Multiprofesiniai švietimo pagalbos vaikui ir šeimai modeliai
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijų dalykas skirtas pasirengti praktiniam pagalbos vaikui ir šeimai organizavimui ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Studijų metu būsimieji ikimokyklinio ugdymo vadovai įsigilins į pagalbos sampratą, jos poveikį asmens savivertei ir išmoks nustatyti racionalios pagalbos ribas. Studentai išanalizuos tarptautinę ir Lietuvos teisinę bazę, reglamentuojančią pagalbą vaikui ir jo šeimai, aptars pagalbos ir paramos priemonių sistemas, išmoks jas parinkti konkretiems atvejams, kurti paramos ir pagalbos planus ikimokykliniame ugdyme. Studentai supras pagalbos ir paramos vaikui bei jo šeimai institucijų tinklaveikos principus, išmoks telkti multiprofesines pagalbos grupes ir vadovauti jų darbui.
Studijų metu studentai išmoks organizuoti preventyvią pedagogo pagalbą vaikui, supras intervencinės pagalbos formas ir gebės nukreipti vaikus ir šeimą tinkamiems specialistams bei organizuoti komandinę pedagogų, specialistų ir tėvų pagalbą. Šio kurso studijų metu bus nagrinėjamos alternatyvios ir augmentinės komunikacijos priemonės, jų taikymas ir pritaikymas konkretiems pagalbos poreikio atvejams. Studentai, baigę šio kurso studijas, turės platų pagalbos vaikui, šeimai ir ugdymo įstaigai Lietuvos ir Europos sistemų suvokimą ir gebės praktiškai organizuoti racionalios pagalbos veiklas.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The study subject is aimed at preparing for practical organisation of assistance to child and family in pre-school education institutions. During the studies, the future pre-school education leaders will look into the concept of assistance as well as its impact on a person's self-esteem, and will learn to determine the rational limits of assistance. The students will analyse the international and Lithuanian legal basis regulating assistance to children and their families, discuss the systems of means of assistance and support, will learn to select them in specific cases, and to design assistance and support plans in pre-school education context. The students will obtain perception of the principles of interaction between the institutions of assistance and support to children and families, will learn to plan groups of multiprofessional assistance and manage their work.
During the studies, the students will learn to organize preventive assistance of a pedagogue to a child, will obtain understanding of the forms of intervention assistance, and will be able to guide the children and their families to adequate professionals as well as to organize team-based assistance of teachers, specialists, and parents. During this study course, alternative and augmentative means of communication will be discussed, as well as their application and adaptation in specific cases of need for assistance. Following graduation from this study course, the students will have a broad perception of Lithuanian and European systems of assistance to children, their families, and their education institutions, and will be able to practically organize activities of rational assistance.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Studentai turėtų būti studijavę pedagogikos, edukacinės psichologijos ir įtraukiojo ugdymo dalykus
Dalyko studijų rezultatai
Remiantis filosofijos, psichologijos ir edukologijos teorijomis, analizuos pagalbos reiškinį, socialinio konstrukto perspektyvoje atskleidžiant vaiko orumo sampratą.
Analizuoja pagalbos vaikui ir jo šeimai legitimumą, struktūrą ir sistemas Lietuvos ir Europos kontekstuose. Kritiškai vertina ir teikia siūlymus pagalbos vaikui ir šeimai sistemos tobulinimui šalyje ir ugdymo įstaigoje.
Efektyviai bendradarbiauja grupėse, supranta multiprofesinės grupės darbo principus, geba organizuoti komandos darbą.
Supranta ir geba analizuoti multiprofesinės švietimo pagalbos vaikui sistemas. Parinkti pagalbos variantus konkretaus vaiko poreikiams, parengti asmeninius pagalbos planus vaikui ir vaikų grupėms.
Geba įvertinti besimokančiųjų poreikius ir parengti universaliu dizainu pagrįstą įstaigos ugdymo aplinkos planą.
Dalyko turinys
1. Pagalbos reiškinio konceptualizavimas.
1.1. Pagalbos samprata filosofijos bei psichologinių, socialinių ir edukacinių ryšių kontekstuose. Racionalios pagalbos ribų samprata, pagalbos ir paramos santykis asmens orumo perspektyvoje. Pagalbos reiškinys progresyvizmo bei savideterminacijos teorijų kontekstuose.
