus on school psychologist teamwork together with other specialists and on psychological measures use considering specific context of education institution settings.

Dalyko studijų rezultatai

1. Atskleisti rizikingo elgesio prevencijos sampratą mokyklinės psichologijos kontekste.
2. Palyginti rizikingą elgesį aiškinančias teorijas ir modelius.
3. Atskleisti įvairių rizikingo elgesio formų paplitimą ikimokykliniame ir mokykliniame amžiuje, pasekmes vaiko asmenybės funkcionavimui ir prevencijos galimybes.
4. Pademonstruoti mokėjimą mokyklos psichologo kompetencijos ribose įvertinti asmens elgesio riziką ir sudaryti pagalbos planą individualiu lygmeniu.
5. Pademonstruoti mokėjimą vykdyti rizikingo elgesio prevencijos užsiėmimą ugdymo įstaigai.

Dalyko turinys

1. Rizikingo elgesio prevencijos ugdymo institucijoje samprata.
2. Mokyklos psichologo darbas komandoje, vykdant rizikingo elgesio prevenciją.
3. Rizikingą elgesį aiškinančios teorijos ir modeliai: pagrindiniai teiginiai ir efektyvumas.
4. Prevencinio projekto ugdymo institucijai rengimo pagrindai.
5. Į aplinką ir į asmenį nukreiptos prevencijos strategijos.
6. Mokyklos psichologo atsakomybė ir ribos vykdant priklausomybių prevenciją ir ankstyvąją intervenciją ugdymo įstaigoje.
7. Mokyklos psichologo vaidmuo sprendžiant smurto atvejus ikimokykliniame ir mokykliniame amžiuje ir vykdant jų prevenciją.
8. Savižudybių prevencijos ir postvencijos galimybės ugdymo įstaigoje.
9. Nesaugaus lytinio elgesio ir prekybos žmonėmis prevencijos galimybės mokykloje.
10. Alternatyvių prevencijos renginių organizavimas ugdymo įstaigose.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Konsultacijos 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Namų darbas – 15%; komandinis darbas – 15%; kolokviumas – 25%; egzaminas - 45%.

Literatūra

1. 2019 Faulconbridge, J., Hunt, K., & Laffan, A. Improving the Psychological Wellbeing of Children and Young People : Effective Prevention and Early Intervention Across Health, Education and Social Care (pp. 13-136) https://web-p-ebscohost-com.ezproxy.vdu.lt:2443/ehost/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzE4MDE1NzNfX0FO0?sid=97a19753-28d5-4a93-a44d-8ab3cbe80ad8%40redis&vid=29&format=EB&lpid=lp_Cover-2&rid=0
2. 2018 Omar, H. A., Merrick, J. Building Youth for the Future: A Path Towards Suicide Prevention https://web-p-ebscohost-com.ezproxy.vdu.lt:2443/ehost/detail/detail?vid=0&sid=240a71f7-d5e4-4d15-a302-1251949a8eca%40redis&bdata=JkF1dGhUeXBlPWlwLHVybCx1aWQmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#db=nlebk&AN=1893067
3. 2016 Europos psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos kokybės standartai (sutrumpintas variantas). Vertė ir adaptavo NTAKD https://ntakd.lrv.lt/uploads/ntakd/documents/files/30470-NTAKD-EDPQS-Quick-Guide-LT.pdf
4. 2014 Bulotaitė, L. Rizikingas elgesys. Vilnius: Vilniaus universitetas. http://www.esparama.lt/documents/10157/490675/Bulotaite-Rizikingas-elgesys.pdf/e0fdbfe7-6631-4f93-a910-6e41b7fe0f39
5. 2013 Bankauskienė, I. Psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija: samprata ir modeliai. Informacinis leidinys. Vilnius: Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. https://ntakd.lrv.lt/uploads/ntakd/documents/files/PM_vartojimo_prevencija.pdf
6. 2010 Krizių valdymas mokykloje: Metodinė medžiaga mokyklų krizių valdymo komandoms. Reng. Kristina Ona Polukordienė, Paulius Skruibis, Marija Bagdonienė, Virginija Rekuč, Irma Skruibienė https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwibxuz7283gAhU0w8QBHSRsDIIQFjAAegQIChAC&url=https%3A%2F%2Fwww.klrppt.lt%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FKriziu-valdymas-mokykloje1.pdf&usg=AOvVaw1QdRhBr76m9FdyB55Ami7o
Papildoma literatūra
1. 2014 APA Guidelines for Prevention in Psychology. American Psychologist, 69 (3), 285-296. https://www.apa.org/pubs/journals/features/amp-a0034569.pdf
2. 2008 Hanstrom, M. Merginų grupės: merginos, lyčių lygybė, demokratija: metodinė medžiaga merginų grupių vadovėms. https://peace.ax/wp-content/uploads/2011/07/Tjejgruppsmanual_hel_lit_2008.pdf
3. 2006 Žemaitienė N. Už tylos sienos: savižudybių prevencijos gairės mokykloje. http://vpsc.lt/images/stories/leidiniai_savizudyb/Uz_tylos_sienos.pdf