Mentorystė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio vadyboje

  • Dalyko kodas: EDU 6032
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Mentoring in Management of Early Childhood and Pre-primary Education
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Ona Monkevičienė, doc. dr. Birutė Autukevičienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Modulis skirtas įgyti teorinius mentorystės pagrindus (mentorystės esmė, mentoriaus kompetencijos, vadybinė ir kita veikla, pradedančio pedagogo ar studento praktikanto raidos etapai, santykių su mentoriumi etapai, praktikos organizavimo modeliai ir pan.) bei gebėjimą inicijuoti bei diegti šiuolaikinės mentorystės strategijas bei modelius. Modulio turinys sukuria prielaidas praktiniam mentorystės veiklos taikymui, analizavimui, vertinimui, formuoja šiuolaikišką magistrantų požiūrį į galimybę projektuoti savo karjerą, paremtą asmenine iniciatyva, nuolatiniu mokymusi ir tobulėjimu bei padėti jaunam pedagogui įgyti praktinių kompetencijų bei planuoti savo tolimesnį profesinį kelią.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The study module aims to enable students to acquire theoretical fundamentals of mentoring (essence of mentoring, mentor’s competences, managerial and other activities, stages in development of novice teacher of student teacher, stages in relations with mentors, models of practice organisation, etc.) and ability to initiate and implement strategies and models of contemporary mentoring. The content of the study module creates prerequisites for practical application, analysis, evaluation of mentoring activities, formulates a contemporary attitude of Master students towards possibility of projecting own career based on personal initiative, lifelong learning and improvement. It also enables a young teacher to obtain practical competences as well as to plan own professional path.

Dalyko studijų rezultatai

Išmanys ir paaiškins pedagogų rengimo sistemos kaitos procesus, mentorystės esmę.
Teoriškai argumentuos šiuolaikines mentorystės teorijas, strategijas ir modelius išryškinant tradicinės, ugdančiosios ir transformuojančiosios mentorystės bruožus.
Gebės moksliškai interpretuoti, atpažinti mentoriaus kompetencijas, pradedančio pedagogo ar studento praktikanto raidos etapus, pedagogines kompetencijas bei jų raišką.
Gebės atpažinti, kurti, teoriškai pagrįsti, empiriniais tyrimais patikrinti mentorystės santykių etapus, galimus mentoriaus veiklos būdus, principus.
Gebės diegti ir kritiškai vertinti praktikos organizavimo institucijoje modelius, aukštosios mokyklos, ugdymo institucijos, pradedančio pedagogo, mentoriaus ir tutoriaus partnerystės ypatumus.

Dalyko turinys

1. Pedagogų rengimo sistemos kaitos procesai;
2. Mentoriaus ir mentorystės samprata. Mentorius pedagogų rengimo sistemoje.
3. Mentorystės paplitimas pasaulyje;
4. Mentorystės misija, tikslai, uždaviniai švietimo kaitos kontekste
1. Mentorystės teorijos, kurios skirtos pagrįsti ir paaiškinti patirtinio mokymosi esmę, mentoriaus paramos poreikio priežastis bei poveikio globotiniui mechanizmus (Socialinės sąveikos (mokymosi bendradarbiaujant), mokymosi iš patirties, konstruktyvistinė mokymosi teorija, socialinio išmokimo, emocinio intelekto, empatijos, G.A. Kelly asmeninių konstruktų teorijos;
2. Mentorystės strategijos (tradicinė, ugdančioji ir transformuojančioji mentorystė)
3. Mentorystės strategijų ir inovatyvių modelių (sociomotyvacinis, ONSIDE, progresyvusis, dialoginis, e-mentorystės) ryšys.
1. Mentoriaus kompetencijų modeliai. Mentoriaus asmenybės reikšmė sėkmingai mentorystei. Mentoriaus bendravimo, darbo komandoje gebėjimai.
2. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogo mentoriaus kompetencijos (samprata, vidinė struktūra, reikšmė) Mentoriaus profesinių kompetencijų įvertinimas. Tinkamumo būti mentoriumi įsivertinimas, tobulinimo krypčių numatymas; (klausimynas „Ar aš galiu būti mentoriumi“)
3. Pradedančio pedagogo ar studento praktikanto kompetencijos, raidos etapai ir mentorystės santykių etapai
4. Pradedančiojo mokymosi poreikio, kompetencijų bei stiliaus nustatymas; Kompetencijų vertinimo procedūros (pokalbis, stebėjimas, veiklos analizė ir savianalizė, interviu ir kt.). Privalumų, problemų įžvalga;
5. Pedagoginės realybės atvejo studija
6. Mentoriaus veiklos būdai, principai, vaidmenys (padėjėjas, kolega, modelis, partneris, konsultantas, instruktorius, tarpininkas ir kt.) (Globotinio instruktavimas, prioritetinių siekių, tikslų išskyrimas, ugdymo proceso planavimas, ugdymo proceso modeliavimas (įkvėpimas pavyzdžiu), veiklos su ugdytiniais stebėjimas, aptarimas, ugdymo proceso organizavimas dirbant poroje, problemų sprendimas, grįžtamasis ryšys ir kt Mentoriaus veiklos būdai skatinant globotinį tinkamai veikti sudėtingose ar kritinėse vaikų ugdymo situacijose).
7. Mentoriaus veiklos etapai (neformalus kontaktas, ugdymo modeliavimas, tiesioginė pagalba, stebėjimas, grįžtamasis ryšys, kompetencijų ir pažangos vertinimas, karjeros planavimas).
8. Globotinio poreikių vertinimas ir mentoriaus parama. Mentoriaus paramos globotiniui modelio kūrimas.
9. Santykių tarp mentoriaus ir studento praktikanto ar pradedančiojo pedagogo etapai bei partneriškų santykių veiksniai
1. Praktikos organizavimo institucijoje modeliai
2. Aukštosios mokyklos, ugdymo institucijos, pradedančio pedagogo, mentoriaus ir tutoriaus partnerystės ypatumai
3. Kritinio mąstymo diskusija apie sėkmingos praktikos veiksnius
4. Pradedančiojo pedagogo ar studento praktikanto informavimo strategijos