1.2. Pagalbos vaikui ir šeimai modeliai ir lygmenys: pasaulio patirties kontekstas. Švietimo pagalbos sistema Lietuvoje.
1.3. Seminaras. Pagalbos ir asmens savivertės santykis. (Pasirengimas diskusijai, situacijos simuliacija, diskusija.)
2. Pamatinė pasaulio, Europos ir Lietuvos lygių teisių ir galimybių legitimacija.
2.1. Visuotinė žmogaus teisių deklaracija (1948); Jungtinių tautų vaiko teisių deklaracija (1959); Jungtinių tautų vaiko teisių konvencija (1989). Jungtinių tautų neįgaliųjų teisių konvencija ir jos fakultatyvus protokolas (2006 / 2010); UNESCO konvencija prieš diskriminaciją švietime (1960); UNESCO Salamankos deklaracija (1994); UNESCO Inkliuzinio (įtraukiojo) ugdymo politikos gairės (2009).
2.2. Lietuvos teisinė bazė, reglamentuojanti vaiko gerovę. LR Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas (1996 / 2017 ); LR Švietimo įstatymas (1991 / 2011).
2.3. Vaiko gerovę reglamentuojantys Lietuvos poįstatyminiai teisės aktai.
2.4. Seminaras. Pagalbą vaikui reglamentuojančios teisinės sistemos Europoje ir Lietuvoje žemėlapis ir kritinis jo vertinimas.
3. Vaiko gerovę įgyvendinančios tarptautinės ir nacionalinės organizacijos, jų tinklai ir tinklaveika: išorinės pagalbos sutelktis vaikui, šeimai, ikimokyklinio ugdymo įstaigai.
3.1. Tarptautinių organizacijų JTO, UNESCO, UNICEF, Gelbėkit vaikus (Save the children) tikslai, veikla, veikimo principai. Europos šalių įtraukiojo ugdymo tinklaveika – Europos Specialiojo ir įtraukiojo ugdymo agentūra (European Agency for Special Needs and Inclusive Education). Lietuvos dalyvavimo galimybės ikimokyklinio ugdymo kontekste.
3.2. Lietuvos nevyriausybinės tėvų ir pedagogų organizacijos: NVO vaikams konfederacija, Neįgaliųjų draugija, „Viltis“, „Pagava“; Respublikinė ikimokyklinio ugdymo pedagogų asociacija, Lietuvos pradinio ugdymo pedagogų asociacija, Lietuvos specialiųjų pedagogų asociacija, Lietuvos švietimo pagalbos asociacija ir kt. Organizacijų veikla ir parama ikimokykliniame ugdyme.
3.3. Seminaras. Pagalbos vaikui ir šeimai Lietuvoje ir Europoje lyginamoji analizė, kritinis vertinimas, veiksmingos išorinės pagalbos ikimokykliniame ugdyme projektavimas.
4. Ankstyvoji intervencija vaikystėje.
4.1. Ankstyvosios intervencijos samprata, sąvokos, teorinės kryptys. Ankstyvosios intervencijos reikšmė vaiko raidai, tikslinės grupės, prieinamumas, tarpdisciplininė paslaugų sistema Lietuvoje. Ankstyvosios intervencijos sistemų Europoje analizė.
4.2. Komandinio darbo principai. Pagalbos vaikui ir šeimai teikėjų komanda ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Pagalbos teikėjų komandos funkcijos, pagalbos koordinavimas.
4.3. Seminaras. Vaiko gerovės ir šeimos poreikių santykis. Autizmo paliestų šeimų atvejų analizė, vertinimas, pagalbos paslaugų reikmės aprašo sudarymas.
5. Universalus dizainas ugdytinių įvairovėje ir ugdymo aplinkoje
5.1. Prevencinės, intervencinės ir kompensacinės pagalbos samprata ir konstruktas. Pedagogo vaidmuo ir funkcijos pagalbos vaikui tinklaveikoje. Įgalinantis ugdymo personalizavimas bendro ikimokyklinio ugdymosi aplinkoje: turinys, metodai, priemonės.
5.2. Universalus dizaino ugdymui strategija, jo taikymas pagalbos vaikui kontekste. Personalizuotos programos. .
5.3. Alternatyvios ir augmentinės komunikacijos samprata, priemonės ir pagalba sprendžiant komunikacijos sutrikimų bei autizmo keliamus sunkumus.
5.4. Ugdymo personalizavimas, sprendžiant mokymosi sutrikimų ir mokymosi sunkumų problemas, universalaus dizaino ugdymui strategijos pagrindu.
