Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų mokymosi situacijų modeliavimo vadyba
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Modulis skirtas gilinti teorinį supratimą apie vaiko mokymosi koncepcijas, vaiko mokymo(si) situacijų modeliavimo būdus pagrindžiančias teorijas, vadybinius aspektus, pasirengiant kurti bei diegti į vaiko mokymosi būdus orientuotas pedagogines strategijas, įtraukti jas į programas ir užtikrinti tvarumą ugdymo(si) procese.
Modulio studijos padeda pasirengti konsultuoti kitus pedagogus ugdymo programų rengimo bei vaikų ugdymo klausimais, pagilinti teorines bei metodologines prieigas šios srities tyrimų klausimais, padeda plėtoti pedagogo analitiko kompetencijas.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The study module aims to deepen theoretical understanding about conceptions of child’s learning, theories that substantiate ways of modelling child’s teaching/learning situations, managerial aspects preparing to design and implement child learning-centred pedagogical strategies as well as to include them in curricular and to ensure sustainability in the process of education.
The studies enable students to prepare for consulting other teachers on issues related to curriculum development and children education, to deepen theoretical methodological approaches to research problems in the field as well as to improve their analytical competences.
Dalyko studijų rezultatai
1. Teoriškai argumentuos ikimokyklinės didaktikos, vaikų mokymosi sampratas, vaikų mokymosi situacijų modeliavimo komponentus.
2. Gebės palyginti vaiko mokymosi sampratas ir vaikų mokymosi situacijų modeliavimo teorines prielaidas vaikų ugdymo programose, ugdymo sistemose, modeliuose.
3. Gebės kurti, teoriškai pagrįsti, empiriniais tyrimais patikrinti inovatyvias vaikų mokymosi situacijų modeliavimo strategijas, atitinkančias vaikų mokymosi prigimtį.
4. Gebės valdyti vaiko mokymosi situacijų modeliavimo vadybinius veiksnius, užtikrindamas ikimokyklinio ugdymo kokybę.
Dalyko turinys
1. Sąvokos "didaktika" naudojimo ikimokyklinio ugdymo srityje tradicijos Europoje ir pasaulyje. Sąvokos "didaktika" ir "pedagoginės strategijos" kaip skirtingų teorinių bei metodologinių prieigų požymis.
2. Didaktikos kaip vaiko mokymo ir mokymosi teorijos šiuolaikiniai modeliai.
Vaiko ir pedagogo perspektyva ikimokyklinėje didaktikoje.
3. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų mokymosi būdai, jų kaita, emocinė ir kognityvinė savireguliacija mokantis.
4. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų mokymosi situacija, jos modeliavimas, vadybiniai vaikų mokymosi situacijų modeliavimo aspektai (įtraukimas, motyvavimas, daugialypių ryšių su kitais vaikais, suaugusiaisiais, aplinka kūrimas, ugdymosi veiksmingumo reflektavimas ir kt.)
5. Vaiko, vaikų, tėvų ir pedagogų perspektyvų supratimas, tyrimas ir derinimas.
6. Vaiko mokymąsi ir mokymosi situacijų modeliavimo ypatumus pagrindžiančios teorijos:
- Neuromokslų teorijos, akcentuojančios mokymosi būdų bei stilių įvairovę ir orientuojančios į daug galimybių kuriantį ugdymo procesą; aiškinančios emocinių ir kognityvinių procesų vienovės svarbą ir orientuojančios į džiaugsmingą, smagų mokymąsi.
-Konstruktyvizmo, socialinio konstruktyvizmo ir konstrukcionizmo teorijos, aiškinančios, kaip vaikas pats kuria savo žinojimą ir konstruoja pažinimo procesus, bei pagrindžia būdus, kurie padeda vaikui mokytis.
-Kūrybos proceso integralumo teorijos, akcentuojanti visų kūrybą sąlygojančių komponentų susiliejimą į vientisą struktūrą ir pagrindžia visuminio, kompleksinio pobūdžio mokymosi situacijų modeliavimą.
-Kontekstinio ugdymosi teorijos, kurios akcentuoja aukšto lygio priemonių bei mokslo pasiekimų naudojimą realiose ugdymo aplinkose, kad būtų kuriamos motyvuojančios, veiksmingos, vaikų patirtims atviros mokymosi situacijos ir kt.
7. Konteksto kūrimo strategija, kuri padeda modeliuoti vaikų patirtims, pasaulio matymui ir savų pažinimo bei kūrybos būdų atradimui atviras mokymosi situacijas (Reggio Emilia sistema).