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 15 val.
Seminarai 30 val.
Konsultacijos 10 val.
Savarankiškas darbas 105 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Tarpinis vertinimas. Atvejo studijos, skirtos pedagogo kompetencijų, vaidmenų, darbo stiliaus atpažinimui, bei E-erdvėje surastos video medžiagos mentoriaus kompetencijų aspektu kritinė refleksija (50 proc.).
Egzaminas. Mentoriaus paramos globotiniui modelio su teoriniu pagrindimu kūrimas. Remtis atlikto mini tyrimo rezultatais. 50 proc. bendro vertinimo.

Literatūra

1. 2007 Mentoriaus rengimas. Tęstinio kvalifikacijos kėlimo seminaro modelis ir modulinės programos Technologija. Kaunas
2. 2007 Mentoriaus veikla ir kompetencijos. Mentoriaus rengimo vadovėlis Technologija. Kaunas
3. 2007 Mentoriaus kompetencijos Kaunas, Technologija
4. 2006 Szarkowicz D. Stebėjimas ir refleksija vaikystėje. Thomson Social Science Press.
5. 2011 Barkauskaitė M., Pečiuliauskienė P. Pedagoginės praktikos mokykloje vadovas. Vadovėlis, skirtas pedagoginių studijų bakalaurams, mokytojams mentoriams, pradedantiesiems mokytojams. Vilnius: Edukologija. -284 p.
2012 PEDAGOGŲ RENGIMO REGLAMENTAS (Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2012 m. gegužės 15 d. įsakymo Nr. V-827 redakcija)
2008 Praktikos vadyba. Mentoriaus rengimo vadovėlis. Dėstytojo knyga(2008) Technologija. Kaunas
Papildoma literatūra
1. 2014 Aderibigbe, S., Colucci-Gray, L., Gray, D. Mentoring as a collaborative learning journey for teachers and student teachers: a critical constructivist perspective, TEAN Journal, 6(3), pp. 17-27
2010 Bradbury, L.U. Educative mentoring: Promoting reform-based science teaching through mentoring relationships. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20393/full
2013 Doan L. K., Mentoring: A Strategy to Support Novice Early Childhood Educators http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.vpu.lt/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=6d4a1579-5172-45e3-8235-2e5b50851766%40sessionmgr115&hid=127
2. 2013 Hudson P. Mentoring as professional development: ‘growth for both’ mentor and mentee https://eprints.qut.edu.au/58219/
2013 Hudson P. Strategies for mentoring pedagogical knowledge.
http://www.tandfonline.com.ezproxy.vpu.lt/doi/full/10.1080/13540602.2013.770226#.U-qYjMvYet8
3. 2013 Richter D., Lüdtke O., Klusmann U., Anders.Y. Baumert, J. How different mentoring approaches affect beginning teachers' development in the first years of practice https://www.academia.edu/14486949/How_different_mentoring_approaches_affect_beginning_teachers_development_in_the_first_years_of_practice
4. 2014 Kemmis S. , Hannu L.T. Heikkinen, Fransson G. , Aspfors J., Christine Edwards-Groves Mentoring of new teachers as a contested practice: Supervision, support and collaborative self-development. Teaching and Teacher Education Teaching and Teacher Education, 44 p. 180–188
5. 2010 Hudson, P.. Mentors report on their own mentoring practices. Australian journal of teacher education, 35(7): 30–42.
http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1473&context=ajte
6. 2014 Orland-Barak L. Mediation in mentoring: a synthesis of studies in teaching and teacher education. https://www.researchgate.net/publication/264709477_Mediation_in_mentoring_A_synthesis_of_studies_in_Teaching_and_Teacher_Education
2015 Oproiu. G. C. Theoretical approaches on learning facilitation in mentoring http://web.a.ebscohost.com.ezproxy.vpu.lt/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=11&sid=f8ed069d-1a28-4c60-a1fe-1d15237ea298%40sessionmgr4001&hid=4101