Muzikologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Tai atlikimo meno programos dalykas, skirtas nušviesti muzikos nagrinėjimo būtinybei ir būdams. Jo tikslas - nagrinėti klausimus, galinčius įtakoti muzikos atlikimo veiklos kokybę bei praskleisti muzikinio kultūrinio gyvenimo dėsningumus. Studijų turinys grindžiamas naujausiomis vakarų pasaulio muzikologijos mokslo žiniomis ir apima muzikos kalbos parametrų, muzikinio vyksmo dėsningumų klausimus, muzikos analizės metodus, atlikimo ideologijas, meno ir socialinės muzikos istorijos tyrimų alternatyvas, kritinės muzikologijos postmodernų diskursą. Studijų metu lavinami asmenybės gebėjimai sąmoningai dalyvauti muzikinės kultūros puoselėjime, kaupiama kritinių komentarų patirtis.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The discipline of musicology highlights the need and the ways of music consideration, focusing on issues likely to influence the quality of the musical performance and to uncertain the laws of musical cultural life. Recent western musicology knowledge-based insights include the musical language settings, musical movement pattern’ issues, music analysis techniques, performance ideologies, art and social music history research alternatives, critical musicology in a postmodern discourse. Course is designed for anyone wishing to participate in pro-conscious cherishing of musical culture.
Dalyko studijų rezultatai
1. Pritaikyti muzikologijos mokslo istorinį kontekstą ir struktūrą atvejo ir/ar probleminei muzikos reiškinių analizei
2. Pritaikyti tinkamus muzikos analizės instrumentus
3. Identifikuoti muzikinius reiškinius apibūdinančio konteksto tyrimo ypatumus
4. Suformuluoti muzikos reiškinių vertinimo kriterijus
Dalyko turinys
1. Tradicinės (pozityvistinės) muzikologijos disciplinų apžvalga
2. Muzikologijos (muzikos istorijos) tapsmo akademine disciplina istorinė apžvalga
3. Muzikos istorijos mitų kilmės prielaidos (recepcijos istorijos fenomenas)
4. Tradicinė, tematinė, psichologinė ir kritinė analizės – skirtingų muzikologinių tyrimo būdų palyginimas
5. Etnomuzikologijos krypčių (požiūrio į muzikos istoriją) aptarimas ir palyginimas „tradicinės“ muzikologijos kontekste
6. Pulsų raštai: ritmo, tonų, harmonijos ir tembro kokybių sąsajos
7. H. Šenkerio, E. Narmouro, A. Forte, F. Lehrdahlio analizės teorijų pristatymai, jų taikymo atlikimo praktikoje pavyzdžiai
8. Naujų muzikologinių instrumentų (kompiuterinės, sociologinės, muzikinių duomenų analizės ir statistikos) radimosi galimybių apžvalga
9. Transcedentalistinis („dieviškasis“), referencinis („jausmų“) ir absoliutinis („proto“) mąstymai apie muziką. Muzikinio gyvenimo įvykių diskutavimo galimybės šiais trimis požiūriais
10. Postmodernumo sąvokos pažinimas, diskusijos ir pavyzdžių paieška muzikinės kultūros aktualijose
11. Muzikos kritikos prielaidų ir tikslų analizė bei kritikos pavyzdžių nagrinėjimas
12. Istorinio, klasikinio ir šiuolaikinio atlikimų skirtybės ir sąsajos
13. Muzikinio vyksmo būdų: archainio (binarinio), organuminio (vertikaliojo), griežtojo (linijinio) ir laisvojo (harmoninio) stilių, instrumentinio (faktūrinio), ambientinio (sferinio), technologijų (kompiuterinės muzikos) – komponavimo technologijos skirtybių palyginimas ir atlikimo praktikos
14. Socialinės (populiariosios) muzikos istorijos ištakų ir sklaidos istorijoje analizė ir istorinio nagrinėjimo galimybių vertinimas
15. Diskusijos ir kritiniai straipsniai aktualiomis „Muzikologijos“ žurnalo temomis
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 45 val.
Seminarai (S) 15 val.
Savarankiškas darbas 90 val.
Iš viso 150 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Du seminarai – 30 %
Kolokviumas – 20 %
Baigiamasis egzaminas – 50 %
Literatūra
1. 1985 Joseph Kerman. Contemplating Music. Cambridge, Harvard
2. 2002 Alastair Williams. Constructing Musicology. Ashgate Pub Ltd
3. 2007 Muzika kaip kultūros tekstas. Vilnius, Apostrofa
4. 2000-2012 „Muzikologija“, periodinis leidinys. Vilnius, LMTA
5. 2007 Nicholas Cook. Music, Performance, Meaning (Ashgate Contemporary Thinkers on Critical Musicology Series). Ashgate Pub Ltd
Papildoma literatūra
1. 2004 Empirical Musicology: Aims, Methods, Prospects. Oxford University Press, USA
2. 2012 Kenneth Gloag. Postmodernism in Music (Cambridge Introductions to Music). Cambridge University Press