8. Dialoginio ugdymo strategija, akcentuojanti ugdymo procesą kaip dialogą tarp skirtingų socialinių, kultūrinių, asmeninių perspektyvų, pripažįstanti ugdančiąją dialogo galią, būdą mokytis vienam iš kito, kartu su kitais (Švedija, Vokietija).
9. Kontrasto, padedančio pajausti, atrasti, kūrimo (Švedija) ir dialogo tarp kontrastingų dalykų (Reggio Emilia) paieškos strategijos, orientuojančios į vaiko autentišką mokymąsi bei atradimus.
10. Realaus pasaulio ir papildytosios realybės situacijų kūrimo strategija, praturtinanti vaikų ugdymą skaitmeninėmis priemonėmis ir kurianti naujas mokymosi galimybes.
11. Spontaniškai kilusios situacijos didaktika: iš vaiko spontaniškai čia ir dabar kylančių ugdymosi situacijos bei idėjų palaikymo strategija; pedagogo modeliuojamos vaikų ugdymosi situacijos, kurios plėtojamos čia ir dabar sekant paskui vaikų domėjimąsi, tyrinėjimus ir kūrybinę raišką, net jeigu jos apgalvotos ir suplanuotos anksčiau.
12. Vaiko mokymąsi žaidžiant skatinančios pedagoginės strategijos, kurios negriauna autentiško vaikų žaidimo, bet skatina mokymąsi žaidžiant.
13. Kitos vaikų mokymosi prigimtį atitinkančios mokymosi situacijų modeliavimo strategijos ir jų kūrimas.
14. Vaiko mokymosi situacijų dokumentavimas: planavimas, proceso ir rezultato fotografavimas, fiksavimas raštu, reflektavimas, kitų suinteresuotų asmenų įtraukimas.
15. Pedagogų telkimasis į besimokančias bendruomenes, bendradarbiaujančias komandas, vaiko ir grupių atvejo analizės, veiklos tyrimai, sėkmingo mokymosi situacijų modeliavimo atvejų tvarumo užtikrinimas, problemų įžvalgos ir sprendimas.
16. Kitų įstaigos pedagogų ir specialistų konsultavimas, rengiant įstaigos ikimokyklinio ugdymo programas, modeliuojant ikimokyklinio ugdymo proceso kaitą.
17. Vaikų mokymosi situacijų modeliavimo sėkmingų praktikų sklaida.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 15 val.
Seminarai 30 val.
Konsultacijos 10 val.
Savarankiškas darbas 105 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
1. Tarpinis vertinimas. Teoriškai pagrįsti vieną pasirinktą, ugdymo procese dar nenaudotą (mažai naudotą), vaikų mokymosi situacijų modeliavimo strategiją. 50 proc. bendro vertinimo.
2. Egzaminas. Projektinis darbas: praktiškai išbandyti pasirinktą vaikų mokymosi situacijų modeliavimo strategiją, pagrindžiant procesą, rezultatus ir vadybinius aspektus. 50 proc. bendro vertinimo.
Literatūra
1. 2002 Joyce B., Calhoun E., Hopkins D. Models of learning – tools for teaching. USA Open University Press
2010 Sommer, D., Pramling Samuelsson, I., Hundeide, K. (). Child Perspectives and Children’s Perspectives in Theory and Practice. Springer.
2. 2010 Educational Dialogues. Understanding and Promoting Productive Interaction. London and New York. Routledge
3. 2017 The Wonder of Learning. The Hundred Languages of Children. Reggio Children
4. 2016 English, L. D. STEM education K-12: perspectives on integration. International Journal of STEM Education, 3(1), 1-8.
5. 2013 Moylett, H. Characteristics of Effective Early Learning. Helping Young Children Become Leaners for Life. Open University Press
6. 2016 Sneddon, S., Pettit, A. Sustainability in Action in Early Childhood Settings. Teaching Solutions
7. 2016 Taconis, R., den Brok, P., Pilot, A. Teachers Creating Context-Based Learning Environments in Science. Sense Publishers. https://www.sensepublishers.com/media/2905-teachers-creating-context-based-learning-environments-in-science.pdf
Papildoma literatūra
1. 2012 Kalantzis, M., Cope, B. New Learning. Cambridge University Press.
2. 2000 Davis J., Gardner H. (2000). Kognityvinė revoliucija ir jos poveikis vaiko-dailininko supratimui bei ugdymui. Šiuolaikinio meninio ugdymo koncepcijos. Vilnius: Enciklopedija.