Profesinio rengimo politika

  • Dalyko kodas: EDU 4023
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Policy of Vocational Education and Training
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc., dr. Vidmantas Tūtlys, Socialinių mokslų fakultetas, Edukologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Profesinio rengimo politikos dalykas suteikia žinių ir gebėjimų reikalingų savarankiškam kritiškam požiūriui į profesinį rengimą ir jo valdymą šalies bei tarptautiniu mastu. Studijų metu profesinio rengimo politika yra pristatoma ir analizuojama kaip kompleksinis socialinis ir politinis fenomenas ir kaip integrali šalies švietimo, ekonominės ir socialinės politikos dalis. Įvertinami šiuolaikiniai švietimo politikos iššūkiai, susiję su ekonomine globalizacija, socialine atskirtimi, migracija, Europos integracija ir kitais reikšmingais procesais.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The subject provide knowledge and know-how needed for the development of independent and critical attitude to vocational education and training and it‘s regulation on the national and international scale. Vocational education and training policy is presented and analysed as a complex social - political phenomenon, as well as integral part of the national policies of education, economical and social development. There are discussed and considered the most important challenges of contemporary policy of VET related to economic globalization, social cohesion, migration, European integration and other processes.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Edukologijos įvadas, ugdymo karjerai pagrindai, darbo rinka ir karjera.

Dalyko studijų rezultatai

1.    Apibūdinti profesinio rengimo politikos sampratą, tikslus ir jų nustatymo principus.
2.    Atsižvelgiant į šiuolaikines filosofines, ekonomines bei socialines teorijas, analizuoti profesinio rengimo politiką, jos procesus.
3.    Paaiškinti profesinio rengimo politikos sąveiką su darbo rinka.
4.    Paaiškinti švietimo politikos politinių-ekonominių modelių įvairovę ir jos implikacijas tarptautinei profesinio rengimo raidai.
5.    Paaiškinti profesinio rengimo politikos sąsajas su ekonomine ir socialine politika. 
6.    Lyginti įvairių Europos ir pasaulio šalių profesinio rengimo politiką, semiantis idėjų, kaip mokytis iš kitų šalių kuriant ir plėtojant profesinio rengimo politiką Lietuvoje.   
7.    Kritiškai vertinti Lietuvos ir ES profesinio rengimo politikos tikslus, uždavinius, perspektyvas.

Dalyko turinys

1.    Profesinio rengimo politikos samprata.
2.    Nacionalinės ir regioninės profesinio rengimo politikos instrumentai.
3.    Profesinio rengimo politiką formuojančios teorinės ir filosofinės koncepcijos.
4.    Profesinio rengimo politikos kūrėjai ir dalyviai: interesai, vaidmenys, atsakomybės. 
5.    Profesinio rengimo politikos ir darbo rinkos sąveika. 
6.    Profesinio rengimo politiniai-ekonominiai modeliai ir jų įvairovė.
7.    Profesinio rengimo politikos ir darbo rinkos sąveika.  
8.    Profesinio rengimo politikos sąsajos su ekonomine politika: žmonių išteklių vystymas ir jo planavimas, profesinis rengimas nacionalinėse konkuravimo strategijose.
9.    Profesinio rengimo politikos sąsajos su socialine politika: profesinio rengimo prieinamumas ir socialinės sanglaudos plėtra.
10.    Profesinio rengimo politiniai-ekonominiai modeliai ir jų įvairovė.
11.    Socialinė partnerystė profesiniame rengime. Socialinio dialogo modeliai.
12.    „Politikos skolinimasis“ ir mokymasis iš kitų šalių profesinio rengimo politikos kūrimo ir diegimo patirties. 
13.    Lietuvos ir ES profesinio rengimo politika.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P)    30 val.
Darbas grupėse    15 val.
Savarankiškas darbas    60 val. 
Iš viso    105 val.
.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzaminas ( 50%), savarankiškas darbas (20 %), darbo grupėje rezultatų vertinimas (15 %), kolokviumas (15 %).

Literatūra

1.    2009    Tūtlys V. ir kt. Profesinio rengimo socialinės partnerystės įgyvendinimo ir tobulinimo Lietuvos regionuose gairės.    Vytauto Didžiojo universiteto leidykla.
2.    2007    Lietuvos kvalifikacijų sistemos metodologija.    Darbo rinkos mokymo tarnyba.
3.    2005    Laužackas R. (2005). Profesinio rengimo metodologija.     Vytauto Didžiojo universiteto leidykla.
4.    2006-2009 European Journal of Vocational Training. Nr. 38, 39, 40, 41, 42/43, 44, 45, 46, 47, 48. European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop)
5.    2004    Laužackas R., Danilevičius E., Gurskienė O. Profesinio rengimo reforma Lietuvoje. Parametrai ir rezultatai. Vytauto Didžiojo universiteto leidykla.
6.    1997-2011    Profesinis rengimas: tyrimai ir realijos. Nr. 1- 20. Vytauto Didžiojo universiteto leidykla.
Papildoma literatūra
1.    2010    I. Spūdytė. Bendrosios nacionalinės kvalifikacijų sąrangos funkcionalumas: diegimo parametrai : daktaro disertacija : socialiniai mokslai, edukologija (07 S). Vytauto Didžiojo universiteto leidykla. Kaunas
2.    2009    Rupert Mcalean (eds.) International handbook of education for the changing world of work : bridging academic and vocational learning. Bonn: Springer
3.    2008    Young, M. Bringing Knowledge Back In. From social constructivism to social realism in the sociology of education.     Routledge. London&New York  
4.    2008    Markowitsch J., Hefler G. (eds.) Enterprise Training in Europe. Comparative  Studies on Cultures, Markets and Public Support Initiatives.     Wien, Berlin:  LIT Verlag.      
5.    2006    Grugulis I. Skills, Training and Human Resource Development. London: Palgrave Macmillan
6.    2004    Brown P., Hesketh A. The Mismanagement of Talent. Employability and Jobs in the Knowledge Economy. Oxford: Oxford University Press