5.5. Seminaras. Personalizuotų ugdymo programų rengimas, pristatymas, kritinė analizė
6. Institucinė pagalba vaikui ir jo šeimai. Pagalbos vaikui ir šeimai formos ir jų taikymas: prevencinė, intervencinė, kompensacinė pagalba.
6.1. Klausos ir regos sutrikimus kompensuojanti technika, Brailio raštas, gestų kalba ir taikymas ugdymo aplinkoje.
6.2. Patalpų pritaikymas, ergonominės priemonės, kineziterapija, sprendžiant judėjimo negalios sukeliamas problemas
6.3. Pagalba šeimai: tėvų tarpusavio pagalba, paramos ir mokymosi grupės, bendruomenių pagalbos šeimai sistemos
6.4. Seminaras. Universaliu dizainu pagrįsto ikimokyklinio ugdymo įstaigos plano sukūrimas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30
Seminarai 15
Nuotolinės studijos 10
Konsultacijos 5
Savarankiškas darbas 100
Iš viso 160
Studijų rezultatų vertinimas
1-as namų darbas. Lietuvos teisinė bazė, reglamentuojanti vaiko gerovę – 20%; 2- as namų darbas. Tarptautinės pagalbos vaikui organizacijos: analizė - 20%; egzaminas - 60%
Literatūra
1. 2015 S. Berlinski, N. Schady. The Early Years Child Well-Being and the Role of Public Policy Palgrave Macmillan
2. 2018 Parent Perspectives on Inclusive Education in Budapest / European Journal of Special Needs Education, Vol.33(5), p.723-733 Taylor & Francis Group
3. 2018 P. Brillante, K. Nemeth Universal design for learning in the early childhood clasroom : teaching children of all languages, cultures and abilities, birth-8 years New York (N.Y.) ; London : Routledge ; Taylor & Francis Group
4. 2016 K. Novak. UDL now! : a teacher's guide to applying universal design for learning in today's classrooms CAST Professional publishing
5. 2015 A. Liasidou. Inclusive education and the issue of change : theory, policy and pedagogy. Basingstoke : Palgrave Macmillan
6. 2014. A. Meyer, D. H. Rose, D. Gordon. Universal design for learning : theory and practice. CAST Professional publishing
7. 2014 T. Masiukonis. Dėmesio, grupė! : praktiniai darbo su grupe būdai ir technikos Vilnius : Vaga
8. 2014 Įtraukiojo ugdymo aprūpinimo pagalbos priemonėmis organizavimas – Jungtinė ataskaita European Agency for Special Needs and Inclusive Education
9. 2015 R. Breidokienė, S. Ignatovičienė. Pozityviosios tėvystės įgūdžių ugdymo metodinės rekomendacijos. Lietuvos socialinės apsaugos ir darbo ministerija
10. 2013 A. Galkienė. Specialiojo ugdymo kaita: nuo atskirties pripažinimo link. Vilnius: Edukologija
11. 2010 An introduction to early childhood : a multidisciplinary approach / edited by T. Waller. SAGE
12. 2010 D. Kairienė. Komandos narių bendradarbiavimas teikiant ankstyvąją pagalbą vaikui ir šeimai: atvejo analizė. Specialusis ugdymas. 1 (22), 84–96 Šiaulių universitetas
13. 2005 Ankstyvoji intervencija vaikystėje: situacijos Europoje analizė: pagrindiniai aspektai ir rekomendacijos: ataskaita/ išvertė S. Ališauskienė. Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra
14. 2007 A. Garšvienė. Augmentinė ir alternatyvioji komunikacija. Šiaulių universitetas
Papildoma literatūra
1. 2015 G. Kvieskienė, R. Čiužas, V. Vaicekauskienė, R. Šalaševičiūtė. Kompleksinė pagalba neįgaliems asmenims. LEU leidykla
2. 2010 K. Slentz. Early Childhood Disabilities and Special Education NASP
3. 2010 A. Meholjić-Fetahović. Treatment of the Spasticity in Children with Cerebral. PalsyBosnian Journal of Basic Medical Sciences, 01 November 2008, Vol.7(4)
4. 2007 Th. Gary. Deconstructing special education and constructing inclusion Maidenhead : Open University Press
5. 2005 A. Galkienė. Heterogeninių grupių didaktika: specialieji poreikiai bendrojo lavinimo mokykloje Šiaulių universiteto leidykla