Komunikacijos ir medijų filosofija

  • Dalyko kodas: KOM 5018
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Communication and Media Philosophy
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Mykolas Drunga, PMDF Viešosios komunikacijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kursas skirtas supažindinti su visais žmogaus komunikacijos ir medijų teorijų filosofiniais (ontologiniais, epistemologiniais, etiniais, estetiniais, lingvistiniais) aspektais ir studentuose išugdyti jų atžvilgiu pagrįstai kritinį požiūrį, kurį įmanoma patvirtinti praktikoje.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course acquaints students with philosophical (ontological, epistemological, ethical, aesthetic, and linguistic) aspects of theories of human communication and media and enables them to adopt rationally justified and practically evaluable critical views on these theories.

Dalyko studijų rezultatai

Apibrėžti pagrindines pripažintų komunikacijos ir medijų teorijų sąvokas.
Taikyti komunikacijos ir medijų teorijas (pvz., švirkšto, McLuhano, mentalinio modelio, semiotinės, kritinės ir daugelis kitų) analizuojant žurnalistikos funkcijas demokratinėje ir pilietinėje visuomenėje.
Suteikti žiniasklaidoje ir viešajame diskurse vykstančių procesų supratimui ir vertinimui tinkamus ir reikalingus filosofinius įrankius.
Sugebėti atsakyti į klausimus „Kodėl reikia skelbti tiesą?“, „Kuo tiesa vertingesnė už netiesą?“, „Kuo tiesa skiriasi juo pliurpalų?“, „Kodėl pliurpalų neatperka ir nepateisina jokia pramogavimo funkcija?“

Dalyko turinys

1. Įvadas į komunikacijos ir medijų filosofiją.
2. Komunikacijos tikslai ir rūšys.
3. Komunikacijos teorijų klasifikacija ir siekiai.
4. Komunikacijos kalbiniai ir estetiniai aspektai.
5. Pažinimo versmės, rūšys ir būdai.
6. Žiniasklaidos pirmoji misija: surasti ir pranešti tiesą.
7. Tiesos prigimtis: sąvokos, apibrėžimai, teorijos.
8. Tiesos rūšys: faktinė, mokslinė, literatūrinė, meninė, kinematografinė, fikcinė.
8. Objektyvumas ir subjektyvumas medijose.
9. Komunikacijos etika: deontologinės ir utilitaristinės teorijos.
10. Rimta žurnalistika ir „pliurpalogija“.
11. Sokolo išdaiga.
12. Searle‘o ir Derrida ginčas.
13-15. Studentų darbų pristatymai ir baigiamoji diskusija.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., komandinis darbas (pasitelkiant el. bendravimo priemones) – 15 val., savarankiškas studento darbas – 100 val. Iš viso: 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 20%, du rašto darbai – 30%, egzaminas – 50%.

Literatūra

1. 2005 Fenton, T. Bad News: The Decline of Reporting, the Business of News, and the Danger to us all. Regan Books
2. 2005 McQuail, D., Mass Communication Theory. Sage
3. 2005 Frankfurt, H. G., On Bullshit. Princeton
4. 2006 Webster, Frank, Informacinės visuomenės teorijos (Information Society Theories). Poligrafija ir informatika
5. 2003 McLuhan, M., Kaip suprasti medijas (Understanding Media). Baltos lankos
Papildoma literatūra
6. 1987 Devitt & Sterelny, Language & Reality. Basil Blackwell
7. 2007 Kovach, B. et al. The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. Three Rivers Press