Asmenybė ir ugdymas

  • Dalyko kodas: TKPN1006
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 5
  • Pavadinimas anglų kalba: Personality and Education
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Eugenijus Danilevičius, Religijos studijų katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Studijų dalyke studentai išmoksta vartoti pagrindines ugdymo sąvokas; nustatyti asmenybės sampratos daromą įtaką ugdymui; išmokti vadovautis savo pedagoginėje veikloje personalistiniu požiūriu į žmogų; taikyti savo pedagoginėje veikloje įvairias asmenybės sampratas ir mokėti jas vertinti krikščioniškosios moralės požiūriu; sudaryti idealinį ugdytojo ir ugdytinio paveikslą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Course supplies: the definition, concept, aims and objectives of education; the definition, concept of personality. Course applies the reducing and finding solutions of various problems related with understanding of personality. Course introduces main principles of conceptualization of personalistic philosophy of education. Course presupposes the perspectives of education from the different classical authors of philosophy, psychology and educology. Course introduces main principles of pedagogical ethics.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Studijų dalykas „Bendrasis teologijos įvadas“.

Dalyko studijų rezultatai

1. Vartoti pagrindines ugdymo sąvokas.
2. Nustatyti susiformavusios asmenybės sampratos daromą įtaką ugdymui.
3. Taikyti savo pedagoginėje veikloje įvairias asmenybės sampratas ir mokėti jas vertinti krikščioniškosios moralės požiūriu.
4. Išmokti vadovautis savo pedagoginėje veikloje personalistiniu požiūriu į žmogų.
5. Sudaryti idealinį ugdytojo ir ugdytinio paveikslą.
6. Taikyti pedagogo etikos principus.

Dalyko turinys

1. Pagrindinės ugdymo sąvokos.
2. Ugdymo esmė.
3. Ugdymo veiksniai ir veikėjai.
4. Ugdytojo ir ugdytinio asmenybė.
5. S. Šalkauskis apie ugdymą.
6. A. Maceina apie ugdymą.
7. Maceinos egzistencinės filosofijos edukologiniai aspektai.
8. Asmenybės struktūros ir sampratos.
9. Mokymosi visą gyvenimą filosofija asmenybės sampratoje.
10. Asmenybės modelių pagal R. Assagioli ir S. Freudą palyginimas.
11. Nauji bruožai asmenybės modelyje pagal R. Assagioli.
12. Asmenybės modelio pagal Vydūną aparimas ir palyginimas su kitomis asmenybės vidinėmis struktūromis.
13. Personalizmas.
14. Giluminis žmogaus (ugdomojo) orumo ir kilnumo supratimas Šventojo Rašto ir personalistinės asmenybės sampratos kontekste (pagrindinė personalistinė norma, egzistencijos traktavimas, svarbiausi asmenybės bruožai, žmogaus išskirtinumas iš gyvūnijos pasaulio, požiūris į prievartą, į ugdymą ir kt.).
15. Ugdymo tikslai ugdymo teorijų kontekste.
16. Idealaus tikybos mokytojo (katecheto) profesiograma.
17. Idealaus ugdytinio paveikslas.
18. Modeliavimo metodo pagrindai.
19. Pedagogo etika.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P) 30 val.
Darbas grupėse 15 val.
Savarankiškas darbas 88 val.
Iš viso 133 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumo (testo) pažymys sudaro 20 proc. galutinio pažymio, rašto darbo pažymys – 30 proc., egzamino (testo) pažymys – 50 proc.

Literatūra

1. 2013 Bruzgelevičienė R. Būsimų pedagogų tapatinimosi su ugdymo paradigma tendencijos. Pedagogika, 2013, Nr. 109, p. 49-57. http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=a6b7cc0d-436e-4f9d-9462-d9dc1bccedc6%40sessionmgr4007
2. 2008 Cloninger S. C. Theories of personality: understanding persons New York: Prentice Hall.
3. 2009 Danilevičius E. Asmenybės sampratų sistematizavimas ugdyme karjeros planavimui. Tiltai, Nr 4 (49), 141–154 p. Klaipėda: KU leidykla
4. 2012 Burvytė S., Ralys K., Ilgūnienė R. Ugdymo šiuolaikinėje šeimoje konceptas: mokslo studija. Vilnius: LEU leidykla.
5. 1998 Pukelis K. Mokytojų rengimas ir filosofinės studijos. Kaunas: Versmė.
Papildoma literatūra
1. 2008 Martišauskienė E. Šviesos pedagogikos kontūrai: dvasingumo ugdymo pamatai. Vilnius: VPU leidykla.
2. 2004 Rossi P. H., Lipsey M. W., Freeman H. E. Evaluation: A Systematic Approach Sage Publications
3. 1990 Šalkauskis St. Raštai (I knyga). Vilnius: Mintis.
4. 2009 Tijūnėlienė O. Žmogaus pašaukimas – tapti žmogumi. Klaipėda: Klaipėdos universiteto leidykla.